7 277 läst · 26 svar
7k läst
26 svar
Vad är bra att använda som shims
Sida 1 av 2
Hej,
På grund av att företaget som gjutit min källare slarvat är jag nu i ett läge där jag måste shimsa upp mitt hus för att golvlutningen ska uppfylla kraven i HUSAMA.
Syllen är 95mm bred och av trä. Vi har räknat fram att det behövs ungefär 30cm shims per meter för att hantera långtidslasterna (föreslaget en pallbricka 10x10cm var 30e cm).
Min fråga är: Finns det några pallbrickor i plast som är åldersbeständiga och tål 1.15MPa långtidlast ? Eller måste man börja hyvla virke ?
På grund av att företaget som gjutit min källare slarvat är jag nu i ett läge där jag måste shimsa upp mitt hus för att golvlutningen ska uppfylla kraven i HUSAMA.
Syllen är 95mm bred och av trä. Vi har räknat fram att det behövs ungefär 30cm shims per meter för att hantera långtidslasterna (föreslaget en pallbricka 10x10cm var 30e cm).
Min fråga är: Finns det några pallbrickor i plast som är åldersbeständiga och tål 1.15MPa långtidlast ? Eller måste man börja hyvla virke ?
Medlem
· Västernorrland
· 10 882 inlägg
Går det inte att göra en extra pågjutning då?
Diversearbetare
· Göteborg
· 9 598 inlägg
Gjuta/spackla hade ju varit det bästa alternativet. Men om vi ska komma åt att gjuta/spackla lär vi ju måsta lyfta huset rejält mycket mer än dess slutliga position för att komma åt. Och då ökar risken för att vårt sprillans nya badrum (kakel/klinker) måste göras om
Eller finns det något smart sätt ?
Problemet med grunden är att det har två höga sträckor/punkter, så hela huset utom dom två sektionerna måste lyftas för att få det jämt. Det handlar om ~16mm.
Ingen direkt tidsbrist, jag ser bara inte hur man i praktiken genomför en pågjutning, men jag tar gärna emot förslag.
Eller finns det något smart sätt ?
Problemet med grunden är att det har två höga sträckor/punkter, så hela huset utom dom två sektionerna måste lyftas för att få det jämt. Det handlar om ~16mm.
Ingen direkt tidsbrist, jag ser bara inte hur man i praktiken genomför en pågjutning, men jag tar gärna emot förslag.
Medlem
· Västernorrland
· 10 882 inlägg
jaha, det framgick inte att huset redan är byggt............Det har alltså inte noterats en enda gång under bygget att hela huset står på ojämn grund?
@Stefan1972 Huset är ett volymhus och kommer färdigt från fabrik (Hjältevadshus) så det tog bara en dag att lyfta på plats. Jag upptäckte problemet när jag började mäta golven på bottenplan.
Jag borde förstås kontrollmätt grunden innan husmontage, men eftersom grundentrepenören lämnade ett mätprotokoll som del av egenkontrollerna där allt såg ok ut så gjorde jag inte det.
@DTanner ok, men då måste man väl bygga någon sorts form så betongen ligger kvar ovanpå väggen. Och sen måste man ju få dit syllisoleringen på något sätt.
Jag borde förstås kontrollmätt grunden innan husmontage, men eftersom grundentrepenören lämnade ett mätprotokoll som del av egenkontrollerna där allt såg ok ut så gjorde jag inte det.
@DTanner ok, men då måste man väl bygga någon sorts form så betongen ligger kvar ovanpå väggen. Och sen måste man ju få dit syllisoleringen på något sätt.
Jag tycker själv att det är lite oklart fortfarande. Är alltså bottenplattan samt källarväggar gjutna och huset i trästomme monterat på detta?
Du säger att det diffar 16 mm. Var? Det är ju relativt lite i sammanhanget- vad är egentligen problemet? Är nivåskillnaden 16 mm på det färdiga golvet?
Du säger att det diffar 16 mm. Var? Det är ju relativt lite i sammanhanget- vad är egentligen problemet? Är nivåskillnaden 16 mm på det färdiga golvet?
@C.Lundin Läget nu är att källaren är gjuten, både väggar (Thermomur 350) och platta. Och huset i två plan står på muren. Det som är kvar att göra på huset innan inflyttning är lite spackla/måla, golv och kök. (vilka jag håller på med).
