Hej,
Nu är elanalfabeten igång igen.
Jag ska köpa ny spis men är lite förvirrad vad det är som gäller, vill gärna inte ”råka” köpa hem fel.
Flintstones-spisen jag har i besiktning just nu har 3-fasuttag med 16Ax3 säkringar. Betyder det att jag kan köpa vilken 3-fas som helst?
Se bilder.
Tacksam för kunnig feedback!
Med vänlig hälsning,
M
Nu är elanalfabeten igång igen.
Jag ska köpa ny spis men är lite förvirrad vad det är som gäller, vill gärna inte ”råka” köpa hem fel.
Flintstones-spisen jag har i besiktning just nu har 3-fasuttag med 16Ax3 säkringar. Betyder det att jag kan köpa vilken 3-fas som helst?
Se bilder.
Tacksam för kunnig feedback!
Med vänlig hälsning,
M
Bästa svaret
Husägare
· Skåne
· 1 511 inlägg
Svarade visst i din andra tråd…
Kopierar in samma svar här:
Det som är viktigt är att det finns en nolla framdragen i uttaget. Det är lätt att mäta fram om du har ett mätinstrument.
av skylten på den gamla spisen framgår att den har 220v elementspänning, vilket betyder att den kräver nolla. Har den gamla spisen fungerat bra kan man med andra ord vara tämligen säker på att du har en nolla framdragen. (Annars hade gamla spisen brunnit)
Du kan alltså med stor sannolikhet välja helt fritt bland spisar, alla som säljs i Sverige bör gå att koppla in på ett eller annat sätt.
Det som är viktigt är att det finns en nolla framdragen i uttaget. Det är lätt att mäta fram om du har ett mätinstrument.
av skylten på den gamla spisen framgår att den har 220v elementspänning, vilket betyder att den kräver nolla. Har den gamla spisen fungerat bra kan man med andra ord vara tämligen säker på att du har en nolla framdragen. (Annars hade gamla spisen brunnit)
Du kan alltså med stor sannolikhet välja helt fritt bland spisar, alla som säljs i Sverige bör gå att koppla in på ett eller annat sätt.
Tack för tydligt svar.F fredrik.johansson skrev:Svarade visst i din andra tråd…
Då kan jag mao köpa en spis med spänning 400V, Maxeffekt 10500W och 3x16A säkringar
Bara jag kan koppla spisen i ett trefasuttag utan att det blir armageddon är jag fullt nöjd, och jag uppfattar det som att det är 400V som har de uttagen, men det kanske är det på 3x230 också?E elmont skrev:
MVH
Mysmatte
Medlem
· Västernorrland
· 10 995 inlägg
Oavsett vad så lär du nog undersöka ditt uttag också. Man ser antydan till brunt runt ett stift där så det kan ju ev vara betydligt sämre innanför locket. Kan ju förvisso vara nåt som runnit ner också men det är ju bättre att kolla som sagt.
Jag sneglar på denna:S spider22 skrev:
https://www.electroluxhome.se/vitvaror/spis/spis-keramikhall/ekc7051box-1/
Uppfattar det på era kommentarer ovan som att det ska vara okej.