Pga av en vattenskada måste jag lägga nytt golv i 60 m2 i min lägenhet.
Hade bestämt mig för vinyl men började läsa och insåg att det inte är direkt hälsosamt. Hittade då PVC-fritt vinylgolv. Jag undrar om något har använt det? Förlorar det några goda egenskaper pga att vara PVC-fritt eller är det lika vattentåligt, slitstarkt osv ändå?
Finns det någon här som kan mycket om allt det här och kan berätta lite och hjälpa mig i mitt val? Är PVC-fri vinyl ok eller innehåller det ändå "otrevliga" ämnen?
Jätte tacksam för info !!
 
Är du rädd för otrevliga ämnen är kanske linoleum ett alternativ.
 
  • Gilla
BirgitS
  • Laddar…
TUT Lindblon TUT Lindblon skrev:
Är du rädd för otrevliga ämnen är kanske linoleum ett alternativ.
Tack för svar.
Linoleum är nog tyvärr inte det jag vill ha heller. Inte lika slitstarkt och inte så bra i kök då den inte tål lika mycket vatten.
Och inte heller looken jag skulle vilja ha.
Synd, eftersom det är mycket bättre för miljön och hälsan.
Därför undrade jag över PVC-fri vinyl. Kanske en gyllene medelväg 🤷🏼‍♀️
 
BirgitS
Jag tror (men vet inte) att laminat är bättre för miljön/klimatet. Laminat är ju trots allt rätt mycket trä till skillnad från vinylens plast. Men ska golvet verkligen tåla kvarliggande vatten så är det nog våtrumsmatta du behöver. Klickgolv har skarvar som vanligen är känsliga för vatten.
 
PVC-fritt vinylgolv har jag aldrig hört talas om, PVC = Polyvinyl Cloride. I dagligt tal vinyl helt enkelt.
 
Redigerat:
  • Gilla
Dilato
  • Laddar…
H Harald Blåtumme skrev:
PVC-fritt vinylgolv har jag aldrig hört talas om, PVC = Polyvinyl Cloride. I dagligt tal vinyl helt enkelt.
Ja, det är lite konstigt. Men det finns faktiskt "PVC-fria" vinylgolv. :)
 
BirgitS BirgitS skrev:
Jag tror (men vet inte) att laminat är bättre för miljön/klimatet. Laminat är ju trots allt rätt mycket trä till skillnad från vinylens plast. Men ska golvet verkligen tåla kvarliggande vatten så är det nog våtrumsmatta du behöver. Klickgolv har skarvar som vanligen är känsliga för vatten.
Laminat är nog tyvärr inte helt bra det heller. Innehåller en massa lim och annat. Men nog snäppet bättre än Vinyl.
Våtrumsmatta vill jag verkligen inte ha :)
 
T TaiYang skrev:
Laminat är nog tyvärr inte helt bra det heller. Innehåller en massa lim och annat. Men nog snäppet bättre än Vinyl.
Våtrumsmatta vill jag verkligen inte ha :)
Våtrumsmatta kan se både snyggt ut och fungera bra under decennier. Jag har det i viss utrymmen dusch/bad och kan absolut tänka mig detta igen.

Att allt per default ska vara kaklat idag är inget man bör hänga upp sig på, proffsigt lagd våtrumsmatta ska inte underskattas. Var sak på sin plats.
 
BirgitS
T TaiYang skrev:
Ja, det är lite konstigt. Men det finns faktiskt "PVC-fria" vinylgolv. :)
Det enda jag hittar är Kährs Zero som bara verkar säljas på proffsmarknaden och är en matta. Zero Sheet är även våtrumsgodkänd, alltså en våtrumsmatta. Är det det golvet du har hittat?
 
BirgitS BirgitS skrev:
Det enda jag hittar är Kährs Zero som bara verkar säljas på proffsmarknaden och är en matta. Zero Sheet är även våtrumsgodkänd, alltså en våtrumsmatta. Är det det golvet du har hittat?
Nej, det är inte en matta jag hittat.
PVC-fritt vinylgolv finns t.ex. på Byggmax, och märket är Classen, ett tyskt företag som jobbar mycket med miljövänliga produkter.
Men min undran är alltså hur pass hälsovänliga de är. Avger de ändå ftalater och annat som man inte vill ha? Säkert mindre än andra vinylgolv men ….. ?? 🤷🏼‍♀️
 
H Harald Blåtumme skrev:
Våtrumsmatta kan se både snyggt ut och fungera bra under decennier. Jag har det i viss utrymmen dusch/bad och kan absolut tänka mig detta igen.

Att allt per default ska vara kaklat idag är inget man bör hänga upp sig på, proffsigt lagd våtrumsmatta ska inte underskattas. Var sak på sin plats.
Våtrumsmatta är säkert ok. Men då i badrum, tvättstugor…
Men jag letar golv till kök, sovrum, hallar, vardagsrum och då tycker jag inte en våtrumsmatta är passande 😊
 
T TaiYang skrev:
Våtrumsmatta är säkert ok. Men då i badrum, tvättstugor…
Men jag letar golv till kök, sovrum, hallar, vardagsrum och då tycker jag inte en våtrumsmatta är passande 😊
Jo... men det är väl självklart. Överallt där jag hör vinyl nämnas är det i samband med våtrumsmattor, det är därför jag drog den associationen. För golvskikt i övriga utrymmen känns PVC onödigt, det är laminat, trä etc som är förstahandsvalen.
 
BirgitS
T TaiYang skrev:
Nej, det är inte en matta jag hittat.
PVC-fritt vinylgolv finns t.ex. på Byggmax, och märket är Classen, ett tyskt företag som jobbar mycket med miljövänliga produkter.
Men min undran är alltså hur pass hälsovänliga de är. Avger de ändå ftalater och annat som man inte vill ha? Säkert mindre än andra vinylgolv men ….. ?? 🤷🏼‍♀️
Det står att golvet är fritt från mjukgörare, alltså ftalater, här: https://www.byggmax.se/designgolv-neo-2-0-mystery-stone-grå-p656046
Men det är ju fortfarande en plastprodukt (olja?) så som jag förstår texten där. Sen är det väl rätt nytt med vinylgolv som inte innehåller PVC så inget vet ju än om golvet innehåller något annat som visar sig vara skadligt på lång sikt.

Linoleum är väl det mest miljövänliga. Klinker är också miljövänligt men jag vet inte hur det är med fixen som också behövs. För mig känns ju ett golv som innehåller mycket trä i stället för plast som bättre även om det finns lite lim mellan träskikten. Men man måste ju själv göra avvägningen utifrån ens egen syn på saken samt då kompromissa med alla andra egenskaper som utseende och pris.

Det är många PVC-golv som numera inte innehåller ftalater.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.