Hej,
Min central i källaren har slut på anslutningar till noll / Jord - plintana.
Det är en Hager 3 raders och centralen har knappt hälften av säkringarna upptagna så jag behöver utöka med nolla / jord.
Något tips på var jag köper en sådan "skena"?
Kan den sitta nere i centralen eller bör den placeras på annan plats?
Den skall kopplas ihop med den tidigare skenan med 6mm2 kablar.
Tacksam för svar
Min central i källaren har slut på anslutningar till noll / Jord - plintana.
Det är en Hager 3 raders och centralen har knappt hälften av säkringarna upptagna så jag behöver utöka med nolla / jord.
Något tips på var jag köper en sådan "skena"?
Kan den sitta nere i centralen eller bör den placeras på annan plats?
Den skall kopplas ihop med den tidigare skenan med 6mm2 kablar.
Tacksam för svar
Medlem
· Västerbotten
· 270 inlägg
Ring elektriker, i värsta fall är matningskabeln inte tillräckligt stor för en till skena.
Matningskabeln skyddas av föregående säkringar. Vid matningskablar upp till iaf 10kvmm så har PEN/PE+N samma area som L1/L2/L3, L1/L2/L3 skyddas av lämpliga säkringar. Om bara L1 belastas fullt så går det samma strömmängd i N/PEN-ledaren, om både L1 & L2 belastas fullt så går det ca 1/3:e del ström i N/PEN-ledaren och om L1, L2 & L3 belastas fullt så går det ingen ström alls i N/PEN-ledaren.Jensnorrland skrev:
Med andra ord så kan aldrig PEN/PE/N-ledaren/ledarna överbelastad om matande kabel är rätt avsäkrad.
En elcentral bestyckas normalt med säkringar vars strömstyrka totalt sätt med råge överstiger matandes säkringars totala strömstyrka, så det är inget fel det heller.
Om jag skulle räkna ihop vad jag har avsäkrat i bägge våra centraler så ligger det på över 150A/fas medan husets huvudsäkringar är på 16A/fas. Såhär ser det ut i mer eller mindre varje villa. Matande kabel till vardera elcentralen klarar av 25A/ledning.
Hej,
Tackar för uppdateringen
Till en mer praktisk fråga, behöver som sagt ett par säkringar till i centralen.
Kan jag sätta två (P+N) plintar på den nedre skenan (bredvid ett par dvärgbrytare) och ansluta dessa med 6mm2 till de befintliga (fulla) N+P plintarna som sitter uppe i centralen?
Fråga två - var köper jag sådana här plintar?
Tackar för uppdateringen
Till en mer praktisk fråga, behöver som sagt ett par säkringar till i centralen.
Kan jag sätta två (P+N) plintar på den nedre skenan (bredvid ett par dvärgbrytare) och ansluta dessa med 6mm2 till de befintliga (fulla) N+P plintarna som sitter uppe i centralen?
Fråga två - var köper jag sådana här plintar?
Är det sådana här plintar du behöver?
http://www.elbutik.se/product.html/noll-jord--och-anslutningsplint?category_id=1863
http://www.elbutik.se/product.html/noll-jord--och-anslutningsplint?category_id=1863
Medlem
· Västerbottens län
· 17 886 inlägg
Dempa har fel om strömmen i nollan.
Lastas L1 och L2 fullt ut så flyter det lika stor ström i nollan, INTE någon tredjedel
Med jämn belastning på ALLA faser så blir nollströmmen noll.
Protte
Lastas L1 och L2 fullt ut så flyter det lika stor ström i nollan, INTE någon tredjedel
Med jämn belastning på ALLA faser så blir nollströmmen noll.
Protte
Medlem
· Västerbotten
· 270 inlägg
Då har jag lärt mig något nytt, har alltid trott man måste dimensionera nolla större än alla tre faser tillsammansDemmpa skrev:Matningskabeln skyddas av föregående säkringar. Vid matningskablar upp till iaf 10kvmm så har PEN/PE+N samma area som L1/L2/L3, L1/L2/L3 skyddas av lämpliga säkringar. Om bara L1 belastas fullt så går det samma strömmängd i N/PEN-ledaren, om både L1 & L2 belastas fullt så går det ca 1/3:e del ström i N/PEN-ledaren och om L1, L2 & L3 belastas fullt så går det ingen ström alls i N/PEN-ledaren.
Med andra ord så kan aldrig PEN/PE/N-ledaren/ledarna överbelastad om matande kabel är rätt avsäkrad.
En elcentral bestyckas normalt med säkringar vars strömstyrka totalt sätt med råge överstiger matandes säkringars totala strömstyrka, så det är inget fel det heller.
Om jag skulle räkna ihop vad jag har avsäkrat i bägge våra centraler så ligger det på över 150A/fas medan husets huvudsäkringar är på 16A/fas. Såhär ser det ut i mer eller mindre varje villa. Matande kabel till vardera elcentralen klarar av 25A/ledning.
Men skulle ändå ämna över ändringar i elcentral till en elektriker, är inte många minuters jobb och då blir det korrekt utfört av fackman.
Kolla vilken kapsling du har. Hager är väldigt modulära och om du har en treraders så borde det finnas plats för en extra N/PE-skena längst ner i kapslingen. En bild skulle underlätta. Ett annat alternativ är om det finns plats på den vanliga skenan att sätta i fler moduler. Det låter lite konstigt att du har fyllt N/PE-plintarna utan att centralen är helt full men det kan förstås hända om du bara har enfasgrupper och inga andra apparater som tar plats.
Lösningen med extra DIN-monterade N/PE-skenor som nisse123 länkar till funkar visserligen men är lite plottrig.
Lösningen med extra DIN-monterade N/PE-skenor som nisse123 länkar till funkar visserligen men är lite plottrig.
Du har ju lediga anslutningar.... 6 st närmare bestämt
Som en notis i förbifarten så ser du ut att ha en trefasgrupp längst ner till vänster som matas från tre enpoliga säkringar. Det vore bättre om det vore en trepolig...
Som en notis i förbifarten så ser du ut att ha en trefasgrupp längst ner till vänster som matas från tre enpoliga säkringar. Det vore bättre om det vore en trepolig...
Redigerat: