Hej! Har mycket lyhört i min lägenhet därav försökt på alla sätt ta reda på hur jag kan isolera dörrkarmen ( som är väldigt djup ca 10 cm) bättre. Har på så vis plockat bort dörrfodret för att se hur det såg ut bakom. Hittade då nog form av ”hår” som ligger inpressat i utrymmet mellan ytter och innerdörrs karmen. samt också under putsen som fanns under dörrfodret. Funderar nu på vad det är för typ av isoleringshår? Samt om det borde isolera bättre mot ljud med akustisk anpassat byggskum hela vägen på djupet mellan dörrkarm och vägg ( se bild 1). Låter tomt när man knackar där och ser ut som det bara liger strömassor med detta hår som att man försökt tätat med det. Någon som har någon tanke om det skulle vara bättre att peta bort håret och täta med byggskum ? Eller om det kommer att spränga den djupa karmen?
 
  • Renovering pågår, skräp på golvet, stege, borttagen dörrkarm, byggmaterial, jacka hänger, brunt dörrblad, modern ljusströmbrytare.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Öppning i vägg visar isolering och betong, med synliga trådar och materialfragment. Slarvig, under konstruktion eller skadad.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Hårtuss fastklämd i en röd tång, silverfärgad metallpinne, oordning och damm i bakgrunden.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Brun dörr, skadad vit karm, exponerad tegelvägg, väggströmbrytare, byggnadsrenovering pågår.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Kan vara linisolering (, hättagel, ?).
 
Troligtvis är det hästtagel eller annars linisolering. Jag skulle inte köra skum utan förslagsvis skrapar du rent runt karmen och pillar bort all puts framför springan, därefter drevar du karmen med branddrevsremsor hårt packat, se till att fylla hela djupet. Återmontera fodren och foga in fodret både mot vägg och karm.

Steg 2 är att byta ut tätningslisterna mellan karm och dörrblad.
 
Redigerat:
Lin. Alla verkar inte ha sett en häst i verkligheten. :)
 
  • Gilla
  • Haha
HSP och 3 till
  • Laddar…
Tack för alla svar! Hur kommer det sig att det inte är fördelaktigt med byggskum? Borde det inte fungera om man är varsam på hand? Bättre ljudisolerande?
 
Finns inga fördelar med byggskum, lämpligaste materialet för detta är stenullsdrev. Går med vanliga stenullsskivor också om man har det liggande. Betydligt bättre brandhämmande egenskaper.
 
Finns brandklassat fogskum.
 
M MagHam skrev:
Finns brandklassat fogskum.
Fast varför hålla på och kladda med fogskum när det lämpligaste för att lösa uppgiften är några stenullsremsor för en 100 lapp? Brandklassat fogskum kostar ju minst det tredubbla och innehållet är högst tveksamt ur hälsosynpunkt…
 
L Liljeros skrev:
Fast varför hålla på och kladda med fogskum när det lämpligaste för att lösa uppgiften är några stenullsremsor för en 100 lapp? Brandklassat fogskum kostar ju minst det tredubbla och innehållet är högst tveksamt ur hälsosynpunkt…
M MagHam skrev:
Finns brandklassat fogskum.
Viktigast med brandsäkert såklart. Men hela anledningen att jag plockade bort dörrfodren var för att se om jag kunde få det något mer ljudisolerat. Är stenullsdrev även det bästa i det avseendet?
 
  • Gilla
Jonatan79
  • Laddar…
I Idla skrev:
Viktigast med brandsäkert såklart. Men hela anledningen att jag plockade bort dörrfodren var för att se om jag kunde få det något mer ljudisolerat. Är stenullsdrev även det bästa i det avseendet?
Då dörren inte ser jätteny ut skulle jag gissa på att den är den begränsande faktorn, man hade ofta dubbla dörrar då
ljudprestandan var så dålig med en enklare innerdörr som öppnades inåt. Dessa har ofta tagits bort genom åren för att man tyckte dom tog plats utan att åtgärda den kvarvarande. Men en hyfsat massiv dörr bör ändå klara 30db om tätningslisten sluter helt tätt. Packad stenullsdrev har jag alla fall sett prestera närmare 40db vid mätning av akustiker mellan rum, över det behöver man även foga så i ditt fall kommer det knappast vara dreven som är den begränsade faktorn. Det är också så du får dörren tätad om du får en modern lägenhetsdörr monterad. Dörrar klassade runt 25-30db behöver knappt drev utan det räcker att fodren är lufttäta (dvs fogade).

Ljudprestandan står ofta på kortsidan av dörren på en liten klisterlapp och som nämnt tidigare är det ofta tätningslisterna som är det största problemet på gamla dörrar, antingen att dom är slut eller att dörren slagit sig så den inte sluter tätt runtom, överallt ska det vara så tajt att ett kopieringspapper ”fastnar” om man stänger dörren med det imellan.
 
Redigerat:
I Idla skrev:
Hej! Har mycket lyhört i min lägenhet därav försökt på alla sätt ta reda på hur jag kan isolera dörrkarmen ( som är väldigt djup ca 10 cm) bättre. Har på så vis plockat bort dörrfodret för att se hur det såg ut bakom. Hittade då nog form av ”hår” som ligger inpressat i utrymmet mellan ytter och innerdörrs karmen. samt också under putsen som fanns under dörrfodret. Funderar nu på vad det är för typ av isoleringshår? Samt om det borde isolera bättre mot ljud med akustisk anpassat byggskum hela vägen på djupet mellan dörrkarm och vägg ( se bild 1). Låter tomt när man knackar där och ser ut som det bara liger strömassor med detta hår som att man försökt tätat med det. Någon som har någon tanke om det skulle vara bättre att peta bort håret och täta med byggskum ? Eller om det kommer att spränga den djupa karmen?
Att göra om drevningen på den där gamla dörren e lite att kasta stålarna i sjön. Kommer hjälpa ungefär ingenting tyvärr.
 
L Liljeros skrev:
Fast varför hålla på och kladda med fogskum när det lämpligaste för att lösa uppgiften är några stenullsremsor för en 100 lapp? Brandklassat fogskum kostar ju minst det tredubbla och innehållet är högst tveksamt ur hälsosynpunkt…
Jag sa aldrig att förordade den lösningen, ville bara "passa in" att det finns.
 
Brevinkastet. Detta är din största bov förmodligen! Den är i princip som ett öppet hål.

Om du inte kan ersätta denna med egen brevlåda på utsidan så skulle jag se om det går att bygga en sluss på insidan.
Exempel konstruktion; Regla, "högtalare ull" eller stenull, OSB, dubbelgips och dörr med tätningslist.
Om du kan göra det som en "grov entré" så kan du ju göra denna lite större och snyggare också, där du har någon bra golvmatta, hängare och plats för skor osv sedan öppnar du dörren till lägenheten.
 
  • Gilla
Idla
  • Laddar…
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.