Hej alla!

Kan någon berätta vad detta är för panna? Är det en kombipanna för ved/olja/el?

Är det en vettig ide att byta ut olje-delen mot pellets?

Mvh

H.

• P1030053.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • P1030054.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Om det är vettigt att byta olja mot pellets. Tja, jag skulle nog snarare vilja säga att det är helt tokgalet att inte göra det ;)

Ja den pannan såg spännande ut, helt klart en kombipanna, med separata delar för ved och olja ser det ut som. Funkar säkert finfint att köra på pellets. Vissa säger att gamla pannor inte är bra, men det beror helt på pannan och eftersom din är anpassad för ved går det säkert utmärkt. Jag kör själv en gammal ved/oljepanna på pellets nu sen ett antal år och det är kanon. Gigantiskt askutrymme blir det då pannan tar halvmetersved och brännaren sitter i övre luckan på min panna som bara har två luckor, en för brännaren och en för uraskning.

Tjäna Thomasx,

Och tack för svar!

Ja, oljan måste bort, frågan är liksom vad som ska in istället.

Visst ser den här Eryl pannan lite ball ut! :) Jag har just blivit med hus...

Har du någon uppfattning om vad din panna har för verkningsgrad i kombination med pelletsbrännare?

Vet du om det finns någon "regel" som säger att man inte får ha pelletsförråd i samma rum som pannan, jag läste här i forumet nånstans om att flislagret inte fick vara i samma rum som brännaren/pannan.

//H.

Det vanligaste är att sätta en framåtbrinnande brännare i oljedelen.
Finns också de som satt brännaren i veddelen.
Verkningsgrad i oljedelen kanske 65-75%
Med en lättskött brännare så blir det bekvämt, med en krånglig brännare som saknar vettiga inställningar kan det bli en mardröm.

Ok. Så vilka är topp 3 kandidaterna om jag ska konvertera den här pannan till Pellets. Jag köper hellre nått lite dyrare och stabilt än något som behöver pysslas om ofta.

Baxi och Janfire kanske.... men nu gissar jag...

//H.

Hejsan

Jag har väldigt låga rökgastemperaturer ut ur min panna, misstänkt låga, men allt tyder på att det är så, och pannan är rätt stor, tar halvmetersved, har räknat ut verkningsgraden vid några tillfällen och den ligger högt en bit över 90%.

Jag kör med en uppåtbrinnande, undermatad brännare, Thermia 20D, den har väl bytt namn ett par gånger sen jag köpte den tror jag, finns kanske som ariterm och/eller ctc nuförtiden.

Den funkar ok, man behöver byta slussportar i den med några års mellanrum. Det finns två varianter, en med ett stjärnhjul i drivningen + kedja och en med direktdrivning från kedjan på alla hjul. Man ska ha den med direktdrivning, alltså inget stjärnhjul. Surfa runt lite så hittar du nog info om du är intresserad av den brännaren, finns mycket info på www.pellets.info.

Brännaren har en digital display för alla inställningar och håller redan på hur mycket som gått åt i snitt och totalt m.m. så den är bra för den intresserade.

Ju högre upp du sätter brännaren, ju större askutrymme får du under.

Kollade upp i mina papper och vi har mätt upp och räknat fram förbränningsverkningsgraden till 93% vid ett tillfälle, och jag vet att jag fått i stort sett samma resultat varje gång jag kollat.

Pelletsbrännaren sitter i luckan för oljebrännaren och vediläggning, samma lucka för allt.

En länk där du kan räkna på förbränningsverkningsgrad

http://pellets.milliways.st/verkningsgrad.php

Jag avsåg inte verkningsgraden hos brännaren utan ett steg stenare i kedjan dvs vad får man vanligtvis ut efter pannan, jag tror att johanpelle högre upp i den här tråden berättade att 65-75% är vad man kan förvänta sig när man integrerar in en ny brännare i en gamal panna.

För mig är frågan omjag ska behålla den gamla pannan + pelletsbrännare eller skaffa en ny panna inkl pelletsbrännare.

//H

Ok. Men så länge du har en bra förbränningsverkningsgrad försämras inte pannverkningsgraden nämvärt vid byte av brännare, särskilt inte i en panna avsedd för vedeldning.

Vad har du för pannverkningsgrad idag, med olja?'