Nivåskillnaderna på det färdiga golvet är 16mm (mellan högsta och lägsta punkten som är 7 meter från varandra). Värsta stället är 11mm på 2.5 meter vilket är långt över toleranserna i HUSAMA (L/600, min 8, max 20).
Undergjutning är absolut intressant om det har fördelar mot att bara använda pallbrickor mellan muren (ovanpå syllisoleringen) och syllen. (och är någorlunda rimligt prismässigt)
Som jag resonerat hittills är att: Långtidslinjelasten enligt hustillverkaren max 33 kN/m och syllen tål ett stämpeltryck på 1.15 MPa under dom här förutsättningarna. Det innebär att jag måste ha en anläggningsyta på 33/1.15 = 287 cm2 per meter för att syllen ska tåla lasten. Syllen är 95mm bred så det bör räcka med 3 st 10x10cm pallbrickor per meter. Eftersom syllen är dimensionerande så finns det ju ingen poäng med att pallbrickorna tål avsevärt mycket mer tryck.
Så orginalfrågan är, finns det några pallbrickor lämpliga för det här ändamålet ?
Nivåskillnaderna på det färdiga golvet är 16mm (mellan högsta och lägsta punkten som är 7 meter från varandra). Värsta stället är 11mm på 2.5 meter vilket är långt över toleranserna i HUSAMA (L/600, min 8, max 20).
Undergjutning är absolut intressant om det har fördelar mot att bara använda pallbrickor mellan muren (ovanpå syllisoleringen) och syllen. (och är någorlunda rimligt prismässigt)
Som jag resonerat hittills är att: Långtidslinjelasten enligt hustillverkaren max 33 kN/m och syllen tål ett stämpeltryck på 1.15 MPa under dom här förutsättningarna. Det innebär att jag måste ha en anläggningsyta på 33/1.15 = 287 cm2 per meter för att syllen ska tåla lasten. Syllen är 95mm bred så det bör räcka med 3 st 10x10cm pallbrickor per meter. Eftersom syllen är dimensionerande så finns det ju ingen poäng med att pallbrickorna tål avsevärt mycket mer tryck.
Så orginalfrågan är, finns det några pallbrickor lämpliga för det här ändamålet ?
Bästa svaret
Husägare
· Klagshamn
· 278 inlägg
Plast är ju generellt inte så bra när det kommer till långtidslast pga kallflytning, sen beror det såklart på vilken plast vissa typer är bättre än andra men risken finns ju när man ska ställa ett helt hus på den.
@Snappahaneklanen Ok, tack. Nu känns ju inte 1.15MPa som något jättetryck men kallflytning måste jag läsa om. Så stål eller trä är dom säkra alternativen då ?
Redigerat:
Är det här verkligen ett problem? Inser du vilka problem detta kommer föra med sig med sprickor i ytskikt och annat. Enklast är väl att lyfta golvet och flytspackla istället.
@falkn Det är ett sprillans nytt hus som jag lagt mitt livs besparingar på, hade jag velat ha något snett och krokigt hade jag köpt ett äldre hus. Som jag ser det finns husama:s toleranser där av en anledning. Sen är det inte bara golven, även väggarna lutar mer än HUSAMA tillåter på grund av det här. Jag kan leva med att göra om ytskikten, det jag är orolig för är klinker/kakel och tätskikt på toaletten.
Han har inte fixat någon av det 20-tal punkter som gjorde att hans entrepenad blev underkänd och det är mindre än två veckor kvar till ombesiktningen. Jag hoppas pengarna jag hållit inne ska räcka för att betala för det här.
Han har inte fixat någon av det 20-tal punkter som gjorde att hans entrepenad blev underkänd och det är mindre än två veckor kvar till ombesiktningen. Jag hoppas pengarna jag hållit inne ska räcka för att betala för det här.
Om det endast är golvet du är "orolig" över så skulle jag absolut låtit det vara. 16 mm är ingenting över en hel våning. Att börja lyfta i huset nu kommer garanterat orsaka mer problem.
Visst finns AMA- men om du tänkt ordna det själv finns väl ingen anledning att så nitisk följa det?
Visst finns AMA- men om du tänkt ordna det själv finns väl ingen anledning att så nitisk följa det?