Försöker läsa mig till vad som är standard för uttag till kyl. Renoverar kök för fullt och har väggen bakom tänkta platsen för kyl öppen. Vad jag läst mig till verkar standard vara 200-220 cm från golv. Den kyl vi valt, Ikea Välgång, levereras dock med 170 cm sladd.
Var gör man bäst av uttaget då? Mitt bakom skåpet eller rentutav in i ett skåp bredvid?
Ritning av en kyl med måttangivelser och kabelns längd, diskussion om placering av eluttag.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Det har tyvärr blivit vanligt med korta sladdar i dag, varför begriper jag inte ( kanske för att spara kabel ) förr var dom ca 2,3 meter långa och då gick det att sätta uttag i skåpet ovanför. Ett tips är då att sätta uttaget i ett skåp på sidan om. Kommer uttaget en bit upp så får du inte tag i stickproppen då sladden är för kort och ska igenom ett hål och kylen kommer att vara lite inne i sitt fack. Du tar ett snöre och fäster på stickproppen som är så långt att du kan ha det i hålet, allteftersom du skjuter in skåpet så drar du till dig stickproppen, snöret och överbliven sladd petas in i hålet, snöret fästes med en skruv i skåpet för ha till nästa gång.
 
Standarden är inget regelverk
Sätt uttaget i utrymmet bakom kylen på lämplig höjd
 
  • Gilla
elmont
  • Laddar…
U Uffe A skrev:
Standarden är inget regelverk
Sätt uttaget i utrymmet bakom kylen på lämplig höjd
Brukar inte finnas plats bakom, så kyl/frys idag går i princip dikt mot väggen bakom, enda stället jag vet är nere i botten där det finns ett hål mellan kompressor och övriga saker. I mitt tycke ska det gå att dra ur stickproppen vid ev service som att byta termostat. Finns inte många som har en konventionel sådan nu, utan allt ska vara elektronisk. Annars så är det nog brukligt med egen säkring på dom, jag lägger alltid dom tillsammans med köksfläkten, då märks när något fallerar.
 
att leverera en kylfrys med 201 cm höjd med 170cm anslutningssladd kan te sig lite märkligt

däremot sägs inget om var den sladden tittar ut från maskinen – den kan ju sitta 50cm över golv och då är det inget problem; lika lite som att man skulle kunna dra någon slutsats om var ett lämpligt uttag kan sitta på sidan då man inte vet om man kan räkna på 170 cm från vänster eller höger sida på skåpet

tre tankar:
1) någon på IKEAs kundtjänst borde kunna tala om på vilken höjd sladden sitter fast i skåpet / alternativt / underförstått / om den når till ett uttag ovanför maskinen

2) eftersom IKEA säljer maskinen på många marknader med andra eluttag (exempelvis UK) så borde sladden vara hyfsat åtkomlig/monterbar och då skulle en gissning vara att man kan byta till ett längre sladdställ (för några tior)

3) eftersom skåpet ska stå 7.6cm från bakre vägg (med distanser mellan husvägg och kylskåpets bakvägg skapas ett luftigt utrymme som till viss del används av kondensatorslingorna) men det finns nog [gott om] plats för ett infällt uttag
 
harka harka skrev:
3) eftersom skåpet ska stå 7.6cm från bakre vägg (med distanser mellan husvägg och kylskåpets bakvägg skapas ett luftigt utrymme som till viss del används av kondensatorslingorna) men det finns nog [gott om] plats för ett infällt uttag
Om du tittar på inlägg # 1 . så ser du att skåpet är 63 cm djupt , ett skåp ska malla med en bänkskiva som är 60 cm bred. Om om det ska vara 7 cm fritt bakom kommer skåpet att sticka ut en bra bit utanför. Sen det var kabeln är ansluten med 1,7 meter enligt # 1. Det sitter en dosa med dragavlastning nertill vid kompressorn. För att då kunna ta ur stickproppen utan att dra ut skåpet , blir att placera uttag i ett skåp på sidan om då. kul med att
 
J jonaserik skrev:
Om om det ska vara 7 cm fritt bakom kommer skåpet att sticka ut en bra bit utanför.
att skåpet ska stå 7.6cm framför väggen bakom är precis det som IKEA säger i sin installationsanvisning – dom säger inget om utformning av bänkskivan eller kökets utformning i övrigt
 
