Hej!

Vad tror ni denna vägg är gjord av för block?
Jag trodde det var lättbetong. Men när jag borrar i den går det inte så lätt som jag tänkt mig. Men det är inte så hårt som betong.

• Vägg av murade block med borttaget ytskikt, kakelrester och synliga rör i ett rum under renovering.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Cementhålsten?

AXS
Kanske slaggsten. Är det svart när du borrar?

Slaggsten brukar inte vara så där slätt och homogent. Jag gissar på betonghålsten. Ett vanligt material innan lecablocken.

Betonghålsten med karakteristiska håligheter, använd tidigare som byggmaterial innan lecablock blev populära.

AXS
Sant, kollar på bilderna från när jag rev en vägg och de är inte lika släta. 👍

useless useless skrev:
Jag gissar på betonghålsten.

[bild]
Så heter det tydligen, kallas "cementhålsten" i mina trakter.

Cement har väldigt dålig hållfasthet såvida man inte använder det som en ingrediens i betong...

• Gilla
Centano
  • Laddar…
Betonghålsten, ja... Man ser det ofta på måtten då lättbetongblock brukar vara längre.

Du behöver köpa special pluggar för betonghålsten och långa skruvar om du vill fästa något tungt i dem.

Det är också ett helsike att fästa elklammer i dem då de är rätt porösa så man behöver långa pluggar och då blir det för stor diameter på skruv för elklammer... Ska du fästa elrör är det nästan enklast att använda hålband (eller helst fräsa in dem i väggen och täcka med gipsputs.

• Gilla
cpalm
  • Laddar…
anders07 anders07 skrev:
Betonghålsten, ja... Man ser det ofta på måtten då lättbetongblock brukar vara längre.

Du behöver köpa special pluggar för betonghålsten och långa skruvar om du vill fästa något tungt i dem.

Det är också ett helsike att fästa elklammer i dem då de är rätt porösa så man behöver långa pluggar och då blir det för stor diameter på skruv för elklammer... Ska du fästa elrör är det nästan enklast att använda hålband (eller helst fräsa in dem i väggen och täcka med gipsputs.
Tack för svaret!
Det rivna gamla köket var fäst med blåa 4 cm plugg.
Jag har hittat plugg som ska passa till betonghålsten så jag hoppas det blir bra.

Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.