Har mekat med toastol ett par dagar nu. Hade dålig lukt pga att avloppet frös för en längre tid sedan och då puttades manschetten uppåt. Detta är fixat. Men att skruva ihop allt var svårt. Kan inte ett jota om VVS. Den koppling som sitter under själva avstängningskranen, har en skruv från sidan, Vad gör den? Ska jag lossa den för att få bort kopplingen (som läcker och behöver ny telefontejp). Den sitter som själva djävulen!

Visar även bild på den nyckel jag fick tillverka för att kunna dra åt den plastmutter som håller flotörsmekansimen på plats. Var tvungen dra den för att packningen skulle bli tät inne i cisternen. Hur brukar man göra? för den går inte dra med någon polygrip jag äger!?

Vad kallas den koppling som har en sil inmonterat. Måste man byta dom när dom demonterats, eller kan den förväntas hålla tätt i alla fall? Den sitter på röret som kommer ut ur cisternen, och är en del av flotörsmekansimen,

Mögel vid tätningen mellan toalettstol och cistern, med synlig vattenanslutning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Hand håller en metallspackel med utsågat hjärtformat hål bredvid en vit plastdel.
Skapa konto
Metallfäste bredvid linjal som visar mått på träbord.
Skapa konto

Den du hänvisar är en Ballofixventil , en stor mejsel eller kanske en insexnyckel i hålet , spåret ska stå på tvären, då är den stängd. När du får isär det, se om det plana ytor, lika med övre delen om ventilen är det gängtejp , skit i det och använd lin i stället.
Kan vara gummipackningar med som ska täta.

Tack för svar! Så lin är bättre, det har jag hemma. Men är det inte lite konstigt att det sitter en ballofix under en kran (som går att stänga)?

Beror nog på att den andra toaorginalventilen är otät kanske . Det med att lina, skrapa gängorna med en kniv/bågfilsblad etc, så det blir grader på dom, då fastnar linet och åker inte med runt. Har du ingen smörja att ha på linet , spottar du på det.

Tack, skitbra med tips!

B Bat Guano skrev:
Tack, skitbra med tips!
OBS Är det lekande mutter på någon del så är gummi eller fiberpackning som gäller , annars lin om det bara är gängor.

Ska man ha lin mot gänga som är i plast, likt den som är på flotärsmekansimen?

Inte bra ,lin sväller och kan spräcka plasten. den delen ska det vara en gummipackning till.

Just det lin sväller, det är ju riktigt fiffigt faktiskt!

Avskruvad vattenkoppling vid badkaret med synliga gängor, placerad mot en kaklad vägg.
Skapa konto

Den koppling som är isärskruvad, skall den linas. Jag har problem att få gängan att ta.

Jag skulle säga nej, inget lin eller tejp. Kopparringen är tätningen,

• Gilla
Stefan N
  • Laddar…
verkar stämma, läcker ej. Jag gissar ringen är tätningen. Mycket fascinerade hur många olika sätt som används för att hindra läckage i detta fack!

En demonterad balofix utan kikventil på ett slitet träbord med en röd rörtång och en borr i bakgrunden.
Skapa konto
Demonterad Balofix-ventil på träbord, saknar kikventil med synlig skruv på sidan.
Skapa konto
Demonterad balofix utan kikventil på slitet träbord med en röd skruvmejsel och ett borrmaskinsbatteri i bakgrunden.
Skapa konto

Så här ser den balofix ut som sitter på röret när den demonterades. Konstig grej utan kikventil. Skruven på sidan verkar inte göra nått alls. Går inte att rubba!

Det är en kulventil. Skruven vrider kulan ett kvarts varv som mest. De brukar kunna fastna något otroligt om de inte rörts på några år. Prova med en insexnyckel i det sexkantiga hålet i mitten av skruvspåret om det är lättare än med en spårmejsel. 3mm, tror jag.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.