Hej,
Undrar vad är det för sorts skiva man använde på 60-talets hus.
ligger på takstolar ( under bärläkt och tegelpannor ). Kan det vara minerit /eternit skiva eller nån annan sort blandning man använde på 60 talets hus istället för råspont .
Undrar vad är det för sorts skiva man använde på 60-talets hus.
ligger på takstolar ( under bärläkt och tegelpannor ). Kan det vara minerit /eternit skiva eller nån annan sort blandning man använde på 60 talets hus istället för råspont .
Det där ser absolut ut som en eternitskiva.
Det var inte helt ovanligt förr att man satte en tunn (ca 1-2mm) eternitskiva utanpå väggkonstruktionen, men under ytskiktet/fasaden. Som ett alternativ till dagens vindskydd, tex utegips eller asfaboard.
Jag har inte sett det på tak tidigare men det kan nog vara så att det även användes som underlagstak.
Det var inte helt ovanligt förr att man satte en tunn (ca 1-2mm) eternitskiva utanpå väggkonstruktionen, men under ytskiktet/fasaden. Som ett alternativ till dagens vindskydd, tex utegips eller asfaboard.
Jag har inte sett det på tak tidigare men det kan nog vara så att det även användes som underlagstak.
G Gabbe1 skrev:Det där ser absolut ut som en eternitskiva.
Tack för svaret.
Liknande trådar
-
Vad kan detta vara för väggmaterial?
Byggmaterial & Byggteknik -
Vad är detta för flygande insekt?
Hemma hos -
Går det att använd EPS-Betong för att laga husgrund av Lättbetong ute?
Grund & Markarbeten -
Vad är detta för kablar?
Internet - Fiber, Bredband, ADSL, 3G/4G -
Vad är det här för koppling och hur får man den tät?
Vatten & Avlopp