Senaste månaden har jag börjat hitta den här typen av kryp inomhus. Man ser de lite på bottenplan. Någon som vet vad det är för kryp? Har sett att det finns även utomhus. Det som är lustigt är att de verkar släppa greppet om den kryper på väggen och trillar ner och låtsas vara död när man närmar sig den eller vill plocka bort den t ex hushållspapper . Helt otroligt.

• Svart kryp på ett vitprickigt underlag, fråga om identifiering och beteende beskrivet.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Svart kryp med sex ben på prickigt underlag, kan föreställa en skadedjursinsekt inomhus.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
harry73
Hade samma inne hos oss. Kom precis tillbacka från semester och trodde först det kunde vara vägglös, men en närbild med telefonen gjorde tydligt att det intr var det.

Håller med "jac". Tänkte på Snytbagge (som också är en vivel), men den är större och har lite gula fläckar.

Enligt Wikipedia så består Vivel familjen av över 60 000 arter varav 500 finns i sverige så att dra till med "Vivel" funkar ganska ofta. ;)

Min första tanke var också "Snytbagge" men det stämde inte riktigt med bilderna när jag letade. Hursomhelst så tror jag inte att någon av dessa Vivlar gör någon skada inomhus, möjligen att de skulle kunna tugga på någon specifik krukväxt.

• Gilla
Anna_H
  • Laddar…
Fick ungefär samma svar från anticimex. Inga skadedjur men likförbannad jobbigt att se de krypa fritt på kvällen när man sitter och tityar på tv

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.