Har fullt i patchpanelen som fiberleverantören satte upp (12 uttag). Ska nu ta ett omtag och göra om och göra rätt och sona för de synder som jag gjorde när vi köpte huset 2011 och jag stressade genom nätverksdragningen.

Saknar i dagsläget uttag i kök, matsal, klädkammare och lobbyn utanför biorummet. Jag överväger dessutom att dra fyra kablar till varje nytt rum då jag eventuellt kommer börja använda baluner för att distribuera HDMI och USB och dessa kräver varsin kabel. Är inte såld på tanken att sätta 32 mm rör eller 40 slang för att få in en HDMI kabel med kontakt.

Ska samtidigt som jag gör detta arbete dra med högtalarkabel till varje zon från teknikskåpet.

Behöver tips på en panel för lexcom uttag, har inga liggande så jag kommer köpa in till detta projekt. Därför är jag inte bunden till LexCom 250 DPM UTP som jag har kört utan kan gå på actassi om det finns skäl till det.

Konkreta frågor:
1) Tips på panel? Teknikskåpet har plats för panel i 19" bredd men det bästa vore om det fanns en panel runt 8-10" som kunde fästas i taket, då slipper jag bygga om så mycket och flytta på befintliga elkablar.

2) Vilken dimension på rör eller slang ska jag välja för 4x cat 6? Ska dra mestadels på vinden så jag kan köra på VP-rör som fästes mot takstolarna. Eftersom jag inte tänker ge mig på att riva väggar så blir det utanpåliggande kabelkanaler i de rum där det inte är möjligt med dold dragning. Högtalarkabeln tänkte jag dra i egen slang.
 
Kan uppdatera med att berätta att i mitt befintliga VP16 som går från teknikskåpet till vinden så går det numera 1xCAT5e, 1xCAT6e, 2x1,5mm2 högtalarkablar. Hade kanske kunnat klämt in en telekabel till men sen är det nog stopp.

Väl uppe på vinden så går jag vidare till dressingroomet med ett 20mm flexslang som jag hade liggandes och i den går det 2x1,5mm2 högtalarkablar och en cat 6. Har nu ett uttag kvar i den ursprungliga patchpanelen, den får nog gå till första uttaget i köket.

Tar som sagt gärna emot tips på panel! Måste inhandla kabel och panel den här veckan.
 
Fick bli 10" keystone panel och keystone uttag då jag inte hittade en panel för lexcom som var mindre än 19".
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.