Vi ska inreda övervåningen på huset i höst. I plattan är det vattenburen golvvärme och den ska utökas för de 3 zonerna på övervåningen.

Måste ha en ny fördelare då det inte finns plats på befintlig. Fick höra att den bör sitta ovanför slingorna för att undvika luft i systemet. Hur viktigt är det?
Vill gärna sätta den "granne" med bef fördelare och dra de 3 slingorna upp genom taket/golvet.
 
du måste kunna lufta systemet på en högpunkt så fördelaren bör sitta högst, alternativet kan vara att dra upp slingorna i en slits/garderob eller vägg med typ hila-lucka. och sätta avluftare på var och en innan de går vidare till golvytorna,
/N
 
Jag har en slinga i ett badrum på andra våningen, men fördelaren och ett par slingor till på bottenvåningen. Jag har satt em avluftning där uppe. Jag blev varnad för lösningen, det skall vara lite svårare att få in rätt flöde med den lösningen.

För mig fungerar det bra, men om du ändå skall ha 3 slingor däruppe, så tar nog avluftningen nästan lika stor plats med 3 slingor som en fördelare.
 
Det är en myt att fördelaren måste sitta högst, har du inga problem med luft idag är det bara att förlänga befintlig fördelare.

Dom som har problem med luft i golvvärme (oavsett var fördelaren sitter) har en felaktig rördragning till fördelaren, det bildas ju inte luft i golvvärmeslingorna...

Efter att systemets luftats, med strömmande vatten, så ska det inte behöva luftas mer om inte man tappar ner systemet.

Att det skulle vara svårare att ställa in flödet har jag inte hört tidigare, men det måste vara en myt skapad av nån rörkrökare utan grundläggande fysikkunskaper ;) Hur skulle det kunna påverkas av om slingan ligger över eller under ställdonet??
 
Redigerat:
Matss skrev:
Och en felaktig rördraging är ju just högpunkter utan avluftare, problemet blir ju inkörningstiden då luft kommer att frigöras från det nya vattnet som tillförs systemet, färskvatten innehåller mkt syre och det kommer att lägga sig i högpunkterna.
visst kan man spola ut all friliggande luft men då måste man ju oxå spola med "dött" vatten om man ska vara helt säker.
 
Det skulle man kunna tro, men nu är det ju så att luften frigörs då vattnet värms. Om man fyller systemet med kallt syrerikt vatten och därefter startar värmekällan så kommer avgasningen att ske där vattnet är hetast. Det är tom så att när vattnet har sin lägsta temp vill det ta upp syre (därför används syrediffusionstät slang). Vattnet kan aldrig avge syre i slingorna utan det som kommer dit beror oftast på att man anslutit matningen till fördelaren för högt på värmekällan.
 
visst är det så att luften frigörs när vb värms, men problemet är ju att luft stiger, och när den lilla avluftningen vid pannan eller vp är full måste ju luften ta vägen vidare...
/N
 
Det beror ju givetvis på hur systemet är byggt, och Matss har ju rätt i det han säger oxå.
 
Matss skrev:
Det är en myt att fördelaren måste sitta högst, har du inga problem med luft idag är det bara att förlänga befintlig fördelare.

Dom som har problem med luft i golvvärme (oavsett var fördelaren sitter) har en felaktig rördragning till fördelaren, det bildas ju inte luft i golvvärmeslingorna...

Efter att systemets luftats, med strömmande vatten, så ska det inte behöva luftas mer om inte man tappar ner systemet.

Att det skulle vara svårare att ställa in flödet har jag inte hört tidigare, men det måste vara en myt skapad av nån rörkrökare utan grundläggande fysikkunskaper ;) Hur skulle det kunna påverkas av om slingan ligger över eller under ställdonet??
Trevlig läsning jag skapade en ny tråd då jag har samma fundering med att ha en ny shunt i källaren och slingan ovanför


---
- Sent from my iPhone 3gs using Tapatalk
 
Tack för alla synpunkter kring detta. Men vad har jag lärt mig?
Att jag måste hitta en plats för fördelaren på övervåningen?
 
Om jag ser till att ha en bra lucka borde jag kunna ha den i krypvinden bakom tänkta garderober på övre hallen. Då kan man ju bara plocka bort eventuell garderobsinredning och sen lätt komma åt. Får se till att isolera ordentligt runt den.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.