Har nyss köpt ett hus i Bohuslän (1908) där jag hittade denna brunn, eller vad det nu är. Det var ett väldigt litet, igenvuxet hål i marken, och efter lite krafsande visar det sig ha en 50x50cm ”ingång” ca 50cm under marken. Därunder är det en ca 170cm vägg-vägg murad granitbrunn samt ca 2m till jordbotten. Kan inte avgöra om det är en djupare brunn som nu är igenfylld, eller om den aldrig varit djupare än såhär. Vågar inte hoppa ner utan rep ifall det brakar igenom om den skulle vara djupare. Man ser också ett större rör ca 20cm, som kommer från husets riktning,
vilket talar för att det är någon slags avloppsbrunn kanske. Kan inte tänka mig att man gjorde en så fin brunn för dagvatten för 120 år sedan. Och har aldrig hört talas om en så bred vattenbrunn. Har någon sett något liknande tidigare? Framförallt med denna bredd?
Har kommunalt VA så vill bara fylla igen (har småbarn som springer runt och kan ramla ner) men vill ju veta vad det är innan jag fyller igen. Lantmäteriets digitala tjänster är permanent stängt så kan inte få ut några gamla dokument därifrån heller.
Några idéer?
vilket talar för att det är någon slags avloppsbrunn kanske. Kan inte tänka mig att man gjorde en så fin brunn för dagvatten för 120 år sedan. Och har aldrig hört talas om en så bred vattenbrunn. Har någon sett något liknande tidigare? Framförallt med denna bredd?
Har kommunalt VA så vill bara fylla igen (har småbarn som springer runt och kan ramla ner) men vill ju veta vad det är innan jag fyller igen. Lantmäteriets digitala tjänster är permanent stängt så kan inte få ut några gamla dokument därifrån heller.
Några idéer?
Husägare
· Småländska höglandet
· 4 417 inlägg
Med stor sannolikhet en gammal uttorkad grävd vattenbrunn.
eller något för infiltrering av vatten till jorden som kommer via järnröret på vänster sida. - en liknande funktion vars moderna utformning kallas stenskista
den typen av stenlagd brunn är förmodligen inget som gjort senaste 70-100 åren om inte syftet var just att få ut vatten till jordlagren.
vattenbrunn - nja, borde nog ha varit lite djupare och så vill man ogärna ha vattenläckage in från övre delarna av brunnen - även om det finns sådana stensatta dricksvattenbrunnar också...
den typen av stenlagd brunn är förmodligen inget som gjort senaste 70-100 åren om inte syftet var just att få ut vatten till jordlagren.
vattenbrunn - nja, borde nog ha varit lite djupare och så vill man ogärna ha vattenläckage in från övre delarna av brunnen - även om det finns sådana stensatta dricksvattenbrunnar också...
Klicka här för att svara
Liknande trådar
-
Vad är denna brunn till för? Lampa lyser vid elcentral, nivålarm?
Vatten & Avlopp -
Vet någon vilken typ av vattenlås som passar till denna brunn?
Badrum -
Äldre Purus Beta golvbrunn vad är denna detalj?
Badrum -
Kollar på en lägenhet med denna golvbrunn i badrummet.
Badrum -
Är denna golvbrunn hel?
Vatten & Avlopp