Vi håller som bäst på att renovera ett gammal hus och använder arbetskraft från Litauen. Vi betalar 150 kr inkl. moms. Vi har valt att ha en svensk bekant som arbetsledare för att hålla koll på kvalitet etc och det har funkat super! El, VVS etc har vi tagit in svensk arbetskraft för.
 
Jag är svensk arbetslös byggnadsarbetare och jag jobbar för 90 kr svart i timmen och jag kan lova dig att jag gör ett bättere jobb än 95% av alla polacker, rumäner och balter som söker lyckan här!!!!!!!
 
Rrrrr skrev:
Förstår inte varför folk ska hålla på skicka pengar utomlands? Även om man personligen kanske tjänar några kronor så är de ju väldigt kortsiktigt tänkt.

Handla av lokala (eller iaf inom sverige) företag. Köp svensktillverkat/producerat så långt de går (prylar, tjänster, mat osv)

...så kanske inte ALLA tillverkningsindustrier osv flyttar utomlands.
Det är INTE konsumenter som gör att tillverkning flyttar utomlands, det är vinstjakt i företag.


Teko industrin dog i sverige på 60-70 talet men varumärkena levde kvar, dock sydda utomlands.
AB Volvo tillverkar 90% av sina lastvagnar i Gent, Belgien och VolvoCars uppskattningsvis 75% i Gent. Så har det varit i tiotals år.
ABBA fiskindustrier bereder och paketerar i KIna medans folk inte vill köpa fisk på LIDL för att de vill gynna svensk fisknäring.

Det finns troligen inte en enda svensktillverkad leksak att köpa längre, till och med Brio görs i Kina.
Det finns inte en enda svensk tillverkare av elhandmaskiner, inga Svenskbyggda Tv-apparater, osv. osv.
Elektrolux flyttar tillverkning till Ungern, inte för att det är för dyrt i Sverige utan för att det kan tillverkas ännu billigare i Ungern.

Konsumenter har tyvärrr inte mycket att komma med pga att det är orimligt snårigt att sätta sig in i var prylar är gjorda.
Det var jävligt länge sedan jag såg en sån där stor etikett med texten "Made In Sweden". Det var ju för fan ett kvalitets sigill.
 
Jag håller med om argumenten från båda sidor här.

Är själv arbetsledare (direkt och indirekt) för 80st polska och rumänska hantverkare. Vad jag kan säga så finns det två typer som finns på Svenska marknaden idag:

Yrkesfolk som är skickliga, några kräver arbetsledning andra är mer självgående. Precis som svenska snickare alltså.

Hemmafixare, eller "folk från gatan" som kommer till Sverige för att tjäna pengar och påstår att de kan saker, men gör ofta fel. Finns väl till viss del i Sverige med.

Om man får tag i en firma utan referenser från bekanta så bör man kontrollera kvalitet från dag 1, för att inte få bakslag. Är man själv inte så kunnig kan det vara bra att ta hjälp. Funkar det inte kan man då byta firma.

Det ultimata är att hitta en svenskregistrerad firma med utlänsk arbetskraft. Det betyder oftast att de jobbat ett tag på svenska marknaden och vet vad som förväntas av dem. Finns det då möjlighet till ROT-avdrag så är det bara att köra.

Ang. svenska hantverkare så lever de i en bubbla med höga löner och låga arbetsinsatser. Har träffat många otroligt duktiga svenska hantverkare men de som förtjänar sin höga lön för hårt arbete är svårräknade. Det är bra att de får konkurens utifrån. Vem säger att en hantverkares jobb är värt 600kr/h istället för 200kr/h?
 
Denna disskussion är väl ganska så seg och långdragen!!
Ni jämnför inte äpplen och äpplen!! :)

De hantverkare som håller på att ringa, kommer för sent, hämtar saker hela tiden och är allmänt otrevliga det är inga riktiga Hantverkare!! För en Hantverkare är plannering allt!! Då gäller det även att få arbetsro och kunna köra racet..
Alla Hantverkare kan ge fasta priser i alla fall på visa delar och moment, sen finns det alltid dolda moment som man kan förutse men man skall alltid ge kunden en prisuppfattning.

Det som även är en annan sak är att de Hantverkarna som är från polen och även då Baltikum de är jätte duktiga inom de områden de är stora på Mur o Puts, Kakel och Målning problemet bara är att dessa Hantverkare inte kommer till Sverige utan de kan tjäna lika bra med pengar hemma!!

