Hej!

Vi bor i en lägenhet från 1904 och har precis rivit kaklet i vårt kök. Därunder fanns en tegelvägg som vi nu vill ta fram. Vi har ett L-format kök och den långa delen av "L-et" har tegelvägg bakom som ska tas fram och målas vit. Bakom den korta "L-delen" är det dock trävägg. Idag hade vi en hantverkare här som föreslog två alternativ:

1. Där tegelvägg saknas skapar han fusktegel av gips vilket vitmålas likadant som originalteglet
2. Där tegelvägg saknas gör han en vit slät putsad yta

Frågan är nu, vad tror ni blir snyggast? Går det att "återskapa" tegel eller kommer det synas vad som är original och vad som är fusk?

Stort tack för hjälpen!

Det ar klart att det kommer att synas, men det beror ju pa hur noggranna ni ar och hur mycket ni sedan doljer "fuskteglet" med hyllor, handdukskrokar etc. Det kanns som att ni borde fundera pa att ta bort travaggen helt och satta dit riktigt tegel istallet. Det ar klart att det blir dyrare och tar lite langre tid men det blir a andra sidan en riktig vagg. Kolla bara upp sa att golvet tal tyngden av en vagg av "halvtegel" eller "enkeltegel". Det ar klart att en snickare foreslar fusktegel. Kolla vad en murare skulle foresla.

Fotnot: jag ar allergisk mot fusklosningar.

Fusktegel förknippar jag personligen med Pizzerior :)

Lycka till

/PC

Tokyoboy skrev:
Det kanns som att ni borde fundera pa att ta bort travaggen helt och satta dit riktigt tegel istallet.
Jag tror att du kommer se skillnad på den gamla och nya tegelväggen även om du murar upp en ny vägg.

Jag hade gått på alternativ 2, men inte ansträngt mig för att göra den slät, utan mer grovputsat den.

Hade gått på alt. 2 om jag inte (allra helst) faktiskt hade kört med riktigt tegel.

Vi har bestämt oss för att köra på alternativ nummer två och hoppas på att det blir bra (och inte pizzerialikt)! :)

Det finns fusktegel och det finns riktigt fusktegel. Det vanligaste fuskteglet är ju färdiga plattor man köper på byggvaruhus och de ser man direkt att det inte är riktigt. När jag teglade vårt kök kontaktade jag en återuppbyggnadsdepå. De hade alla sorters riktigt tegel som tagits tillvara på från gamla byggnader på lager som de klyver upp i 20mm tjocka bitar. Sedan murade jag upp dom med fix och fog. Ska du då måla dom så blir det med all säkerhet lik den befintliga väggen. Är även billigare än att köpa fusktegel i form av plattor och det går snabbt att få upp.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.