Hej.

Jag har en utomhuslampa som även har ett eluttag. Tog bort den när vi målade fasaden och glömde fota ut kablarna satt.

Ut från väggen kommer klassiska blå,brun,gröngul.

I lampan däremot så är det blå,brun,svart,gröngul och sen ytterligare en gröngul som är fäst i höljet.

Hur ska jag koppla dessa?

Utdragna kablar från väggen inklusive blå, brun, gröngul som kopplats till sockerbit. Kablarna är exponerade och synliga, fästade i metallhölje.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Sort kabel från en lampa med exponerade elledningar i färgerna blå, brun, svart, gröngul och ytterligare en gröngul, placerad på ett träbord.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Du får mäta.

Gissning är att:
Brun eller svart är fas till lampan eller uttaget, koppla in en av dom så vet du om lampan tänds eller uttaget ger ström.

Tanken är väl att man skulle kunna ha fast spänning på uttaget och lampan kopplad via strömbrytare.

Gröngula är skyddsjord och kopplas ihop.
Blå är nolla.
 
  • Gilla
avh67f
  • Laddar…
D Dilato skrev:
Du får mäta.

Gissning är att:
Brun eller svart är fas till lampan eller uttaget, koppla in en av dom så vet du om lampan tänds eller uttaget ger ström.

Tanken är väl att man skulle kunna ha fast spänning på uttaget och lampan kopplad via strömbrytare.

Gröngula är skyddsjord och kopplas ihop.
Blå är nolla.
Tack!



Blåa kopplas med varandra

Gröngula med varandra.

Då är det bruna från väggen kvar och tre kablar från lampan: Brun, Svart och gröngul.
 
P Patric Hammargren skrev:
Tack!



Blåa kopplas med varandra

Gröngula med varandra.

Då är det bruna från väggen kvar och tre kablar från lampan: Brun, Svart och gröngul.
Båda gröngula från lampan kopplas ihop till gröngula från väggen.

Den ena går till vägguttagets skyddsjord och den andra skyddar metallen i armaturen.

Brun & svart från lampan/uttaget till brun från väggen.

Jag antar att du har en strömbrytare som tänder lampan och att uttaget bara funkar med lampan tänd?
 
Fairlane
P Patric Hammargren skrev:
Tack!



Blåa kopplas med varandra
Ja
P Patric Hammargren skrev:
Gröngula medvarandra.
Ja, dvs båda från lampan ska kopplas mot den gulgröna som kommer från väggen.
P Patric Hammargren skrev:
Då är det bruna från väggen kvar och tre kablar från lampan: Brun, Svart och gröngul.
Gulgrön är redan ihopkopplad.
Kvar har du svart och brun. Om du hare haft två kablar kvar från väggen hade den ena troligen varit tändtråd och den andra fas så att du alltid hade ström på uttaget. Nubhar du bara en kvar från väggen så ett rimligt antagande är att lmuttaget bara har ström när lampan lyser. Minns du om det var så?
Isåfall både brun och svart från lampan mot brum i väggen.
 
Alla grön/gula tillsammans!
Alla blå tillsammans!


I det här fallet så chansar jag att den bruna som kommer ifrån väggen antingen:

1 - går från en brytare så att du får ström i både lampan och uttaget när du trycker på knappen.
2 - det är ständigt ström på både uttaget och lampan, och lampan har ett inbyggt skymningsrelä.

Då du bara har 1 brun ut från väggen så skulle jag tro att både svart och brun från lampan kopplas dit.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.