Jag ska installera en extra golvvärmeslinga i samband med badrumsrenovering. Jag har varit i kontakt med LK och de har gett mig rådet att köpa deras 1-kretsventil (se första bild). På denna ska jag koppla 12 mm slang. Frågan är hur jag kan koppla detta till min fördelare på enklast sätt (se andra bild)?

Enligt LK ska den kopplas in mellan de röda kranarna och fördelaren. Men det innebär nog ganska omfattande omdragningar av rören. Kan man istället koppla in den vid bypassen på något sätt? Eller kan man utnyttja slingan till vänster (som har stängda ballofixer). Denna är en förberedande slinga till garaget som jag inte kommer använda.

image.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

image.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Redigerat:
Då har det nog skett ett missförstånd. Det känns ganska självklart att de ska ersätta by-pass annordningen i änden av fördelaren. Det går ju inte att koppla vidare efter 1-kretssatsen.

Du kanske borde fundera på att plocka bort ett av ställdonen till t.ex. ett badrum för att se till att du fortfarande har en slags by-pass.

filurfigur skrev:
Då har det nog skett ett missförstånd. Det känns ganska självklart att de ska ersätta by-pass annordningen i änden av fördelaren. Det går ju inte att koppla vidare efter 1-kretssatsen.

Du kanske borde fundera på att plocka bort ett av ställdonen till t.ex. ett badrum för att se till att du fortfarande har en slags by-pass.
Visst ser det ut så, men bypassen kan inte tas bort/stängas.
Det bör gå utmärkt att sätta T-kopplingar vid bypassen och koppla på ventilerna.
Slingan till vänster kan givetvis också användas, men då måste en till krets byggas, vilket blir ett dyrt alternativ.

Ska T-kopplingen vara mellan avluftningen och fördelaren eller mellan avluftningen och bypassen?

-Tobbe skrev:
Ska T-kopplingen vara mellan avluftningen och fördelaren eller mellan avluftningen och bypassen?
Mellan avluftningen och fördelaren.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.