Har otaliga trådar om mitt källarbadrum som har innerväggar av siporex lättbetongelement. Har hela tiden fått höra från hantverkare som försökt lämna offerter att det är perfekta förutsättningar då allt är betong: golvet är betongplatta, väggaran och taket är lättbetong.

Nu har jag fått höra bekymrade kommentarer att lättbetongen suger åt sig och behåller vatten, även om den konstruktionsmässigt är okänslig så magasinerar den tydligen vatten.

Någon pratade om att klistra våtrumskivor typ Jackon utanpå innan man kaklar eller vad man nu väljer. Då tänker jag att man tätar och därmed inte kan låta vädra ut tillskjutande fukt utifrån marken som omger källaren?

Vad säger den samlade erfarenheten här om detta? Det byggs väl många lättbetonghus idag, dock är dom ju inte oisolerade som mitt hus förståss. Men jag tänker om nybyggda hus med lättbetongväggar som är putsade så suger väl både putsen och lättbetongen åt sig fukten??

Högst förvirrande.

Rickard.
Lättbetong är fukttåligt men inte vattentåligt, ett exempel är lättbetongtak som har rasat av långtgående läckage. Ett tjockt lager puts gör ett bra jobb att skydda lättbetongväggar men det är inte samma som i en dusch.

Nu vet jag ju väldigt lite om just din källare men om jag tänker min källare som är murad med lättblock eller vad det nu heter som ändå är rätt liknande så tänker jag att att tätskikt är en absolut nödvändighet i alla fall i duschen. Istället för isolering borde man väl kunna putsa/spackla väggarna raka innan tätskiktet?

• Gilla
BirgitS och 1 till
  • Laddar…
Rickard. Rickard. skrev:
Lättbetong är fukttåligt men inte vattentåligt, ett exempel är lättbetongtak som har rasat av långtgående läckage. Ett tjockt lager puts gör ett bra jobb att skydda lättbetongväggar men det är inte samma som i en dusch.

Nu vet jag ju väldigt lite om just din källare men om jag tänker min källare som är murad med lättblock eller vad det nu heter som ändå är rätt liknande så tänker jag att att tätskikt är en absolut nödvändighet i alla fall i duschen. Istället för isolering borde man väl kunna putsa/spackla väggarna raka innan tätskiktet?
Så direkt vatten på ytan tål lättbetongen inte, men däremot "indirekt" fukt är ok? tycker inte jag såg detta i någon produktbroschyr för lättbetong, men kan stämma att det är så. Jag vill gärna tro dig, men har du någonstans du kan peka på att detta sägs? (jag vill undvika chansa :) )

Tätskikt är en förutsättning i duschen/våtzon 1. Tätskiktstillverkare/n säger dock att man inte ska ha tätskikt utanför duschen om där finns tillskjutande fukt. Jag har en vägg i vanlig betong, en vägg oisolerad, och två väggar är isolerade eller innerväggar.

Jag skulle kanske kunna använda det rullbara tätskikten som då är diffusionsöppet där, men frågan är hur det funkar för lättbetongen? skyddar det den tillräckligt från att vätas ner då?

Jag har inte utrymme att putsa väggen, men spackla hade jag tänkt. Räcker spacklet som skydd för lättbetongen då?

I extremfall kan jag också riva den vägg som är oisolerad lättbetong och ersätta den med t ex Leca.

BirgitS
När marken under grunden är blöt så kommer fukt att sugas upp i betongplattan och sen upp i (lätt)betongväggar som står på betongplattan så inner- och ytterväggar i källaren är gjorda för att tåla fukt. Det är ju bara om man stoppar in organiska material på källarväggarna som det blir fuktkänsligt (och olämpligt).

Det är skillnad på att väggarna/plattan ofta blir blöta resp. att de utsätts för en fuktig miljö och enstaka blöta tillfällen som vid städning. Det är ju därför som man enligt branschreglerna bara ska ha tätskikt i duschområdet när det gäller en källare med tillskjutande fukt.

Bästa svaret

Rickard.
För att förtydliga lite så, lättbetong är inte socker och smälter av vattenstänk men det gillar inte att bli genomblött gång på gång.
Jag har ingen broschyr-kunskap utan bara erfarenhet av många vattenskadade lb-hus och det är generellt ett ganska beständigt material men det är inte betong heller.

Förutom i duschen där det blir rejält blött varje gång så skulle jag inte alls vara orolig för lättbetongen men någon form av puts behövs väl för lufttätheten (isolervärdet), Eller slipper man det med siporex :thinking:?

• Gilla
KJD
  • Laddar…
Rickard. Rickard. skrev:
För att förtydliga lite så, lättbetong är inte socker och smälter av vattenstänk men det gillar inte att bli genomblött gång på gång.
Jag har ingen broschyr-kunskap utan bara erfarenhet av många vattenskadade lb-hus och det är generellt ett ganska beständigt material men det är inte betong heller.

