4 658 läst · 3 svar
5k läst
3 svar
Utnyttja utrymmet under trallen
Jag har en ide som jag skulle behöva lite tips om hur jag ska lösa rent praktiskt.
Första frågan, hur högt upp kan man ha en trall, jag menar det finns ju hur långa 95*95 stolpar som helst (iaf 7m har jag sett), vilka risker finns med att ha den högt upp (förutom fallhöjden).
Vår altan (balkong enl. andra) kommer att hamna någonstans mellan 2-4m lite beroende på hur det blir när huset är byggt och tomten schaktad.
Med andra ord full ståhöjd under, någon som har ideer på vad man skulle kunna utnyttja det utrymmet till ?
Jag funderade på om man skulle bygga redskapsförråd där, men då bör man ju även bygga ett tak med fall, och teoretiskt är ju inte det några problem, men om jag nu tänker använda t.ex. plåttak under trallen med fall ut från huset, hur gör jag bäst för att få det tätt runt stolparna som bär upp bärlinorna ?
Kanske finns någon som gjort något liknande tidigare, kanske finns beskrivet här på forumet också, men lite svårt att veta vad man ska söka på, så länkar eller dyl. tas tacksamt emot.
Mvh ! / J
Första frågan, hur högt upp kan man ha en trall, jag menar det finns ju hur långa 95*95 stolpar som helst (iaf 7m har jag sett), vilka risker finns med att ha den högt upp (förutom fallhöjden).
Vår altan (balkong enl. andra) kommer att hamna någonstans mellan 2-4m lite beroende på hur det blir när huset är byggt och tomten schaktad.
Med andra ord full ståhöjd under, någon som har ideer på vad man skulle kunna utnyttja det utrymmet till ?
Jag funderade på om man skulle bygga redskapsförråd där, men då bör man ju även bygga ett tak med fall, och teoretiskt är ju inte det några problem, men om jag nu tänker använda t.ex. plåttak under trallen med fall ut från huset, hur gör jag bäst för att få det tätt runt stolparna som bär upp bärlinorna ?
Kanske finns någon som gjort något liknande tidigare, kanske finns beskrivet här på forumet också, men lite svårt att veta vad man ska söka på, så länkar eller dyl. tas tacksamt emot.
Mvh ! / J
Jag har en altan på ca 2,5 m höjd (10x3m). Jag skruvade ett plasttak från undersidan (med lutning utåt förstås). Har nu ett ekorrstick (virkesförråd) plus en massa trädgårdgrejor och verktyg därunder. Funkar klockrent
Jag har en altan med utgång från övervåningen. Under altanen finns ett (i lekablock murat) uteförråd samt carport. Altanens golv (eller taket från undersidan) är byggd med råspont, takpapp samt plåttak och därefter ligger det trallvirke på snesågade "bjälkar" för att kompensera takets fall. På sidorna av plåttaket så är ett räcke byggt. Dess stolpar sitter i balkskor som är skruvade igenom plåttaket med blyplattor och "takgegg" emellan. Det har fungerat perfekt i många år nu. Tanken är att vi ska efterdra balkskorna, men det har inte behövts än.
Detta är väl den lyxiga varianten. Föregående insändarsvar duger säkert också gott och blir helt klart billigare.
mvh Manor
Detta är väl den lyxiga varianten. Föregående insändarsvar duger säkert också gott och blir helt klart billigare.
mvh Manor
Larsa.. Hur gjorde du rent praktiskt. Har precis samma uppgift framför mig. Har en trä altan på ca 25 m2. Under den betongplatta med klinkers på. Har även fönster under. Vill därför ha igenom ljus. Därför låter din lösning Larsa bra, med plasttak med lutning. Gjorde du några reglar? Hur hängde du upp plasten? Avrinning?