Ja, som rubriken lyder - Vad är detta? Det såg ut så när vi flyttade in och mäklaren sa något om att de hade förberett så att man skulle kunna ”se på tv i flera rum”. Vi är inte så intresserade av det och misstänker att det idag finns andra lösningar? Behöver vi en elektriker för att få bort denna mindre vackra installation?
Är inte så kunnig på detta och hoppas ni har överseende. =)
Bästa svaret
Den vita lådan är en patchpanel för nätverkskablar, går till uttag i olika rum.
De fyra vita kablarna i en ring är koaxkablar/antennkablar, går till antennuttag i olika rum.
Används om man vill ta emot tv-sändningar via antenn eller parabol.
De fyra vita kablarna i en ring är koaxkablar/antennkablar, går till antennuttag i olika rum.
Används om man vill ta emot tv-sändningar via antenn eller parabol.
Tack! Råkar du veta om det något man behöver eller går det att ta bort detta?Demmpa skrev:
Medlem
· Södermanland
· 568 inlägg
Visstbgår det att ta bort, men varför ?
Ethernet år ju vida överlägset wifi för internetändamål och annat. Så länge det är stationära saker, så är det bättre än wifi.
Vår firma installerar ofta sådant.
Ethernet år ju vida överlägset wifi för internetändamål och annat. Så länge det är stationära saker, så är det bättre än wifi.
Vår firma installerar ofta sådant.
Lite beroende på vart det tar vägen i huset skulle jag nog byta antennkablarna mot nätverkskablar. Som sagts tidigare är det väldigt användbart med nätverkskablar för fast utrustning.L Lussekattis skrev:Ja, som rubriken lyder - Vad är detta? Det såg ut så när vi flyttade in och mäklaren sa något om att de hade förberett så att man skulle kunna ”se på tv i flera rum”. Vi är inte så intresserade av det och misstänker att det idag finns andra lösningar? Behöver vi en elektriker för att få bort denna mindre vackra installation?
Vanligtvis brukar det innebära problem att dra ur antennkablar ur slangar/rör, om man ändå vill försöka så fäster man en dragfjäder i änden så att en kan dra och en kompis" kan trycka på. Vad jag tycker mig se är att det handlar om tre antenn och fyra/fem datakablar. Datakablarna skulle jag, oavsett om dom används nu, lämna kvar.
Tycker man att det är fult kan man ju lätt sätta ett "skåp" över det hela.
Tycker man att det är fult kan man ju lätt sätta ett "skåp" över det hela.
Som sagt, nätverkskalbarna skulle jag också behålla på plats. Antennkablarna känns mer udda om ni verkligen skulle behöva i framtiden. Men, jag skulle inte bara dra ut dem, utan att först fästa en draglina i dem som man kan använda när man vill använda röret till något.
Det *kan* ju vara problem som @elmont skriver att få ur koax-kablarna om de går i några tighta krökar, men det är ju rätt enkelt testat, om ni kan röra på kabeln "lätt" fram och tillbaka där den sitter nu är det ju bara att sätta en lina i änden och dra ur den. Sitter den mer fast så är hans förslag med att skjuta på smidigt. Men glöm inte att ersätta dragfjädern med en draglina efteråt.
Det *kan* ju vara problem som @elmont skriver att få ur koax-kablarna om de går i några tighta krökar, men det är ju rätt enkelt testat, om ni kan röra på kabeln "lätt" fram och tillbaka där den sitter nu är det ju bara att sätta en lina i änden och dra ur den. Sitter den mer fast så är hans förslag med att skjuta på smidigt. Men glöm inte att ersätta dragfjädern med en draglina efteråt.