Hur mycket är en en värd?

Jag äger en jordbruksfastighet ca 3ha och har byggt bl.a ett hus där för strax över 10 år sen. Jag har minst 100meter åt alla håll på egen mark.

Ett par hundra meter bort finns en bonde med kor, bonden bor 10min därifrån. Ett par gånger per år tar sig ett 15tal kor ut från åkern och vandrar längs vägen. Första uppfarten blir min väg upp till huset. Där vandrar korna upp och förstör kraftigt.

Jag har vid flera gånger tidigare haft en dialog med ägaren till korna men har hjälpt föga. Nu vill jag inte ens ha en dialog med ägaren av massor av orsaker. Jag vill bara få bort hans djur.

I feb var korna ute sist har jag för mig utan att titta på kameraövervakning. Dom förstörde det mesta runt sig. Nyplanterad gräsmatta sådd bara några månader innan. Buskar och småträd. Bucklor på fordon (avställda). Markskador mm.
Då var länstyrelsen inblandad, LRF samt polisanmälan. LRF för att han var medlem där, som också åkte ut och tog ett snack med honom. Kommunen är helt ointresserade.

Nu i november så går kommer ett 15tal kor igen. Dom klaffar omkring, blöt mark med skador som följd. Div buskar och mindre träd. Barnens jordgubbsland. Mm.
Det som var värst var att dom troligtvis när dom blev hämtade blev skrämda och lyckades välta/ha av en en(träd) när dom skulle driva ihop dom. På videon ser man hur som ska fånga in alla och driva dom åt ett håll. Korna blir skrämda. Jag har inte själva fällningen av enen på video men väl till helgen innan när den är intakt och dagen efter när den är fälld. Ingen har varit där immellan, kameror spelar bara in när rörelse registreras.

Enen var ca 4-5 meter hög och jättefin. Den stod ca 7-8 meter från huset och syntes väl. Den skymde också lite insikt (mer utsikt) nedifrån där närmsta granne fanns ca 100 meter ifrån.

Återigen länstyrelse, polisanmälan etc. Frågan är om jag ska driva ersättningsanspråk också den här gången för att han ska förstå att jag inte vill ha hans kor i min trädgård.

Vad är rimligt ersättningsanspråk och är det möjligt att driva detta? Tänkte skicka en kostnad med kronofogden i så fall.

(Enen altså en Juniperus communis)

Redigerat:
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.