Hej,
Jag renoverar / bygger till en komplementbyggnad och nu har det blivit dags för rördragning i grunden innan jag går vidare med isolering, armering m.m. Utvändig VA är redan framdraget, dvs fram till ingångspunkten genom vägg är det redan klart.
Målsättningen är att göra det så enkelt som möjligt för mig. Dvs räta linjer och enklast möjliga design eftersom detta är första gången jag gör det här.
Svårt att rita exakta vinklar i skissen, men avloppet har aldrig mer än 45 graders vinklar, och givetvis fall överallt. Om det är svårt att se detaljer i skissen så bifogar jag själva ppt-filen också, där går det att se allt tydligt.
Allmän info:
- Litet trähus, betonggrund, ett plan, södra Sverige
- Avloppet ska dras genom cellplastisoleringen (pga grund anslutning till existerande avloppsbrunn)
Såhär har jag tänkt:
- Avloppet går i tre stammar: en kortis till diskbänken i köket först, och sedan två olika i badrummet varav den ena till WC med avluftning på slutet och den andra till golvbrunn för TM följt av handfat
- Vattnet går till inspektionslucka och därifrån draget i vägg med pex-rör.
Frågor:
- Är det rätt placering för avluftningen på detta vis?
- Borde det vara avluftning för handfat också?
- Kan/bör man kombinera och köra samma avlopp för både TM och handfat?
- Är det att rekommendera (eller ens tillåtet) att dra pex-slang i yttervägg såsom jag ritat vid köksväggen? Alternativet är att dra invändigt kopparrör såsom jag ritat sista biten till WC.
- Om jag väljer att även lägga golvvärme, vilket ju sker ovanpå isoleringen, är det något jag bör tänka på i detta skede?
Klistrar även in en enkel bild för att man bättre ska förstå layouten av de olika utrymmena:
Jag renoverar / bygger till en komplementbyggnad och nu har det blivit dags för rördragning i grunden innan jag går vidare med isolering, armering m.m. Utvändig VA är redan framdraget, dvs fram till ingångspunkten genom vägg är det redan klart.
Målsättningen är att göra det så enkelt som möjligt för mig. Dvs räta linjer och enklast möjliga design eftersom detta är första gången jag gör det här.
Svårt att rita exakta vinklar i skissen, men avloppet har aldrig mer än 45 graders vinklar, och givetvis fall överallt. Om det är svårt att se detaljer i skissen så bifogar jag själva ppt-filen också, där går det att se allt tydligt.
Allmän info:
- Litet trähus, betonggrund, ett plan, södra Sverige
- Avloppet ska dras genom cellplastisoleringen (pga grund anslutning till existerande avloppsbrunn)
Såhär har jag tänkt:
- Avloppet går i tre stammar: en kortis till diskbänken i köket först, och sedan två olika i badrummet varav den ena till WC med avluftning på slutet och den andra till golvbrunn för TM följt av handfat
- Vattnet går till inspektionslucka och därifrån draget i vägg med pex-rör.
Frågor:
- Är det rätt placering för avluftningen på detta vis?
- Borde det vara avluftning för handfat också?
- Kan/bör man kombinera och köra samma avlopp för både TM och handfat?
- Är det att rekommendera (eller ens tillåtet) att dra pex-slang i yttervägg såsom jag ritat vid köksväggen? Alternativet är att dra invändigt kopparrör såsom jag ritat sista biten till WC.
- Om jag väljer att även lägga golvvärme, vilket ju sker ovanpå isoleringen, är det något jag bör tänka på i detta skede?
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Klistrar även in en enkel bild för att man bättre ska förstå layouten av de olika utrymmena:
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Redigerat:
Ingen som har några kommentarer!?
Ok tack för svar. Ja den exakta platsen för ink vatten har jag inte bestämt. Finns det något minimiavstånd? Hade tänkt kanske 50 cm in i innerväggen.
Jag hade ju dragit avloppet till handfatet i väggen om du har möjlighet = enklare städning och snyggare.
hej och tack för bra kommentar det hade jag inte tänkt på. Är det tillåtet att dra avlopp i vägg som lekman? Något särskilt att tänka på? Max diameter eller annat? Skulle man då alltså dra avloppet genom grunden ända fram till innerväggen och sedan upp genom innerväggen lodrätt och sedan ut genom väggen till handfatet?R Robin Wahlman skrev:
står det angivet någonstans i Säker vatten vad som gäller för placering av inkommande vatten? ganska säker på att det inte får vara i yttervägg men hur är det med placeringen i innervägg ?G Gavel skrev:
Är avluftningen rätt placerad?
Är det verkligen ingen som vet svaret på mina frågor!?
Avluftning? Bättre med vacuum?
PEX-slang i yttervägg?
Dra tappvatten i grund, väggar eller invändigt? Vad är bäst, billigast, enklast?
Golvvärme - hur svårt är det?
PEX-slang i yttervägg?
Dra tappvatten i grund, väggar eller invändigt? Vad är bäst, billigast, enklast?
Lattjo-Snickaren skrev:Är det verkligen ingen som vet svaret på mina frågor!?
Avluftningen ser ok ut.
PEX-slang i yttervägg?
Beror lite på isoleringen i vägg, var i landet, var i ytterväggen osv. Kan du undvika det hade jag gjort det. En sak mindre som kan strula.
Pass, olika från gång till gång.
Vad vill du ha svar på? Är det svårt att lägga? Elektrisk/vatten? Att projektera? Att ställa in?
tack för svar Robin.
Ang golvvärme. Har inte gjort det förr då undrar hur svårt det är att lägga själv. Jag talar om förarbetet som krävs innan gjutning, inte inkoppling och inställning som kommer senare.
inkommande vatten är lättillgängligt, så om det är bättre med vattenburet är väl det att föredra. Men det är en prisfråga också - i första hand v g själva installationen / kortsiktigt, inte uppvärmningskostnaden på sikt.
jag tänker på en yta på ca 5-6 m2.
Ang golvvärme. Har inte gjort det förr då undrar hur svårt det är att lägga själv. Jag talar om förarbetet som krävs innan gjutning, inte inkoppling och inställning som kommer senare.
inkommande vatten är lättillgängligt, så om det är bättre med vattenburet är väl det att föredra. Men det är en prisfråga också - i första hand v g själva installationen / kortsiktigt, inte uppvärmningskostnaden på sikt.
jag tänker på en yta på ca 5-6 m2.
Ang avluftningen: är vacuum ett alternativ? Är orolig för stank från lågt yttertak?
Liknande trådar
-
Råd inför rördragning källare
Vatten & Avlopp -
Eldragning inför lampor
El -
Nybörjarfråga inför badrumsprojekt, dragning av ledningar
Badrum -
Var hittar man bra med information om bygg, t ex vattendragning?
Vatten & Avlopp -
Återställa vägg inför duschdörr's montage, tvivelaktig dragning av el i duschzon?
Badrum