Hej!

Fick idag larmet "Fasfel" på min bergvärmepanna (IVT PremiumLine HQ).

Kollade säkringen inne, motorskyddet på pannan och allt såg bra ut.

Gick ut och kollade huvudskåpet och där fann jag en brytare som var i 0-läge.
Provade att dra den till 1-läge och då började pannan att funka och inget larm sen dess (1,5h).

Vänligen se bilderna.
Första bilden har jag ringat in brytaren som jag slog på och andra bilden är den enda "ritningen" som fanns i skåpet.
Bergvärmepannan är installerad 2019 och jag har egentligen aldrig gått och kollat upp nåt i huvudskåpet.....

Någon som vet vad den brytaren gör?
Mest för att veta om det jag gjorde var rätt eller om jag måste ringa elektrikern.

Elcentral med öppen säkerhetsbrytare markerad med rosa ring och en mängd avsäkrade säkringar på golvet.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Elritning på huvudskåpsutrustning med belysning av kretsar och komponenter, inringad strömbrytare.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Tack
 
Redigerat av moderator:
E
TianR TianR skrev:
Hej!

Fick idag larmet "Fasfel" på min bergvärmepanna (IVT PremiumLine HQ).

Kollade säkringen inne, motorskyddet på pannan och allt såg bra ut.

Gick ut och kollade huvudskåpet och där fann jag en brytare som var i 0-läge.
Provade att dra den till 1-läge och då började pannan att funka och inget larm sen dess (1,5h).

Vänligen se bilderna.
Första bilden har jag ringat in brytaren som jag slog på och andra bilden är den enda "ritningen" som fanns i skåpet.
Bergvärmepannan är installerad 2019 och jag har egentligen aldrig gått och kollat upp nåt i huvudskåpet.....

Någon som vet vad den brytaren gör?
Mest för att veta om det jag gjorde var rätt eller om jag måste ringa elektrikern.

Tack
Hej, du har troligen en begynnande glapp kontakt någonstans, märkte du inget annat fel i samband.

Kanske en tråd som håller på att brinna av, mycket möjligt ute i skåpet där du drog brytaren.

Jag skulle nog säga att det säkraste är att ringa elektriker men välj en skarp för vissa äldre rävar är inte förtjusta i intermittenta fel utan är bara glada det fungerar för stunden.

En annan möjlighet är att det tappats en fas ute i gatan som nätägaren åtgärdat, du kan höra med dina grannar om detta.
 
Redigerat av moderator:
E El-Löken66 skrev:
Hej, du har troligen en begynnande glapp kontakt någonstans, märkte du inget annat fel i samband.

Kanske en tråd som håller på att brinna av, mycket möjligt ute i skåpet där du drog brytaren.

Jag skulle nog säga att det säkraste är att ringa elektriker men välj en skarp för vissa äldre rävar är inte förtjusta i intermittenta fel utan är bara glada det fungerar för stunden.

En annan möjlighet är att det tappats en fas ute i gatan som nätägaren åtgärdat, du kan höra med dina grannar om detta.
Hej!

Tack för svar.
Nej märkte inget annat i samband med detta.

Ska börja med att kolla med grannarna och sen ringa installatören av pannan.
De kanske vet hur det är kopplat.

Men vet du kanske vad det brytare gör? Det är det som gnager mig lite....
 
  • Gilla
Noke
  • Laddar…
E
TianR TianR skrev:
Hej!

Tack för svar.
Nej märkte inget annat i samband med detta.

Ska börja med att kolla med grannarna och sen ringa installatören av pannan.
De kanske vet hur det är kopplat.

Men vet du kanske vad det brytare gör? Det är det som gnager mig lite....
Hej, ja som du ser på schemat har det kommit från det gamla tidursfunktionen, där du saknar säkring högst upp.

Denna är ingen som kan slå av sig själv, har ingen påverkar och spelar heller ingen större roll att du slog till den då det är stopp vid säkringen ändå.
 
Redigerat:
E El-Löken66 skrev:
Hej, ja som du ser på schemat har det kommit från det gamla tidursfuntionen, där du saknar säkring högst upp.

Denna är ingen som kan slå av sig själv, har ingen påverkar och spelar heller ingen större roll att du slog till den.
Tack!

Det var ju skumt att det plötsligt började funka när jag slog på den (innan dess så pep pannan efter 3-4 min varje gång jag ackade larmet).

Fan.....jag får höra med grannarna imorgon.

tack
 
E
TianR TianR skrev:
Tack!

Det var ju skumt att det plötsligt började funka när jag slog på den (innan dess så pep pannan efter 3-4 min varje gång jag ackade larmet).

