Hej jag ska göra en utbyggnad på 20 m2 med 6 stycken plintar under, i dessa tänkte jag gjuta in HERO STOLPSKO JUSTERBAR TYP FLEX .
Utbygganden består av ett bjälklag 45*145 med isolering och golvspån
1 vägg med skjutdörrs partier 4,35 totalbredd,
1 vägg med 3 st 2 lufts fönster bredd 1200* höjd 1300
1 vägg som är reglad 60 cc med isolering dubbelgips & panel. ( Brandklassad)
Ingen vägg in mot befintligt hus
Takstolar 17 grader i 45*120 virke och isolerat tak med yttertak i råspont & plåt sam innertak i råspont.
Hur ska man till att börja med kunna förstå vad bygget kommer väga ?
Hur kan man förstå hur varje HERO STOLPSKO JUSTERBAR TYP FLEX klarar för maxvikt ,baserat på den info jag fått av leverantören, jag har ingen aning om hur man räknar ut detta.
Utbygganden består av ett bjälklag 45*145 med isolering och golvspån
1 vägg med skjutdörrs partier 4,35 totalbredd,
1 vägg med 3 st 2 lufts fönster bredd 1200* höjd 1300
1 vägg som är reglad 60 cc med isolering dubbelgips & panel. ( Brandklassad)
Ingen vägg in mot befintligt hus
Takstolar 17 grader i 45*120 virke och isolerat tak med yttertak i råspont & plåt sam innertak i råspont.
Hur ska man till att börja med kunna förstå vad bygget kommer väga ?
Hur kan man förstå hur varje HERO STOLPSKO JUSTERBAR TYP FLEX klarar för maxvikt ,baserat på den info jag fått av leverantören, jag har ingen aning om hur man räknar ut detta.
Hej,
För att ge ett bra svar hade man behövt se ritningar på byggnaden samt veta snözon och hur omkringliggande byggnader ligger.
Förutsatt att Fr1d i tabellen är vertikallast på stolpskon så klarar varje stolpsko omkring 670 kg. Så du får uppskatta om byggnaden inkl människor i byggnaden och snölast på taket medför en högre last än detta per stolpsko.
För att ge ett bra svar hade man behövt se ritningar på byggnaden samt veta snözon och hur omkringliggande byggnader ligger.
Förutsatt att Fr1d i tabellen är vertikallast på stolpskon så klarar varje stolpsko omkring 670 kg. Så du får uppskatta om byggnaden inkl människor i byggnaden och snölast på taket medför en högre last än detta per stolpsko.