Vi köpte ett hus i april och flyttar strax in. Nu har det visat sig att tomten har 4 bestånd parkslide. Vår advokat har bett oss leta rätt på en sakkunnig vilken ska få en beställning på en utredning. Denna ska fokusera på att fortast möjligt bekämpa bestånden giftfritt och lägga fram bra argument som håller i domstol.
Vi har blivit hänvisade runt till många olika men ingen som kan hjälpa oss i frågan.
Nu till min fråga, finns det någon här som har eller vet om något företag som göra denna typen av utredningar?
Oerhört tacksam för svar.
Vi har blivit hänvisade runt till många olika men ingen som kan hjälpa oss i frågan.
Nu till min fråga, finns det någon här som har eller vet om något företag som göra denna typen av utredningar?
Oerhört tacksam för svar.
Menar du att ni vill stämma säljarna pga att det finns parkslide på tomten? Att få dom att betala för utrotning av växten?.
Har ni inga garantier från säljarna att dom till 100% var säkra på att denna växt inte fanns på tomten, så lär ni ha väldigt svårt att få rätt.
Bättre lägga pengarna och tiden till att ta bort dessa själva
Har ni inga garantier från säljarna att dom till 100% var säkra på att denna växt inte fanns på tomten, så lär ni ha väldigt svårt att få rätt.
Bättre lägga pengarna och tiden till att ta bort dessa själva
Skogsägare
· Stockholm och Smålands inland
· 18 606 inlägg
Håller med. Skaffa experthjälp för att åtgärda problemet, inte för att processa om en växt som rimligen var fullt synlig i april.
Byt advokat.
Moderator
· Stockholm
· 52 326 inlägg
Jag håller nog med. Den enda som kommer att tjäna på att göra juridik av detta är din advokat.D Daniel 109 skrev:
Ta reda på om det finns några rättsfall där någon med framgång stämt för att det finns parkslide på en fastighet man köpt. Jag är ganska säker på att det inte finns.
Det är tänkbart att något fall gått till förlikning, för att säljaren blivit skrämd av en stämning.
Medlem
· Västernorrland
· 2 112 inlägg
Exakt vad är det advokaten menar att experten ska ge argument för att driva i domstol?
stämmer att det ej finns något rättsfall ännu. Detta kan bli det första. Det är därför viktigt att vi får till en utredning med alternativ för att snabbt bekämpa parkslide utan Glyfosat (bla pga barn och husdjur).H hempularen skrev:Jag håller nog med. Den enda som kommer att tjäna på att göra juridik av detta är din advokat.
Ta reda på om det finns några rättsfall där någon med framgång stämt för att det finns parkslide på en fastighet man köpt. Jag är ganska säker på att det inte finns.
Det är tänkbart att något fall gått till förlikning, för att säljaren blivit skrämd av en stämning.
Känner du till någon sakkunnig?
Det är förbjudet att använda i trädgårdar och parker. Jag tror att det pratas om att införa ett undantag för just parkslide. Det användes nog lite väl mycket tidigare, och inte helt sällan på fel sätt.E Emanue1 skrev:
Parkslide är inte i juridisk mening klassat som en invasiv art. Det finns därför inget förbud mot att odla den i trädgården. Det blir då svårt att klassa det som ett fel.
Om säljaren sålde på grund av parksliden utan att säga det så har du ett fall. Annars har jag svårt att se hur du skulle kunna vinna.
Vad det gäller bekämpning så behöver det inte bli dyrt. Men tenderar att ta lång tid. Snabba metoder, tex värme, är dyrt.
Skogsägare
· Stockholm och Smålands inland
· 18 606 inlägg
Jag hoppas ni har gott om pengar.
Jag tycker det är lite oklart vad du avser att göra eller varför.
Jag uppfattade först att "utredningen" var avsedd att vara underlag för ett rättsärende där motparten är säljaren. Emellertid gör pratet om Glyfosat att det känns rätt så otydligt vad du är ute efter. Kan du klargöra?
Jag uppfattade först att "utredningen" var avsedd att vara underlag för ett rättsärende där motparten är säljaren. Emellertid gör pratet om Glyfosat att det känns rätt så otydligt vad du är ute efter. Kan du klargöra?
Som massor med folk redan sagt här har troligen bara er jurist/advokat pengar att hämta om ni försöker stämma säljaren.
Det enda undantag jag kan tänka mig är att om ni skriftligt frågat om det finns Parkslide på tomten och säljaren skriftligt sagt att det inte finns. Och ens då har jag svårt att tänka mig att ni får ut mer pengar än vad jurist/advokatkostnaden är.
I ALLA andra fall ... glöm den drömmen om att säljaren kommer att behöva betala en krona.
Parkslide är som @Daniel 109 skriver inte klassad som invasiv art. Därmed inte heller ett fel ur juridisk synvinkel.
Det enda undantag jag kan tänka mig är att om ni skriftligt frågat om det finns Parkslide på tomten och säljaren skriftligt sagt att det inte finns. Och ens då har jag svårt att tänka mig att ni får ut mer pengar än vad jurist/advokatkostnaden är.
I ALLA andra fall ... glöm den drömmen om att säljaren kommer att behöva betala en krona.
Parkslide är som @Daniel 109 skriver inte klassad som invasiv art. Därmed inte heller ett fel ur juridisk synvinkel.