Gammal ritverktygssats i fodral, inkluderar passare och ritpennor, med rund platta med siktglas och tre taggar i mitten av bilden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Gammal ritverktygssats i fodral, inkluderar passare och ritpennor, med rund platta med siktglas och tre taggar i mitten av bilden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Hej
Polaren har en fin gammal ritverktygssats.
Men vad är allt till, framförallt den runda pluppen med siktglas och 3 taggar under så den går att få att fastna på ritpappret?
/Workingclasshero

En gissning är att det är ett tillbehör till passaren för att inte få för stora hål i ritningen, men jag kan ha fel....

• Gilla
Peter787 och 3 till
  • Laddar…
ÅkeSun ÅkeSun skrev:
En gissning är att det är ett tillbehör till passaren för att inte få för stora hål i ritningen, men jag kan ha fel....
Hej
Nej det finns inget som passar mot passaren. Men jag vill ändå inte döma ut svaret då jag trodde det jag med.
/W

Det är en sats med ritinstrument för teknisk ritning.
De två översta till vänster med pennskaft är tuschpennor; stiften är dubbla blad där man sas fångar en droppe tusch mellan bladen som sedan skapar en fin tuschlinje när man för spetsen utefter en linjal. Med en liten ställskruv kan man ställa linjebredden genom att minska/öka gapet mellan bladen. Kräver en viss vana, vet jag.
En modernisering av gåspennan kan man säga…

Annat i etuiet är konventionella passare men också passare med samma typ av tuschspets för att dra cirklar, såklart. Andra passare kunde användas för att stega upp avstånd och göra fina spetsmärken i ritningen utan att behöva rita på papperet.

Glasgrunkan är en riktig slamkrypare — ev kan det vara en ”ink-well”, dvs en behållare som man hällde upp en liten dos tusch i för att fylla pennorna (de var lätta att överfylla och då blev allt inte bra). Man ville ta upp ytterst lite åt gången. Kanske var de spetsiga stiften för att se till att de inte kanade runt och ställde till med kaoz.
Som alla säkert förstår spekulerar jag här men tuschbehållare/”ink-wells” vet jag användes och de var ofta av glas i en metallram.

Trevliga grejor men jag håller mig till Adobe Illustrator…
//Ronnie

Workingclasshero Workingclasshero skrev:
Hej
Nej det finns inget som passar mot passaren. Men jag vill ändå inte döma ut svaret då jag trodde det jag med.
/W
Inget litet hål i mitten av glaset för att ha spetsen mot?
Är glaset helt utan några markeringar?

L Lovan83 skrev:
Inget litet hål i mitten av glaset för att ha spetsen mot?
Är glaset helt utan några markeringar?
Inget hål i mitten av glaset och det har inga markeringar, bara sina 3 sylvassa nålar för fastsättning i pappret gissar jag.
/W

Passar den på nåt vis ihop med den cylindriska grejen till höger, under tuschpennorna?

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.