4 962 läst · 9 svar
5k läst
9 svar
utlöst huvudsäkring - vaffödådå?
Låter troligt att man lagt för många prylar som kan tänkas köras samtidigt på en grupp. Det hände även en kompis vid liknande scenario. Det är ju ett "enkelt" ingrepp att flytta om i centralen.
Moderator
· Stockholm
· 52 887 inlägg
Har du en elpanna? I så fall kan man ju fundera på om effektvakten som man ofta har fungerar. Tanken med den är att pannan mäter hur mycket ström som förbrukas, och om förbrukningen är så hög att det är risk för huvudsäkringen så reglerar pannan ner.
Syftet är att man inte skall behöva ha huvudsäkringar som behöver klara den allra högsta möjliga lasten, då får man tåla att värmen går ned lite. Men en överlast brukar ju inte pågå så länge att det skall behöva visa sig som kalla radiatorer. Jag är inne på det här spåret efterssom du säger att huset är nytt, så du kanske just nu har högre last än någonsin förr. Frågan är effektvakten inte är monterad korrekt, ibland går det också att koppla ur effektvakten med en knapp på pannan tror jag.
Efterssom du har jordfelsbrytare så borde det inte kunna vara något elfel, typ kortslutning någonstans. Brytaren borde ha löst snabbare än huvudsäkringen.
Syftet är att man inte skall behöva ha huvudsäkringar som behöver klara den allra högsta möjliga lasten, då får man tåla att värmen går ned lite. Men en överlast brukar ju inte pågå så länge att det skall behöva visa sig som kalla radiatorer. Jag är inne på det här spåret efterssom du säger att huset är nytt, så du kanske just nu har högre last än någonsin förr. Frågan är effektvakten inte är monterad korrekt, ibland går det också att koppla ur effektvakten med en knapp på pannan tror jag.
Efterssom du har jordfelsbrytare så borde det inte kunna vara något elfel, typ kortslutning någonstans. Brytaren borde ha löst snabbare än huvudsäkringen.
Centraldammsugare och torktumlare tillsammans med lite belysning etc kan räcka till att knäcka en huvudsäkring. Speciellt en kall vinterdag med lite värmebehov i huset. Kanske läge att balansera om anläggningen.... gå ut och känn på huvudsäkringana, om en av dem är markant varmare än de andra föreligger ju en snedbelastning i din anläggning.
Jordfelsbrytaren löser inte ut vid elfel av typen kortslutning (såvida det inte sker mot jord eller annat jordat föremål), däremot borde ju en gruppsäkring gå först...
Jordfelsbrytaren löser inte ut vid elfel av typen kortslutning (såvida det inte sker mot jord eller annat jordat föremål), däremot borde ju en gruppsäkring gå först...
Man brukar ju identifiera de största effektslukarna - tvättmaskin, torktumlare, micro, diskmaskin(?), c-dammsugare och sprida dessa på de tre faserna. Är inte så gjort har elektrikern/elkonsulten inte tänkt till anser jag.
Moderator
· Stockholm
· 52 887 inlägg
Ja nu låter det ju som om du har felbalanserat nät, men effektvakt som jag pratade om har varit vanligt sedan 80-talet.
I princip så fungerar dom genom att det sitter en "ring" runt varje inkommande fas, alltså i närheten av huvudsäkring/elcentral. Ringen mäter strömmen i resp. fas som en tångamperemeter. Mätsignalen går sedan via en kabel till elpannan, och där sitter elektronik som känner av om belastningen börjar bli för stor. I så fall minskar den pannans utag. Tanken är alltså att man skall kunna ha mindre huvudsaäkringar. Efterssom man inte behöver dimensionera för värsta fallet.
Jag trodde att detta var standard på moderna elpannor, i vårt förra hus hade vi en sådan lösning från 1984, men där tror jag effektvakten var en option.
I princip så fungerar dom genom att det sitter en "ring" runt varje inkommande fas, alltså i närheten av huvudsäkring/elcentral. Ringen mäter strömmen i resp. fas som en tångamperemeter. Mätsignalen går sedan via en kabel till elpannan, och där sitter elektronik som känner av om belastningen börjar bli för stor. I så fall minskar den pannans utag. Tanken är alltså att man skall kunna ha mindre huvudsaäkringar. Efterssom man inte behöver dimensionera för värsta fallet.
Jag trodde att detta var standard på moderna elpannor, i vårt förra hus hade vi en sådan lösning från 1984, men där tror jag effektvakten var en option.
kan ju vara så att centraldammsugaren, torktumlaren och nån mer belastning, tex micro, vattenkokare, perculator ligger på samma fas men olika gruppsäkringar vilket gör att huvudsäkringen går. eftersom huset är nytt så ska det ju vara dokumenterat vad som ligger på vilken säkring i centralen, har du någon gruppförtekning på väggen bremed centralen? om inte så kontakta elfirman så dom får göra jobbet färdigt med dokumentationen till att börja med. sen kan du ju prova å räkna lite lätt hur mycket effekt som det blir på varje fas/huvudsäkring