Hej alla kunniga!

Efter snart ett år som husägare har man breddat kunskapsbanken rejält! Dock stöter man ständigt på nya utmaningar och frågetecken, och här kommer en sak jag inte lyckats bena ut riktigt..
Jag har en brunn nere i min källare som jag inte blir klok på vad den är till för, och om allting står rätt till då den är halvfylld med vatten. Har språkat med folk på jobbet, sökt här på forumet och googlat runt, men har inte lyckats hitta nåt svar. Så jag vänder mig hit!

Brunnen är belägen ca 1m från min källarytterdörr och på ritningen är den benämnd som "brtl225".
Den är som sagt halvfylld med vatten och jag har vid lite olika tillfällen under året lyft på locket och vattennivån har alltid varit densamma. Vad är denna till för, och ska det vara vatten i den eller har den blivit igensatt?
Bifogar en bild på originalritningen där jag markerat brunnen samt två fysiska bilder.

Tack på förhand,

• Arkitektritning av husets källarplan med en markerad brunn benämnd "brtl225" nära ytterdörren.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • En metallbrunnlock med diamantmönster placerat i en betonggolv i en källare.
    Skapa konto
  • Öppen brunn i en källare, halvfylld med vatten, omgiven av betonggolv, med synlig rost och slitna kanter.
    Skapa konto
Har du tömt brunnen, det finns säkert en lucka på ett avlopprör som ska användas vid rensning/spolning vid stopp. Att det står vatten där innebär att du har en massa vatten under plattan och då blir det fukt som kommer upp i plattan .kolla in och återkom, det finns botemedel för vattnet

J jonaserik skrev:
Har du tömt brunnen, det finns säkert en lucka på ett avlopprör som ska användas vid rensning/spolning vid stopp. Att det står vatten där innebär att du har en massa vatten under plattan och då blir det fukt som kommer upp i plattan .kolla in och återkom, det finns botemedel för vattnet
Inne i pannrummet ,intill det inkommande vattnet, har jag ett betydligt större brunnslock och mer av en grop under. Där är det som ett stort hål på ovansidan av röret där man ser allt avloppsvatten passerar förbi och rinna ut mot gatan. Antar att detta hålet används vid rensning och spolning om det skulle bli stopp?

Att döma av ritningen så är brunnen på insidan ihopkopplad med den lilla brunnen "spg 150" jag har på utsidan av huset nedanför källartrappan?

M MrMack skrev:
Där är det som ett stort hål på ovansidan av röret där man ser allt avloppsvatten passerar förbi och rinna ut mot gatan.
Inget tätt lock där då. då måste det lukta skit i pannrummet, alla avloppsrör ska vara täta i hus, den afösta som du nämner är då kanske en dränbrunn för vatten under huset, kan du se på vilken höjd som utloppet är, ju lägre desto bättre, det gäller att få bort vattnet, kan det vara något stopp från den andra brunnen på utsidan så nivån ökar på insidan

Det är inte ett sandfång eller oljefälla.
Du har ju även en sådan i garaget enligt ritningen.
Spg är Spygatt, dvs en brunn som saknar vattenlås och är ansluten till en annan brunn innan det går ut på avloppssystemet.
Du skall ha både inlopp och utlopp i den där.

• Gilla
tompaah7503
  • Laddar…
Kan det vara sandfång för spygatten?
Kan du suga ur vattnet så du ser hur den är gjord inuti?

S
Brunnen ska fungera som vattenlås för spygatten som är på utsidan och vara försedd med tätt lock för att det inte ska lukta.

• Gilla
Claes Sörmland
  • Laddar…
J jonaserik skrev:
Inget tätt lock där då. då måste det lukta skit i pannrummet, alla avloppsrör ska vara täta i hus, den afösta som du nämner är då kanske en dränbrunn för vatten under huset, kan du se på vilken höjd som utloppet är, ju lägre desto bättre, det gäller att få bort vattnet, kan det vara något stopp från den andra brunnen på utsidan så nivån ökar på insidan
Nej det luktar ingenting i pannrummet. Är inget vatten ståendes där. Jag antar att allt avloppsvatten passerar förbi där? Spolade i tvättstugan i källaren, och sprang sedan bort till den stora brunnen och där rann det sedan förbi vatten. Är inte alla avlopp i huset ihopkopplade i sista ändan innan det går ut till gatan?

P Per_Eriksson skrev:
Kan det vara sandfång för spygatten?
Kan du suga ur vattnet så du ser hur den är gjord inuti?
Nej jag har ingen möjlighet i dagsläget att suga upp vattnet tyvärr. Bör man rensa denna brunnen eller vad är det för sandfång och vart kan vattnet ha kommit ifrån? Den lilla brunnen på utsidan som tar upp vattnet som kommer ner längst med källartrappan är inte igensatt och allt vatten som kommer ner i trappen rinner undan direkt.

M MrMack skrev:
Nej det luktar ingenting i pannrummet. Är inget vatten ståendes där. Jag antar att allt avloppsvatten passerar förbi där? Spolade i tvättstugan i källaren, och sprang sedan bort till den stora brunnen och där rann det sedan förbi vatten. Är inte alla avlopp i huset ihopkopplade i sista ändan innan det går ut till gatan?
Jo, det är naturligtvis en rensbrunn för att kunna rensa om det blir tätt i avloppet

M MrMack skrev:
Nej jag har ingen möjlighet i dagsläget att suga upp vattnet tyvärr. Bör man rensa denna brunnen eller vad är det för sandfång och vart kan vattnet ha kommit ifrån? Den lilla brunnen på utsidan som tar upp vattnet som kommer ner längst med källartrappan är inte igensatt och allt vatten som kommer ner i trappen rinner undan direkt.
Bump

Kan det handla om en pumpgrop? Hur ligger brunnen "höjdledes" i förhållande till avloppsstammen från huset?

Alfredo Alfredo skrev:
Kan det handla om en pumpgrop? Hur ligger brunnen "höjdledes" i förhållande till avloppsstammen från huset?
Själva brunnen är betydligt grundare och mindre än den stora brunnen/rensluckan för avloppsvattnet som nämnts tidigare. Den okända brunnen är väl i runda slängar 40cm djup totalt, varav det är vatten upp till 20cm ungefär.

S Stegatorparn skrev:
Brunnen ska fungera som vattenlås för spygatten som är på utsidan och vara försedd med tätt lock för att det inte ska lukta.
Det ska alltså stå vatten i brunnen? Vart kommer vattnet ifrån och hur blir det ståendes där? Avloppsstammen verkar vara belägen djupare ner än denna.
Om det är ett vattenlås för spygatten, innebär det då att om jag häller en kanna vatten i spygatten på utsidan så borde jag se hur vattnet flödar igenom och rör på sig i brunnen på insidan?

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.