3 472 läst · 3 svar
3k läst
3 svar
Utrymme för spis
Moderator
· Stockholm
· 52 303 inlägg
Skall just sätta upp de sista skåpen.
Hur gör man runt spisen? Spisen är 70cm. Men jag antar att man skall låta bänkskivorna på resp. sida sticka ut någon millimeter ut från kanten (hur många mm?).
Detta måste ju påverka hur tätt ihop man sätter stommarna. För utrymmet mellan bänkskivorna bör ju vara det som är 700mm. Visserligen är nog spisen några millimeter mindre för att ge monteringsmån.
Så hur mycket överlapp skall man ha på bänskivan in över utrymmet för spisen?
Hur gör man runt spisen? Spisen är 70cm. Men jag antar att man skall låta bänkskivorna på resp. sida sticka ut någon millimeter ut från kanten (hur många mm?).
Detta måste ju påverka hur tätt ihop man sätter stommarna. För utrymmet mellan bänkskivorna bör ju vara det som är 700mm. Visserligen är nog spisen några millimeter mindre för att ge monteringsmån.
Ta reda på nischmåttet, det anger EXAKT vilket avstånd du ska ha, det får du av tillverkaren
Maskinerna brukar vara nominellt mått -4 -5 mm. Så gör hålet, mellan stommarna, för spisen 700 mm 0 +1 mm. Bänkskivorna lägger du kant i kant eller precis över kanten (0,5 mm blir bra).hempularen skrev:Skall just sätta upp de sista skåpen.
Liknande trådar
-
Varför fungerar inte induktionsspisen BOSCH HLN39A050U ?
El -
Bygga hönshus i befintligt förvaringsutrymme
Byggmaterial & Byggteknik -
Kan man öka gastillförseln till spis?
Kök -
Krav på golvbrunn i utrymme för vattenfilter
Vatten & Avlopp -
Råd om placering av borrhål och teknikutrymmen för vatten i sommarstuga
Vatten & Avlopp