Tjena, ska renovera ett sovrum där vi har 2 utstickande delar. Vid rivning ser den som är i ytterväggen ut såhär
Del av yttervägg med utstickande betongdel, omgiven av exponerade rör och verktyg på golvet, rivning pågår runt det.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Jag hoppas denna är rivningsbar men jag är rädd att den fyller någon form av funktion. Någon som kan svara på detta?

Mvh

Omöjligt att svara på utan att undersöka, men jag har svårt att tro att någon byggt så för skojs skull…
Sen om det är ett rör, en bergvägg eller något tungt ovanpå som behövt förstärkning är svårt att veta. Jag hade definitivt inte rivit utan att veta.
Vad finns på andra sidan väggen? Mark? Annat rum?

• Gilla
TRJBerg och 3 till
  • Laddar…
Ser ut att vara en kontrefor som skall ta upp marktrycket från utsidan. Är väggen vi ser på bild i källaren under mark? Isåfall kan du inte ta bort den om inte en konstruktör godkänner en alterantiv konstruktion.

• Gilla
Dowser4711
  • Laddar…
F fredrik.johansson skrev:
Omöjligt att svara på utan att undersöka, men jag har svårt att tro att någon byggt så för skojs skull…
Sen om det är ett rör, en bergvägg eller något tungt ovanpå som behövt förstärkning är svårt att veta. Jag hade definitivt inte rivit utan att veta.
Vad finns på andra sidan väggen? Mark? Annat rum?
På andra sidan väggen finns en uteplats. Detta är källarplan och ovanför är ett kök med tegelfasad

Det bör gå att ersätta kontreforten med en stålpelare. Lite beroende på exakt hur det ser ut. En murad vägg kan inte vara hur lång som helst utan upplag för horisontella laster (jord). Bra att du tänkte till innan.

Johan Gunverth Johan Gunverth skrev:
Ser ut att vara en kontrefor som skall ta upp marktrycket från utsidan. Är väggen vi ser på bild i källaren under mark? Isåfall kan du inte ta bort den om inte en konstruktör godkänner en alterantiv konstruktion.
StrukturalAB StrukturalAB skrev:
Det bör gå att ersätta kontreforten med en stålpelare. Lite beroende på exakt hur det ser ut. En murad vägg kan inte vara hur lång som helst utan upplag för horisontella laster (jord). Bra att du tänkte till innan.
Detta var ju ett enplans med källare från början. Men de grävde ur huset till sutterräng på 90-talet.
De är dessutom inte inbyggda i väggen utan påmurade i efterhand. Så därför tror jag inte det har någon gigantisk påverkan om jag tar bort det nu när källaren är urgrävd på ena sidan, eller?

MarcusRask MarcusRask skrev:
Detta var ju ett enplans med källare från början. Men de grävde ur huset till sutterräng på 90-talet.
De är dessutom inte inbyggda i väggen utan påmurade i efterhand. Så därför tror jag inte det har någon gigantisk påverkan om jag tar bort det nu när källaren är urgrävd på ena sidan, eller?
Aha, så jorden på utsidan är borta? Då minskar ju behovet helt klart. Men, jag har inte sett det på plats så jag lovar inget. De kan vara murade efteråt även om de är för jordtrycket. Men då behövs någon typ av förbindare (typ armering) mellan kontrefort och vägg. Annars gör den ingen större nytta.

StrukturalAB StrukturalAB skrev:
Aha, så jorden på utsidan är borta? Då minskar ju behovet helt klart. Men, jag har inte sett det på plats så jag lovar inget. De kan vara murade efteråt även om de är för jordtrycket. Men då behövs någon typ av förbindare (typ armering) mellan kontrefort och vägg. Annars gör den ingen större nytta.
Stämmer. Där är inget marktryck alls längre.
Det är 2 block lavade varannan på längden och varannan på bredden och sen någon form av fogmassa emellan själva ytterväggen och den här s.k pelaren. Får väl försöka gröpa lite i fogen och se om jag hittar något armeringsjärn eller ej.

Har du någon ritning över huset?

Dowser4711 Dowser4711 skrev:
Har du någon ritning över huset?
Här är ritning över källarplan/bottenplan. Denna "pelare" är den sidan som är mot uteplatsen.
Där finns två stycken av dessa och båda befinner sig vid garderoberna i respektive sovrum
Ritning över källarplan med allrum, sovrum, badrum och tvättstuga. Uteplats och garderober markeras, pelare vid garderober.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

• Gilla
TRJBerg
  • Laddar…
Ah, det där ser ut som mäklarens ritning som mest visar en ungefärlig layout.
Har du någon konstruktionsritning på huset?

Dowser4711 Dowser4711 skrev:
Ah, det där ser ut som mäklarens ritning som mest visar en ungefärlig layout.
Har du någon konstruktionsritning på huset?
Det är mäklarens ritning. Någon vidare konstruktionsritning tror jag inte jag har Men kan kolla arkivet vid tillfälle.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.