När jag kollade vattenmätaren igår så tog jag mig en närmare inspektion under vvb. Då rörmokeri är en svag sida hos mig, kan någon förklara vad dessa rattar är till för?
uploadfromtaptalk1357806042046.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Ratten som pekar "uppåt vänster" på bilden är "kranen" som öppnar säkerhetsventilen. Om du vrider på den ska det komma vatten ur röret som går neråt på bilden.
Ratten till "upptåt höger" är avstängning av KV till VVB.
Ratten som nästan är dold på bilden är blandningsventilen där du ställer in temperaturen på VV. Normalt ska det vara max +55 C på VV för att undvika skållning. För låg temp kan ge upphov till bakterier i VV-ledningarna.
 
Du har en blandingsventil då, och med den kan du styra hur varmt vatten som levereras till kranarna (svart nere till vänster i bilden).
Sen har du säkerhetsventilen som släpper ut ev övertryck (uppe till vänster i bilden), den kan man vrida på för att testa. Röret rakt ned borde vara "avlopp".
Svarta till höger borde vara avstängning av vattnet.
Sitter även en backventil i, den säkerställer att vatten inte trycks tillbaka i vattensystemet.

Patrick E hann före. Tur att vi hade samma svar :D
 
Aah då är man lite klokare! Stort tack!
Skall man motionera någon av kranarna? Vi har inte rört dem sen vi flyttade in 5år sen och är tveksam till att gubben innan oss har gjort sen vvb installerades -96
 
Redigerat:
Säkerhetsventilen bör man prova lite då och då. Står säkert i manualen till VVB:n

Finns säkert flera åsikter men jag tar för vana att lite då och då motionera alla ventiler jag hittar, både på panna men även på inkommande vatten e.t.c.
Den dagen man verkligen är i behov av att stänga av något och ventilen satt sig vill jag helst undvika :)
 
Blandningsventiler kan ha en tendens att börja kärva, så den kan det vara idé att vrida på lite då och då. Tänk bara på att märka ut läget den står i. Det kan också finnas en låsskruv som måste lossas innan ratten kan vridas.
I övrigt håller jag med Dede77 om det är bra att motionera ventiler lite då och då. Kan också vara bra att aldrig skruva ut dem helt tills det tar stopp utan skruva tills det tar stopp och sedan skruva en den ett kvarts varv. Inbillar mig att man ytterligare minskar risken för att ventilen kärvar fast. Gäller ej kulventiler dock.
 
Tack tack alla! (y)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.