Fan.....jag får höra med grannarna imorgon.

tack
Jo, skumt. Kanske vibrationerna gjorde att det tillfälligt blev bättre kontakt vid glapp stället.

Din L2 säkring ser lite sliten ut, är den varm om du känner på den?
 
E El-Löken66 skrev:
Jo, skumt. Kanske vibrationerna gjorde att det tillfälligt blev bättre kontakt vid glapp stället.

Din L2 säkring ser lite sliten ut, är den varm om du känner på den?
Den är nog bara smutsig, hehe.

Var ute och kände på det nu, men alla 3 säkringar var kalla (och pannan ligger och går).
 
Mycket osannolikt att glapp, vibrationer och dylikt kan få den brytaren att falla, eller att ditt tillslag av brytaren "reparerade" eller glapp. Det måste vara en tvåbent individ. Så du behöver sannolikt ingen elektriker om du inte har andra symptom i huset.

Brytaren sitter på kundens sida, och uppenbarligen bryter den BVPn eller åtminstone någon styrning av denna, men den bryter tydligen inte resten av huset. BVP-installatören borde ha lämnat efter sig den dokumentation du behöver.
 
Bo.Siltberg Bo.Siltberg skrev:
Mycket osannolikt att glapp, vibrationer och dylikt kan få den brytaren att falla, eller att ditt tillslag av brytaren "reparerade" eller glapp. Det måste vara en tvåbent individ. Så du behöver sannolikt ingen elektriker om du inte har andra symptom i huset.

Brytaren sitter på kundens sida, och uppenbarligen bryter den BVPn eller åtminstone någon styrning av denna, men den bryter tydligen inte resten av huset. BVP-installatören borde ha lämnat efter sig den dokumentation du behöver.
Hej Bo!

Tack för input.
Utav ovan tidigare diskussion så är jag nu osäker vad som gjorde att BVP funkade plötsligt....hehe (eller varför den plötsligt larmade för fasfel heller för den delen).
Kan väl också vara en temporär tapp av fas hos nätoperatören.

Får kolla med grannarna till att börja med om de upplevt samma sak.
Alt ringa till nätägaren.
Eller (i värsta fall) när det händer igen :confused:
 
E
TianR TianR skrev:
Hej Bo!

Tack för input.
Utav ovan tidigare diskussion så är jag nu osäker vad som gjorde att BVP funkade plötsligt....hehe (eller varför den plötsligt larmade för fasfel heller för den delen).
Kan väl också vara en temporär tapp av fas hos nätoperatören.

Får kolla med grannarna till att börja med om de upplevt samma sak.
Alt ringa till nätägaren.
Eller (i värsta fall) när det händer igen :confused:
Som sagt, brytaren har inget med nånting att göra, det är dessutom helt omöjligt att den skulle ändra läge av sig själv.

Du kan alltid kolla med nätägaren ifall där varit något. Men en RK som håller på att brinna av är min gissning här.
 
  • Gilla
TianR
  • Laddar…
TianR TianR skrev:
Hej Bo!

Tack för input.
Utav ovan tidigare diskussion så är jag nu osäker vad som gjorde att BVP funkade plötsligt....hehe (eller varför den plötsligt larmade för fasfel heller för den delen).
Kan väl också vara en temporär tapp av fas hos nätoperatören.

Får kolla med grannarna till att börja med om de upplevt samma sak.
Alt ringa till nätägaren.
Eller (i värsta fall) när det händer igen :confused:
Du kan också slå av brytaren igen. Den har om det inte kopplats om tidigare ingen som helst funktion. Och med tanke på att det inte tidigare varit anslutet något ur eller rundstyrningsmottagare är det ytterst osannolikt. Trådarna upptill skulle ha använts till det och brytaren ett sätt för personal som skulle jobba med den delen att bryta ev manöverspänning från kundens sida. Inte olikt nutida AC-brytare för lokalproduktion som kan sättas i mätarskåpen.

Och i din grundfråga skulle jag också rekommendera en titt på anslutningar som är åtkomliga på din sida både i skåpet och vägen fram till och även inom pumpen. Det är enkelt gjort och vettigt även allmänt sett nu när du haft oförklarliga symptom.
 
  • Gilla
TianR
  • Laddar…
Tack alla input!

Som en liten uppdatering:

Har kollat med både Eon och grannarna.
Området har tidigare vinter haft lite störningar med avseende på spänning och en av grannarna renoverar för fullt just nu.

Installatören av BVP kommer på fredag för en genomgång (kan även vara fasvakten som felar med tanke på att inget annat hos oss påverkats). Men han kommer också kunna kolla på anslutningarna.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.