Hej! Jag har köpt ett classen laminatgolv som jag skulle lägga i hela lägenheten och byta ut förra ägarens golv. När jag plockar bort befintligt golv så hittar jag parkett i holländskt mönster. Hur vet jag om det går att slipa mer? Och vilket träslag är det? Är jag dum om jag lägger mitt inköpta laminatgolv ändå?

Enda "tråkiga" här är att i köket ligger redan laminatgolvet jag har köpt, det lades efter en vattenskada... Där låg det inte holländsk parkett under iaf. Så med laminat så får jag genomgående golv. Slipa parkett så kommer köket ha ett annorlunda golv.

Hur hade ni gjort?

Edit: huset är byggt på 60-talet. Är en bostadsrätt

• Parkettgolv i holländskt mönster med dammsugare synlig, bredvid mörkt golv. Vägguttag och element i bakgrunden.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Holländsk parkett med rutigt mönster i trä, eventuellt slipbar, diskuterad för eventuell ersättning med laminatgolv.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
BirgitS
Det ser ut som ekparkett. Fint golv och värt att bevaras (synligt eller under något annat).

Du kan se om du ser höjden på det översta skiktet om du har bort tröskeln. Den höjden avgör om det går att slipa.

Parkettgolv var dyrt jämfört med linoleum, PVC-plattor etc. på 60-talet så det la man normalt bara i vardagsrum, matsal och andra finare rum. Inte i sovrum och definitivt inte i kök där det lätt kan bli förstört.

Bara du som kan veta vad du gillar mest, originalgolvet på en del av ytan eller samma enklare golv på hela ytan.

• Gilla
16386
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.