Håller på med en cykelparkering hemma och glad amatör som man är så ska ju såklart en del misstag göras.
En grej som jag inte alls tänkte på när jag skissade på detta var takbalkarnas möte med främre bärlinan.
Eftersom bärlinan är vinklad i förhållande till takbalkarna så vilar dom på olika längder. Det leder då till att taket lutar.
För att få taket i våg så behöver jag då bygga upp under takbalkarna i olika steg så alla hamnar i samma nivå.

Frågan är hur man gör detta snyggast. Jag kapade till en bit på prov som jag skruvade fast under balken men ja.. hur brukar man göra?:thinking:

• Träkonstruktion med takbalkar som möter en vinklad bärlina, vilket orsakar ojämn höjd, mot bakgrund av hus och flaggstång.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Cykelparkering under konstruktion med sneda takbalkar, verktyg och byggmaterial på uppfart.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
bis och 1 till
  • Laddar…
Beror på hur petig du är. Men jag hade lossat bärlinan och justerat den. Räcker inte stolpen på höjden hade jag bytt den.

Alternativt klossar så som du själv föreslår :)

• Gilla
Appendix
  • Laddar…
G Niklas Anders skrev:
Beror på hur petig du är. Men jag hade lossat bärlinan och justerat den. Räcker inte stolpen på höjden hade jag bytt den.

Alternativt klossar så som du själv föreslår :)
Hur hade du gått tillväga med att justera bärlinan? Den sitter ju i våg.
Gjort nivåskillnader i den typ som trappsteg?

S
Vad sitter balkskorna skruvade i? Är det bara fotbrädan eller är de fästa i bakomliggande balkar? :)

S SueCia skrev:
Vad sitter balkskorna skruvade i? Är det bara fotbrädan eller är de fästa i bakomliggande balkar? :)
Två av dom sitter igenom och in i bakomliggande konstruktion och två bara i fotbrädan.
Inte helt 100, jag vet.. överväger att stärka upp det på något vis även om jag tror att det faktiskt kommer hålla.

Gustaf.P Gustaf.P skrev:
Hur hade du gått tillväga med att justera bärlinan? Den sitter ju i våg.
Gjort nivåskillnader i den typ som trappsteg?
Sett framifrån, justerat främre bärlina till höger uppåt så att den möter takstolen utan din kloss. Eller tänker jag helt fel?

Sett framifrån, så vill man ju ha den främre bärlinan i våg, annars ser det ju lustigt ut.
Jag hade kört med din kloss.

• Gilla
Nötegårdsgubben
  • Laddar…
Vad ska du ha för tak? Frågan är om det inte ser mer ok ut med olika takvinkel så man istället får en rak framkant, dvs att du landar taket på samma höjd i framkant.

G Niklas Anders skrev:
Sett framifrån, justerat främre bärlina till höger uppåt så att den möter takstolen utan din kloss. Eller tänker jag helt fel?
Ja det går inte. Orsaken till det är att bärlinan är vinklad och möter balken på ett kortare håll än balken på motsatt sida. Titta på markstenen och asfalten så ser du vinkeln.

T topmount skrev:
Vad ska du ha för tak? Frågan är om det inte ser mer ok ut med olika takvinkel så man istället får en rak framkant, dvs att du landar taket på samma höjd i framkant.
Blir vanligt hederligt plasttak.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.