Jag har inte gjort någon mätning på pannverkningsgraden, men om jag kommer ihåg ska jag göra en förenklad mätning imorgon och kolla tiden för en given tempökning på pannan. Det blir nog lite grovt, men en indikation i alla fall.

Jag kan absolut ingenting om denna panna, men har lite erfarenheter av att sätta ny brännare i gammal dubbelpanna. Min gamla panna saknade några saker som oftast finns på nya pannor (men ibland också på gamla): elpatron som går igång om pelletsen strular och fungerande shuntstyrning. Vi tillbringade fyra vintrar med en ganska kinkig Ecotec-brännare, och kom då och då hem till ett nedkylt hus. Det var också ganska krångligt att få jämn temperatur i huset med en äldre manuell shunt. För ett år sen bytte vi till en modernare panna, och det är verkligen otroligt mycket bättre - för oss. Mest av bekvämlighetsskäl, men också för att den drar mindre pellets. Som då nybliven pannägare läste jag på ganska mycket, men visste t.ex. inte att det inte gick att sätta elpatron i vår gammelpanna, eller att det skulle bli krångligt att byta shunten som var integrerad i pannan.

GunnarM skrev:
. Som då nybliven pannägare läste jag på ganska mycket, men visste t.ex. inte att det inte gick att sätta elpatron i vår gammelpanna, eller att det skulle bli krångligt att byta shunten som var integrerad i pannan.
Det går, om man vill, att sätta elpatronen utanför själva pannans tank, ett annat alternativ, som faktiskt inte är så dumt med pelletsbrännare är att ha en ack-tank. Shunten hade du inte behövt byta, du kunde monterat en shuntmotor på det befintliga manuella vredet. Så är det gjort på min panna, och nu är jag på gång att styra den med en mer avancerad innetempregulator också.

Många moderna pannor är inte alls dumma, med lambda-styrning, självsotning och allt vad dom har, men en del gamla är inte så dåliga som en del säger dom heller, trots allt :)

Det där är gammelpannornas "Rolls Royce", den är av erkänt hög kvalitet och kommer att hålla många år till. Dessutom är den mycket lämplig för pelletseldning med stor eldstad och långa rökgasvägar (oljedelen).

Jag har en likadan som jag monterade en Thermia 15D pelletsbrännare i på våren 2005. Sedan dess har har anläggningen tuffat på utan några problem. Det enda jag behövt byta är en kondensator till externskruvens motor (70kr).
Jag har ganska stort hus och har hittills eldat upp 55 ton pellets. Jag askar ur pannan efter att ha kört ca ett ton, det går att köra längre men jag tycker det är jobbigt att ta hand om mer aska vid varje tillfälle.

Jag tror att det är omöjligt att räkna hem en investering i en ny modern pelletspanna pga bättre verkningsgrad. Dom här pannorna är bra, kråkorna får inte mycket värme.
Rökgastemperaturen är snarare för låg än för hög.

Vill du ändå byta får du sätta den kostnaden på bekvämlighetskontot för det är ju trots allt lite meckigt att sota och rengöra, brännare ska skruvas bort, många luckor att öppna och stora ytor att skrapa rent.

/Danne

Tjena Danne, tack för svar, känns ju bra att äntligen äga en rolls royce :)

Var satte du pelletsbrännaren? På min panna sitter elpatronen uppe till höger och oljan nere till höger. Jag antar att pelletsbrännaren borde vara uppe till höger (för att få maximalt askutrymme under) men då blir jag ju av med elpatronen vilket känns trist. Eller ska den kanske sitta där oljebrännaren sitter idag?

Håkan

Elpatronen sitter väl instucken i pannans vattenbehållare så där blir det nog lite knepigt att ha en pelletsbrännare;).

Jag har en uppåtbrinnande brännare så den ska inte sitta så högt att lågan kan slå i taket på eldstaden. Min är monterad nertill där du har en grön plåtlucka. Den typen av brännare kan nog inte monteras i det lilla hålet på kortsidan där du har din oljebrännare, däremot går det säkert bra att ha en framåtbrinnande typ där.

Välj pacering så att det blir lättjobbat vid sotning och rengöring och att pelletsförrådet hamnar på en bra plats. Du kanske har plats för ett bulkförråd i något angränsande utrymme, då är det bra om det inte blir onödigt många böjar på matningssystemet.

/Danne

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.