Det som gjort att de utländska hantverkarna fått dåligt rykte är att uppdragsgivaren trycker på för att få arbeten gjorda som de inte kan för att få det billigt!!
Ett annat problem är att de gärna döljer något som gått fel eller hastar fram saker och glömmer väsentliga saker!!


jag läste inna oxå i ett inlägg att det inte finns trähus i Polen. Hela södra polen är fullt de har även riktigt många Timmerhus.

Många polacker genererar mycket jobb åt Svenska hantverkare det är helt klart!! men det finns även svenska Så kallade hantverkare som genererar jobb åt andra Hantverkare och då för att göra om saker!!

Ha en bra dag!! Och uräkta mitt ganska osammanhängande inlägg :)
 
marten70 skrev:
De hantverkare som håller på att ringa, kommer för sent, hämtar saker hela tiden och är allmänt otrevliga det är inga riktiga Hantverkare!! För en Hantverkare är plannering allt!! Då gäller det även att få arbetsro och kunna köra racet..
Problemet är att det står hantverkare på deras bil och de kostar lika mycket som en duktig. Skitsvårt för okunnigt folk att inte bli blåsta av hantslafsare.


marten70 skrev:
Det som även är en annan sak är att de Hantverkarna som är från polen och även då Baltikum de är jätte duktiga inom de områden de är stora på Mur o Puts, Kakel och Målning problemet bara är att dessa Hantverkare inte kommer till Sverige utan de kan tjäna lika bra med pengar hemma!!
Nja, det finns duktiga snickare och gipsmontörer också, man bygger inte ALLA hus i norra Polen av sten och murbruk.
Det går INTE att tjäna lika mycket pengar i Polen, lönerna är mycket lägre i Polen än i Sverige. Många duktiga killar kommer hit och skickar hem pengar till sina familjer.

marten70 skrev:
Det som gjort att de utländska hantverkarna fått dåligt rykte är att uppdragsgivaren trycker på för att få arbeten gjorda som de inte kan för att få det billigt!!
Jag tror att det som gjort att polacker och balter fått dåligt rykte är att det går 3 polska hemmafixare på 1 riktig polsk byggarbetare här i Sverige. Det är många som inte varit byggarbetare i Polen men de ser en möjlighet att tjäna mycket bättre här. Därför är det viktigt med referenser.

Mvh
 
kamrate skrev:
Vänta nu en liten millimeter, 65 spänn svart och betalt boende, är det *egentligen* så jäkla illa?
Jag vet tillfällen där boendet varit ett par tältsängar på vinden. Låt mig vända på det. Skulle
DU kunna tänka dig att jobba för 65 spänn i timmen svart inackorderad på en vind, i en källare eller i en husvagn på gården?

Har man inte råd att ta in hanverkare till ett vettigt pris får man f_n i mig göra jobbet själv eller låta bli att renovera eller vad man nu ska göra.
 
Redigerat:
Hej,
jag är besfiken på det som ni talar om utlendska hantverkare.
Jag kommer från Polen i 14år har jag jobbat i Sverige som plottlegare.Tyvärr måste jag säga att bättre kvalitet gör vi nu i Polen och jag är 100% sökert på det var jag talar om plottlegning.Titta mycke noggrann på sida http://www.cermag.com.pl/en/bathroom.ph vi tillverkar mycke porcelin nu i Polen http://www.tubadzin.pl/ . Jag kan inte heller säga att jag har jobbat långsamare en mina Svenska arbets kamrater.Jag jobbar nu i Polen och 20 m2 per dag det gör jag i 8 timmar arbets dag.Ni måste skilja på folk som jobba svart och handverkare med betyg . Jag Hälsar Peter
 
Majexim skrev:
Ni måste skilja på folk som jobba svart och handverkare med betyg.
Instämmer ! Tyvärr finns det många polacker i Sverige som arbetar som hantverkare i Sverige men som inte är Hantverkare ursprungligen i Polen. Därför blir det ofta dåligt rykte.

Som jag skrev tidigare tror jag det går 3 polska "hemmafixare" på 1 riktig polsk hantverkare här i Sverige.
 
På min arbetsplats har kommunen anlitat en svensk byggfirma, sannolikt genom anbud, som anlitar baltisk arbetskraft. Problemet är bara det att arbetskraften består av unga killar, under 25, snarare 20, som enbart är i sverige för att tjäna pengar. De har uppenbarligen ingen som helts form av relevant utbildning.

Resiltatet blir därefter, med både dåligt utfört grundarbete (gipsskivor som sparkats på plats med sprickor som följd) till dåligt finsnickeri med bedrövlig finish (fult skarvade lister, fel kulörval, hammarslag överalt)

Problemet här är att sverige fungerar som en hantverksskola åt dessa killar, men utan lärare, enbart en arbetsledare, som själklart vill göra jobbet snabbt o billigt.

