Hej, värmer idag huset med bergvärme. Har radiatorer i huset förutom 18m2 där det ligger golvvärme och kopplat en push12 till. Ska nu lägga golvvärme i anslutning till det befintliga och funderar på om jag kan koppla på en slingan på befintlig push12 för att slippa köpa ytterliggare en. Då push12:an sattes in av rörmokare sattes den upp och ner (se bild). Den sitter i källare, därför kommer golvvärmerören uppifrån.
Den totala ytan kommer att bli ca 40m2 enligt rekomendationer för push12.
Har dock några frågor inför detta:
1. Kommer det gå att koppla på grenrör och ny slinga när pumpen sitter som den gör enligt bild?
2. Är jag dumsnål om jag inte satsar på en ny push12 och installerar den rätt denna gång?
3. Vad händer om man lägger för lång slinga till en push12, låt säga att du lägger golvvärme på 60m2?
Tacksam för hjälp!
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Har dock några frågor inför detta:
1. Kommer det gå att koppla på grenrör och ny slinga när pumpen sitter som den gör enligt bild?
2. Är jag dumsnål om jag inte satsar på en ny push12 och installerar den rätt denna gång?
3. Vad händer om man lägger för lång slinga till en push12, låt säga att du lägger golvvärme på 60m2?
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Tacksam för hjälp!
Medlem
· Stockholms län
· 533 inlägg
Har ingen erfarenhet av Push 12 och kan tyvärr bara försöka svara på fråga 3:
Antagligen kommer inte pumpen/värmen räcka till 60 kvm, det kanske funkar något sånär om du kan höja farten på pumpen och kan ha lite högre framledningstemp...
Antagligen kommer inte pumpen/värmen räcka till 60 kvm, det kanske funkar något sånär om du kan höja farten på pumpen och kan ha lite högre framledningstemp...
Medlem
· Stockholms län
· 533 inlägg
Verkar tyvärr som om Push 12 inte har ställbar hastighet på cirkulationspumpen.
Krilleman
Husspekulant Plumber
· Södermanland
· 16 492 inlägg
Krilleman
Husspekulant Plumber
- Södermanland
- 16 492 inlägg
Jag hittar inget diagram för den äldre push 12:an över max slinglängd och max m².
Men här har du en för nya "Fluvia":
https://www.vvsochbad.se/ProductFiles/bld_ufh_5045_122014_fluviatpush12-1422611040.pdf
Men här har du en för nya "Fluvia":
https://www.vvsochbad.se/ProductFiles/bld_ufh_5045_122014_fluviatpush12-1422611040.pdf