Undra vad det är för skåp ? dom flesta fabrikat står dikt med ev några plastknoppar på.. På baksidan numera är det plåt som konvektorn sitter fast på insidan och ska kylas av, förr var dessa slingor monterade utvändig och kyldes bra. Kan vara att det ändrades då slingorna blev fulla med damm och fungerade dåligt efter några år. Hur många drar ur ut skåpen och dammsuger bakom, ALDRIG utom ett fåtal som vet att det blir damm där
 
Som @harka skrev så ska skåpet enligt manual sättas 7,6 cm från väggen vilket känns lite konstigt då den precis som @jonaserik skriver då kommer sticka ut ganska mycket från bänkskivan. Vi tänkte ha kylskåpet helt fristående vilket blir lite konstigt när konvektorslingan är den del som sitter ytterst på kylen... Det kommer behövas fixas med någon form av täcksida eller list.

Någonstans känns det trots möjligheten att kunna sätta uttaget mitt bakom kylen fel att göra så. Känns varken logiskt eller framtidssäkert mot andra kylar. Bredvid kylen sitter diskmaskin och sen vaskskåp. Hade det varit legitimt att ha uttaget i vaskskåpet? Dvs att sladden går bakom diskmaskin och in?
 
Du menar med vaskskåp då, det som sitter under diskbänken, går bra. Sladden bör räcka förbi diskmaskinen, om den gör det så är det inte helt riktigt. Om du gör det så vem frågar, ett snöre i sladden och dra fram stickproppen är bra. Troligtvis sitter det bara ett enkelt vägguttag under diskbänken för diskmaskinen och inga lösa skarvdosor ska det vara. Byte till ett dubbelt går att göra. DM och ett skåp klarar en säkring.
 
J jonaserik skrev:
Du menar med vaskskåp då, det som sitter under diskbänken, går bra. Sladden bör räcka förbi diskmaskinen, om den gör det så är det inte helt riktigt. Om du gör det så vem frågar, ett snöre i sladden och dra fram stickproppen är bra. Troligtvis sitter det bara ett enkelt vägguttag under diskbänken för diskmaskinen och inga lösa skarvdosor ska det vara. Byte till ett dubbelt går att göra. DM och ett skåp klarar en säkring.
Precis, skåpet med diskho där vi även har vatten och avlopp från golvet.
Snöre i sladden förstår jag inte. Kontakten kommer såklart att vara nåbar från skåpet.

Kylskåpet sitter idag på egen personskyddsautomat och kommer fortsatt ha egen matning. Väggen är som sagt öppen så vi har möjlighet att flytta allt som vi vill/borde.
 
U Uffe A skrev:
Standarden är inget regelverk
Sätt uttaget i utrymmet bakom kylen på lämplig höjd
Z Zaazu skrev:
Som @harka skrev så ska skåpet enligt manual sättas 7,6 cm från väggen vilket känns lite konstigt då den precis som @jonaserik skriver då kommer sticka ut ganska mycket från bänkskivan. Vi tänkte ha kylskåpet helt fristående vilket blir lite konstigt när konvektorslingan är den del som sitter ytterst på kylen... Det kommer behövas fixas med någon form av täcksida eller list.

Någonstans känns det trots möjligheten att kunna sätta uttaget mitt bakom kylen fel att göra så. Känns varken logiskt eller framtidssäkert mot andra kylar. Bredvid kylen sitter diskmaskin och sen vaskskåp. Hade det varit legitimt att ha uttaget i vaskskåpet? Dvs att sladden går bakom diskmaskin och in?
Sätt uttaget där det ska vara (över) och byt sladd på skåpet.
 
  • Gilla
Uffe A
  • Laddar…
Z Zaazu skrev:
Snöre i sladden förstår jag inte
Var bara för att lättare få fram den, ska sladden bytas ?? snålhet från tillverkarna. Sätts uttaget ovanför så måste som sägs ett byte av sladden göras., sanslöst att behöva göra det.
 
Ja helt sanslöst dåligt att dom inte levererar maskiner som fungerar enl vår Svenska standard.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.