Jag tycker det är pinsamt att kommunen anlitar sådan okvalificerad arbetskraft, när det finns både svenska och utlänska profshantverkare.

Jag har även kollegor som enbart har goda erfarenheter av utlänska hantverkare, men de har antagligen relevant utbildning och erfarenhet.
 
Har läst hela denna tråd. Inskränkt och skrämmande läsning. Till att börja med att överhuvudtaget sätta en sådan rubrik känns konstigt. Det är för mig, och borde för alla andra också vara, ointressant var hantverkarna kommer ifrån.

Jag bryr mig om två saker: (1.) Tror jag att hantverkaren kommer att kunna utföra den tjänst jag vill ha utförd med för mig rätt kvalitet och (2.) Kan detta ske till ett pris som jag är villig att betala.

Ta in offerter, kolla referenser (och då menar jag kolla på plats). Var lika noga med alla!

PS. Hur tänker ni när ni köper Pizza? Funderar ni på hur Pizzan smakar eller kollar ni först var Pizzabagaren kommer ifrån?
 
sjoliden skrev:
Utländska arbetare får gärna jobba i Sverige, men de ska ha lika mycket betalt som svenskar och de ska betala skatt till Sverige - det är konkurrens på lika villkor!!
Du menar att svenska arbetare ska ha lika lite betalt som utländska?
 
Jag fattar inte riktigt hur ni tänker som föredrar svenska hantverkare för uppenbarligen 600 kr / timme... vare sig det är med eller utan moms! Det är ett överpris oavsett vad dom gör... en svensk högskoleutbildad person kan många ggr tjäna under 25000 kr / månad vilket är ungefär 145 kr per timme före skatt... denne får ut ca 100 kr i timmen i handen...

om man tjänar 65 kr per dag kan man då tänkas värdera en sängplats för 35 kr? vad vet jag? Det är iaf 14% av priset på ett billigt vandrarhem...

Om man som svensk hantverkare tar ut 300 kronor i timmen ink moms! vilket verkar vara lågt räknat enligt vissa här på forumet... då får den svensken ut ca 120 kr i timmen... mer än den högskoleutbildad. Om samma hantverkare tar ut det dubbla ja då måste det vara ett överpris... så mycket mer kompetent kan inte den hantverkaren vara att han jobbar dubbelt så effektivt... och om det ska vara så att man måste ta ut 600 kr per timme i Sverige för att kunna garantera att jobbet är bra utfört, då måste det vara så att vi har för få duktiga snickare i Sverige och då kan det inte skada att vi har utländsk arbetskraft i Sverige!!!

ps. 600 kr i timmen ex moms motsvarar ungefär 51600kr per månad i HANDEN!!! VEM FAAAAN tjänar så mycket? Knappt så att vår stadsminister får ut det efter skatt!

Sen sist men inte minst så förstår jag inte den gnutta rasism som verkar råda... vad ska skillnaden vara mellan Svensk eller icke svensk... Det är väll hantverkare vs hantverkare?!? själv tänkar jag iaf försöka mig på att bygga ett lösvirkeshus och då ska jag pröva mig fram med letter via www.hyrlett.se tycker det verkar förnuftigt!
 
I
Vilken hantverkare har över 100 000 i mån?
Det är inte hantverkarens lön som är för hög, http://www.lonestatistik.nu/7123 det är var de andra pengarna tar vägen som är viktig, det är det som gör så dyrt att anlita svensk arbetskraft.
Med öststatslöner stämmer kostnaden för ett nybygge bättre med index.
Har själv bara goda erfarenheter av hantverkare från öst. Enda nackdelen jag märkt är att de är för ambitiösa och gärna tar risker bara jobbet blir gjort.
 
I början av året anlitade jag ett svenskt bolag med polacker här i stockholm. Killen hade f-skatt. Det kostade mig 140 + moms / timme. Totalkostnad på 7 000 kr för puts av källaren, 2x målning, samt regling av ena väggen. Dom drog mindre el, samt borrade igenom väggen för ett ventilationshål.

Det drog ut på tiden, 3 dagars jobb tog sina två veckor, samt sen start av jobbet. Men detta har jag upplevt alla gånger med svenska hantverkare.

PS: Jag läste ett av första inläggen, 400 - 660 kr i timmen. Detta är oförskämda skojarpriser. Åt helvete med rotavdrag, åt helvete med dessa timpriser. En vanlig människa får jobba en hel dag för att få ihop till en arbetstimme för en hantverkare. Folk har blivit blinda av rotavdraget. Staten och folket har blivit blåsta av hela byggbranchen. Fy SKÄMS!

/Gör-Det-Verkligen-Själv
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.