Förutom i duschen där det blir rejält blött varje gång så skulle jag inte alls vara orolig för lättbetongen men någon form av puts behövs väl för lufttätheten (isolervärdet), Eller slipper man det med siporex :thinking:?
Jag tänker tunnspackla A46 (betongspackel) för att fylla ut ojämnheter.

Isolervärdet ska stå lättbetongen för, med alla sina luftfyllda hålrum, som jag förstått det.

Tänker mig att rejäl ventilation (t ex fuktstyrd) blir viktigt dock.

Samtidigt har duschrummet klarat sig med vävtapeter på lättbetongen utanför duschen :) i 50 år innan jag gav mig på det.

Ska ringa Xella och Kiilto imorgon.

Xella (motsvarande dagens Siporex): Funkar med i våtrum i källare med "tillskjutande fukt", men kräver en cementbaserat spackel/puts. Leverantör av spackel, tätskikt och fix ansvarar för rätt vidhäftning och underlag för kakel/motsvarande.

Kiilto:
* betongspackel Kiilto SR DF för att fylla igen håligheter/porer i lättbetong
* vid tillskjutande fukt: rollbart tätskikt enbart i våtzon 1.
* väggar med ytterisolering => ingen tillskjutande fukt = innerväggar => vanligt tätskikt på duk alt inget tätskikt alls beroende på hur mycket fukt som är tillskjutande.

För att "mäta"/uppskatta tillskjutande fukt använd en avfuktare och läs av volymen vätska som kondenseras per dygn.

BirgitS
KJD KJD skrev:
För att "mäta"/uppskatta tillskjutande fukt använd en avfuktare och läs av volymen vätska som kondenseras per dygn.
Eftersom mängden varierar under året, mer när det regnar eller töar mycket och mycket lite när det är värmebölja så verkar det vara ett tveksamt svar.

C
För att krångla till det ytterligare finns det ett tredje alternativ vid tillskjutande fukt, s.k. diffusionsöppet tätskikt, som alltså släpper igenom fukt men inte vatten.

Har lurat på detta i mitt källarbadrum som har en vägg med tillskjutande fukt, men som i övrigt är "isolerat".
Låter dumt att endast tätskikta i "våtzon 1" då jag inte vill få ner fukt i det isolerade golvet.

BirgitS
C cpalm skrev:
För att krångla till det ytterligare finns det ett tredje alternativ vid tillskjutande fukt, s.k. diffusionsöppet tätskikt, som alltså släpper igenom fukt men inte vatten.

Har lurat på detta i mitt källarbadrum som har en vägg med tillskjutande fukt, men som i övrigt är "isolerat".
Låter dumt att endast tätskikta i "våtzon 1" då jag inte vill få ner fukt i det isolerade golvet.
Undantaget för källarrum gäller väl bara när det är oisolerad betongplatta?

C
BirgitS BirgitS skrev:
Undantaget för källarrum gäller väl bara när det är oisolerad betongplatta?
Jag har uppfattat det som att samma sak gäller vägg med tillskjutande fukt. Och varför skulle det vara skillnad (på vägg och golv)?

BirgitS
C cpalm skrev:
Jag har uppfattat det som att samma sak gäller vägg med tillskjutande fukt. Och varför skulle det vara skillnad (på vägg och golv)?
Hehe, frågan "varför" hör väl inte alltid hemma i branschreglerna. Det framgår inte varför det är på ena sättet men inte det andra.

Figur 2 och 3 handlar bara om markfukt, texten i 3.1.1 är svårtydd gällande ditt fall tycker jag. Kanske blir så här:
Fördelning av ytor med, eller utan, tätskikt bedöms i det enskilda fallet beroende på konstruktionens utformning ihop med vald tätskiktsleverantör.
När det gäller diffusionsöppet står det så här:
Det kan även vara möjligt att använda ett cementbaserat s.k. diffusions-
öppet tätskikt. Dessa produkter är normalt utvecklade för användning i
andra applikationer än bostadsvåtrum, och uppfyller därför inte kraven
för godkända tätskiktssystem enligt §6. Användning av dessa produk-
ter i enlighet med BBV får endast ske efter att tillverkaren av produkten
har utfärdat projektspecifikt godkännande och anvisning.
https://apibkrse.cdn.triggerfish.cloud/uploads/2021/12/20091034/BKR_BBV_branschregler_2021.pdf
https://www.bkr.se/regler-material/regler/branschregler-bbv211

C
BirgitS BirgitS skrev:
Figur 2 och 3 handlar bara om markfukt
Det är markfukt det handlar om i mitt fall. Väggen är under mark och inte dränerad.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.