34 572 läst · 35 svar
35k läst
35 svar
Vad är dåligt med Dewalt dw745?
Sida 1 av 3
Hej!
Jag har läst mycket på forumet om bordscirkelsågar, men jag har ändå svårt att bestämma mig.
Det blir heller inte bättre av att jag har en förmåga att köpa på mig på tok för dyra och häftiga maskiner.
Då jag sedan förut har både bra sänksåg och kap/gersåg så tänkte jag främst använda bordscirkeln till att klyva reglar, paneler och brädor under min husrenovering. Inte så mycket finlir med andra ord.
Det är också jättebra om den går att flytta från snickarboden till huset.
I alla fall så jag har snöat in mig på en Dewalt dw745 med stativ DE7400. Så duger sågen? Vad är
dåligt med den?
Jag har klämt och känt på den och vinkelanhållet (eller vad det nu heter) verkar vara lite sisådär. Sedan generellt så verkar det vara dåligt med utmatningsbord. Hur gör ni? Kör ni med separata rullstöd vid klyvning eller tvångsrekryterar ni frun att ta emot?
Jag har också dregglat över dw744, men nu har jag så pass bra sjukdomsinsikt att jag hejdar mig då det är en helt klass på både såg och därmed pris.
mvh
Carl-Johan
Jag har läst mycket på forumet om bordscirkelsågar, men jag har ändå svårt att bestämma mig.
Det blir heller inte bättre av att jag har en förmåga att köpa på mig på tok för dyra och häftiga maskiner.
Då jag sedan förut har både bra sänksåg och kap/gersåg så tänkte jag främst använda bordscirkeln till att klyva reglar, paneler och brädor under min husrenovering. Inte så mycket finlir med andra ord.
Det är också jättebra om den går att flytta från snickarboden till huset.
I alla fall så jag har snöat in mig på en Dewalt dw745 med stativ DE7400. Så duger sågen? Vad är
dåligt med den?
Jag har klämt och känt på den och vinkelanhållet (eller vad det nu heter) verkar vara lite sisådär. Sedan generellt så verkar det vara dåligt med utmatningsbord. Hur gör ni? Kör ni med separata rullstöd vid klyvning eller tvångsrekryterar ni frun att ta emot?
Jag har också dregglat över dw744, men nu har jag så pass bra sjukdomsinsikt att jag hejdar mig då det är en helt klass på både såg och därmed pris.
mvh
Carl-Johan
Exakt den combon köpte jag i julas. Har inte hittat något dåligt ännu, men som du är inne på så är geringsanhållet lite sådär, men jag tycker att det fungerar bra ändå. Jag vill minnas att geringsanhållet från 744:an passar och det är lite "flådigare".
Medlem
· Västra Götalands Län
· 3 inlägg
Jag har en DW 744 XP med DE7400-ställning. Hade jag inte fått ett pris jag inte kunde tacka nej till eller behövt den större klyvbredden som 744 har så hade jag definitivt valt 745.
Jag brukar som du skriver "tvångsrekrytera frun" vid behov men ett rullstöd står på önskelistan.
Jag brukar som du skriver "tvångsrekrytera frun" vid behov men ett rullstöd står på önskelistan.
Letar ni riktigt bra rullstöd kan dessa rekommenderas! Går även att få tag på för ungefär samma pengar från Swedendro. Dels är de mycket stabila, dels går det att finjustera höjden neråt med endast en hand. Otroligt praktiskt.
Ser ganska lika ut de jag har från Jula, http://www.jula.se/rullbock-med-stativ-193002 men det kanske bara är lika till utseendet?phl skrev:
Jag har en DW745, som köptes främst för att den var kompaktare än alla andra monster. Jag har ännu inte haft något att klaga på. Bordet är mindre än på vissa andra sågar, men det var ju det jag ville ha så jag klagar inte på just det. Med rullstöd funkar det bra och det smäckra (nåja) formatet för att den är enkel att ta fram och plocka undan så jag tror den används oftare än vad en större såg hade gjort hos mig.
Men "kinajunket" till rullstöd kanske fungerar för en gångs skull?
Intressant! Tyvärr har jag inte hittat någon 744 att klämma på i Västerås.
Däremot fanns det en Blå Bosch (minns inte modellen) upptställd på Beijer och glappare geringsanslag får man leta efter, trots högre pris än 745. Jag hade högre förväntningar och blev besviken. Eller så var det ett dåligt exemplar uppställt.
Jag har tre sådana rullstöd som phl länkar till. Han har för övrigt mitt fjärde. Jag har även haft såna där billiga, och det är bara skräp i jämförelse. Du kan komma förbi och klämma på mina rullstöd om det skulle bli aktuellt. Skicka PM för kontaktuppgifter. Rullstöden finns i Västerås för klämning.
Om man inte dragit åt justerskruven på baksidan av anhållet kan det upplevas som glappigt.carl-johan skrev:
Annars är det väldigt stabilt, snudd på 744-klass.
Menar du inte parallellanhålet? Jag har iaf inte hittat någon justerskruv på mitt geringsanhåll. Och jag håller med om att det glappar en hel del.FredrikR skrev: