3 799 läst · 19 svar
4k läst
19 svar
Utrymme framför trapp
Fast vrida rullstolen 90 grader kräver ju 1200 mm enligt Boverket, så de där 1100 mellan väggar måste handla om något annat. Frågan kvarstår.BirgitS skrev:
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 40 625 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 40 625 inlägg
I en korridor måste man få plats med armbågarna, det behövs inte i en dörröppning eller mellan möbler.M ms2010 skrev:
Sedan är det en helt annan fråga vad som funkar i praktiken. Är det en ung person i en panthera behövs inte dessa mått, denn rullstolen är mycket smalare. Måtten är beräknade för en person i tex elrullstol eller transportrullstol.
Dock vid en trappa tänker jag mer på säkerhetsaspekten. Om det är en trappa som går neråt måste den ha en grind!
Som du säger är det skillnad på vad lagen säger och vad som funkar i praktiken, och min fråga gäller det förstnämnda. Grind eller inte känns som en fråga för sig.
Mitt intryck är att säkerheten i och kring trappor inte är särskilt hårt reglerad i privatbostäder, så kanske finns det helt enkelt ingen riktlinje för minsta avstånd mellan trappa och vägg.
Mitt intryck är att säkerheten i och kring trappor inte är särskilt hårt reglerad i privatbostäder, så kanske finns det helt enkelt ingen riktlinje för minsta avstånd mellan trappa och vägg.
Anna_H skrev:I en korridor måste man få plats med armbågarna, det behövs inte i en dörröppning eller mellan möbler.
Sedan är det en helt annan fråga vad som funkar i praktiken. Är det en ung person i en panthera behövs inte dessa mått, denn rullstolen är mycket smalare. Måtten är beräknade för en person i tex elrullstol eller transportrullstol.
Dock vid en trappa tänker jag mer på säkerhetsaspekten. Om det är en trappa som går neråt måste den ha en grind!
Precis, det är ju bara om det behöver få plats en trapphiss som det blir ett problem. Annars ska den rullstolsburna personen bara passera trappan, inte vända där.M ms2010 skrev: