Hej,
Jag har upptäcks viss fuktgenomtängning i källarvägg och beslöt mig försöka åtgärda problemet. Jag kunde konstatera att det sats upp någon sorts skiva mot väggen. Varför jag skurit ut en fyrkant för att inspektera. Tyvärr vet jag inte om denna blivit uppsatt av tidigare ägare men troligen blev den monterad när huset byggdes. Det känns inte som vanlig spånplatta utan troligen någon form av icke organisk skivmaterial. Huset är byggt -64 så lite rädd att den kan innehålla någon form av aspest :/. Är det någon som kan identifiera vad det är för skiva så skulle jag vara tacksam. Hur skulle ni för övrigt åtgärda det hela?
Jag har upptäcks viss fuktgenomtängning i källarvägg och beslöt mig försöka åtgärda problemet. Jag kunde konstatera att det sats upp någon sorts skiva mot väggen. Varför jag skurit ut en fyrkant för att inspektera. Tyvärr vet jag inte om denna blivit uppsatt av tidigare ägare men troligen blev den monterad när huset byggdes. Det känns inte som vanlig spånplatta utan troligen någon form av icke organisk skivmaterial. Huset är byggt -64 så lite rädd att den kan innehålla någon form av aspest :/. Är det någon som kan identifiera vad det är för skiva så skulle jag vara tacksam. Hur skulle ni för övrigt åtgärda det hela?
Vad har den för tjocklek? Är den ca 12 mm kan det vara en asfaboard.
Som åtgärd rekommenderar jag omdränering (och gärna utvändig isolering av grundmuren) samt riva bort asfaboarden(?) och putsa om väggen, och måla insidan med silikatfärg.
Som åtgärd rekommenderar jag omdränering (och gärna utvändig isolering av grundmuren) samt riva bort asfaboarden(?) och putsa om väggen, och måla insidan med silikatfärg.
Jag har inte hört talas om asbest i dräneringsskivor, men omöjligt är det väl inte.H Harryman skrev:Hej,
Normalt sett är rådet att låta det vara om man kan, asbest är inte farligt i bunden form utan det är dammet man vill undvika.
Måste man ta bort dom så kan man göra det själv med andningsskydd och så liten åverkan som möjligt, enstaka begränsad exponering med rimliga försiktighetsåtgärder innebär troligen mindre risk (detta är ju dessutom utomhus ? Eller inuti källaren där man rimligen kan ta bort ev textilier osv där damm kan fastna) eller så får man leja bort det till en saneringsfirma (vilket kan bli rätt dyrt). Sen får man lägga skivorna, då så hela som möjligt, i säckar som är uppmärkta och kör det till en ÅVC som tar emot detta
https://www.av.se/produktion-industri-och-logistik/asbest/privatpersoners-hantering-av-asbest/
Produkter som diskuteras: "andningsskydd"
Andningsskydd
Andningsskydd är viktiga för att skydda dig från skadliga partiklar, gaser och ångor när du utför olika arbeten. Vårt utbud inkluderar engångsandningsskydd, halvmasker och helmasker, samt filtrerande halvmasker med ventiler, alla utformade
Läs mer
Tack för svar, den är ca 12 mm tjock. Tyvärr är det svårt att komma in med en grävare och jag skulle behöva gräva ca 3m för hand så det tar emot att dränera. Är det något man bör tänka på om man skickar in en bit för aspestprov?B b8q skrev:
Tack för utförligt svar! Jag hade nog helst undvikit att göra någon åtgärd men eftersom fuktmärken gjort sig påminda kände jag mig nödgad att undersöka. Väggen är insidan av en källarvägg!klaskarlsson skrev:Jag har inte hört talas om asbest i dräneringsskivor, men omöjligt är det väl inte.
Normalt sett är rådet att låta det vara om man kan, asbest är inte farligt i bunden form utan det är dammet man vill undvika.
Måste man ta bort dom så kan man göra det själv med andningsskydd och så liten åverkan som möjligt, enstaka begränsad exponering med rimliga försiktighetsåtgärder innebär troligen mindre risk (detta är ju dessutom utomhus ? Eller inuti källaren där man rimligen kan ta bort ev textilier osv där damm kan fastna) eller så får man leja bort det till en saneringsfirma (vilket kan bli rätt dyrt). Sen får man lägga skivorna, då så hela som möjligt, i säckar som är uppmärkta och kör det till en ÅVC som tar emot detta
[länk]
Tack för svar. Att dränera kommer innebära mycket jobb då jag inte kan få in en grävare r/t hustomt, läge. 😬B b8q skrev:
Du kan leva med en fuktig och dåligt dränerad källarvägg också, bara du tar bort asfaboarden och knackar bort lös puts, putsar om och målar med någon fuktgenomsläpplig färg, typ silikatfärg eller kalkfärg. Och sen låter bli att inreda källaren med några biologiska material som kan mögla eller ruttna. Inget trä, inget tyg osv.
Låt källaren vara källare och inte boyta alltså.
Förövrigt är det inte asbest i asfaboard, så du kan vara lugn i det avseendet.
Finns det firmor som även gräver för hand om det behövs. Det kostar sina slantar dock. Förut var det också vanligt att idrottsklubbar ställde upp och grävde mot att de tjänade en rejäl hacka till sin förening. Om det är många med spadar och skottkärra så går det ganska snabbt.H Harryman skrev:
C cpalm skrev:3m är inte alls orimligt att handgräva. Det jobbigaste är att ta sig ner på djupet, sen kan man övergå till att skrota ner jorden i hinkar man hissar upp.
Jag tror att det mest lutar åt det alternativet. Jag behöver nog bara kolla upp att det verkligen är asfabord så jag inte förhastar mig.B b8q skrev:Du kan leva med en fuktig och dåligt dränerad källarvägg också, bara du tar bort asfaboarden och knackar bort lös puts, putsar om och målar med någon fuktgenomsläpplig färg, typ silikatfärg eller kalkfärg. Och sen låter bli att inreda källaren med några biologiska material som kan mögla eller ruttna. Inget trä, inget tyg osv.
Produkter som diskuteras i tråden
Liknande trådar
-
Det finns svarta prickar i olika former och även Cracking i köksgolvet
Referenser Hantverkare & Entreprenörer -
Vad är det här för tråd som är uppsatt på vinden?
Övrigt husrelaterat -
Är det okej att lägga 100 mm Isodrän delvis för golvvärme i källare?
Isolering -
Varför blir det imma på utsidan av isolerglas fönster nu på hösten?
Fönster & Dörrar -
Vad för typ av innerdörrar är detta? Ovanliga mått...
Fönster & Dörrar