Hej!
Jag har ett radhus byggt sent 50-tal och håller på att undersöka isoleringen på vinden. Det är några saker jag är osäker på och skulle verkligen uppskatta lite vägledning.
Jag har ett radhus byggt sent 50-tal och håller på att undersöka isoleringen på vinden. Det är några saker jag är osäker på och skulle verkligen uppskatta lite vägledning.
- För det första, vinden saknar ventilering. Är det normalt för hus från den här tiden, eller bör jag överväga att installera någon form av ventilation för att förebygga fuktproblem? De är en kallvind som ligger vid en mätning jag gjorde på cirka 60-70% (behöver nog mäta över tid för att få en mer exakt)
- Den befintliga isoleringen verkar vara original och ser lite speciell ut. Den är brunaktig och har papp runt sig – vad är det för typ av isolering? Är det något som kan behöva bytas ut eller förbättras, med tanke på ålder och potentiella risker? Bifogar bilder.
- Jag lade också märke till att det saknas något typ av ångskydd under isoleringen i golvet på vinden, och det finns ingen isolering i taket. Är det vanligt att det saknas ångspärr i äldre hus, och vad kan konsekvenserna bli om jag lämnar det som det är? Jag tänker att de har ju funkat i troligen XX ÅR o bör väll fortsätta fungera?
- Är det lämpligt att komplettera den befintliga isoleringen med modern isolering, eller bör man istället överväga att byta ut allt om det finns risker med den gamla typen?
Bästa svaret
1. Jag har skrivit ett par inlägg i denna tråd som kan vara till nytta: Länk Har du kollat så att huset inte har "ventilerad takfot" dvs det finns luftspalter mellan takfoten och hammarbandet? Om det stått sig hela denna tid utan fuktproblem lär den väl fortsätta göra det. Det ser ut som någon form av diffusionsöppen lösning (se mina inlägg i länken), så tanken är att ev. fukt ventileras bort av drag och tillförd värme.
2. Känner faktiskt inte igen den där isoleringen, någon annan vet säkert. Äldre variant av stenull? Den ser ut att vara mycket mer "trådig" än den moderna.
3. Se punkt 1.
4. Om det är diffusionsöppet idag ska det vara diffusionsöppet även framåt. Diffusionstäta lösningar (plast) är egentligen bättre (sparar mer energi) men bara om de görs 100% rätt, blir det fel (vilket det lätt blir med efterhandskonstruktioner) är istället risken att man skapar problem med fukt/mögel där det tidigare inte fanns några.
Menar du att det är tomt i takbjälklaget, inget alls mellan takreglarna under vindens golv? För det låter lite märkligt i såna fall. Vill du göra en långsiktigt åtgärd som blir ett jätteprojekt är min rekommendation följande: (A) bort med all gammal isolering, bort med golvet på vinden, bort med allt skräp och annat (sågspån?) som ligger i bjälklaget idag (B) sätt diffusionsöppen luftspärr i facken, täta skarvarna med diffusionsöppen tejp (C) fyll på med diffusionsöppen isolering t.ex cellulosalösull (D) på med nytt golv
2. Känner faktiskt inte igen den där isoleringen, någon annan vet säkert. Äldre variant av stenull? Den ser ut att vara mycket mer "trådig" än den moderna.
3. Se punkt 1.
4. Om det är diffusionsöppet idag ska det vara diffusionsöppet även framåt. Diffusionstäta lösningar (plast) är egentligen bättre (sparar mer energi) men bara om de görs 100% rätt, blir det fel (vilket det lätt blir med efterhandskonstruktioner) är istället risken att man skapar problem med fukt/mögel där det tidigare inte fanns några.
Menar du att det är tomt i takbjälklaget, inget alls mellan takreglarna under vindens golv? För det låter lite märkligt i såna fall. Vill du göra en långsiktigt åtgärd som blir ett jätteprojekt är min rekommendation följande: (A) bort med all gammal isolering, bort med golvet på vinden, bort med allt skräp och annat (sågspån?) som ligger i bjälklaget idag (B) sätt diffusionsöppen luftspärr i facken, täta skarvarna med diffusionsöppen tejp (C) fyll på med diffusionsöppen isolering t.ex cellulosalösull (D) på med nytt golv
Klicka här för att svara
Liknande trådar
-
Nylagt tak i alusink, varför är det randigt? Kan vi kräva kompensation
Juridik -
Vad är detta för hål!!??
Byggnadsvård -
Vad för material och vad kan dess funktion vara?
Byggmaterial & Byggteknik -
Vad vågar vi förvara i källaren? Både uppvärmda och kalla rum.
Inredning -
Erfarenhet av detta företag?
Badrum