Inte vet jag.. Men vad kostar en lärare, frisör, taxichaffis, reklamkille, tandläkare, kassabiträde eller vad som helst per timme ?
Inte vad de tjänar, utan vad de kostar ? 100 per timme ? Näe, tror inte det va..
Runt 350 per timme tror jag chefen klämmer ur kunderna, men de pengarna är inte riktigt vad jag ser i plånboken.

Går jag till frissan kostar det 400 för 20 minuter,
Bilverkstan jag av tidsbrist ibland vänder mig till tar 780 i timmen, +mtrl,
Folktandvården brukar väl slå mig på 5-700 för en snabbkoll på 30 min,
Varför skulle byggsektorns yrkesgrupper vara billigare än några andra ?
Det hör väl liksom till systemet att man ska jobba en halv dag för att kunna anlita någon en timme.

Jesus vilket gnäll.. Alla vill ha arbetskraft för 30kronor i timmen, ink moms, och sen göra rotavdrag...
Men jag inbillar mig att få av "Brukspatronerna" vill arbeta för den lön de själva vill erbjuda..
 
tomjo skrev:
Jag är svensk arbetslös byggnadsarbetare och jag jobbar för 90 kr svart i timmen och jag kan lova dig att jag gör ett bättere jobb än 95% av alla polacker, rumäner och balter som söker lyckan här!!!!!!!
Skojar du med oss eller i vilken ödemark är du verksam ? ;)
Jag skulle inte ens stiga ur sängen för de pengarna... :rolleyes:



ion skrev:
Vilken hantverkare har över 100 000 i mån?
Det är inte hantverkarens lön som är för hög, [länk] det är var de andra pengarna tar vägen som är viktig, det är det som gör så dyrt att anlita svensk arbetskraft.
Med öststatslöner stämmer kostnaden för ett nybygge bättre med index.
Har själv bara goda erfarenheter av hantverkare från öst. Enda nackdelen jag märkt är att de är för ambitiösa och gärna tar risker bara jobbet blir gjort.
Skönt med någon som ser sanningen i vitögat... ;)

Någon kund kommenterade mig att jag tjänade så sjuka pengar när hon kom fram till att hon fick betala mig ca. 500:-/timmen... jag blev ju snabbt rik. :surprised:
Jag undrade vad hon syftade på och fick till svar att hon minsann bara tjänade 100:- i timmen men jag hade ju 500:-... och det var ju 5ggr så mycket som henne. :eek:

Fick då ta en enkel snabblektion i korta drag var alla 500 som jag skinnade henne på tar vägen och välkomnade henne sedan till verkligheten... :rolleyes:

+500:-
- 100:- Moms till staten
+400:-
- 100:- Omkostnader (varav staten tar en hel del också)
+300:-
- 150:- Skatt och soc
+150:-

Woooow... jag får behålla 150:- per debiterbar timme jag arbetar...
Lägger man sedan till icke debiterbar tid så är man nog nere i 120:- / tim.

Fy vad rik jag lär bli på att vara svensk hantverkare... d^_^b
 
tomjo skrev:
Jag är svensk arbetslös byggnadsarbetare och jag jobbar för 90 kr svart i timmen och jag kan lova dig att jag gör ett bättere jobb än 95% av alla polacker, rumäner och balter som söker lyckan här!!!!!!!
Haha. Svartjobbar för 90 spänn i timmen !? Va fan, är du dum eller?

Du har inte funderat på att ta ett riktigt jobb?
 
Det är korkat att leja någon svart för 90 kr /Tim när man kan få det vitt för 110 kr med rotavdrag för Polska firmor.
 
somelvis skrev:
Det är INTE konsumenter som gör att tillverkning flyttar utomlands, det är vinstjakt i företag.


Teko industrin dog i sverige på 60-70 talet men varumärkena levde kvar, dock sydda utomlands.
AB Volvo tillverkar 90% av sina lastvagnar i Gent, Belgien och VolvoCars uppskattningsvis 75% i Gent. Så har det varit i tiotals år.
ABBA fiskindustrier bereder och paketerar i KIna medans folk inte vill köpa fisk på LIDL för att de vill gynna svensk fisknäring.

Det finns troligen inte en enda svensktillverkad leksak att köpa längre, till och med Brio görs i Kina.
Det finns inte en enda svensk tillverkare av elhandmaskiner, inga Svenskbyggda Tv-apparater, osv. osv.
Elektrolux flyttar tillverkning till Ungern, inte för att det är för dyrt i Sverige utan för att det kan tillverkas ännu billigare i Ungern.

Konsumenter har tyvärrr inte mycket att komma med pga att det är orimligt snårigt att sätta sig in i var prylar är gjorda.
Det var jävligt länge sedan jag såg en sån där stor etikett med texten "Made In Sweden". Det var ju för fan ett kvalitets sigill.
Du har nog rätt.. de är tragiskt att de inte ska gå att tillverka mer i Sverige!
Fast de är väl vi konsumenter som är att skylla.. Vi måste efterfråga svensktillverkat.. fast de flesta köper per automatik de som är billigast!

Tycker de är rätt korkat att köpa tex utländsk fläskfilé istället för svensk för att spara några tior.

Jag köpte för övrigt nyss en Tvättmaskin från Cylinda där de står med stor text "TILLVERKAD I SVERIGE".
 
Hej på er alla

Håller som sagt med båda lägren i olika avseenden.
I grunden ska det inte spela någon roll varifrån man kommer, men man ska ha samma förutsättningar för göra jobben.
Har jobbat med hantverkare från olika länder inom i stort sett alla yrken som finns inom kåren och som det sagt tidigare här så finns det bra och dåliga från alla länder...

Bakgrund inom yrket:
Är själv utbildad plattsättare (traditionellt, lärling 4800timmar) sen jobbat i olika plattfirmor (Stockholm).
Även jobbat i ett kommunalt hyresbolag som plattsättare/murare...
Förutom utbildad plattsättare har jag även jobbat som målarlärling, sanering och snickarlärling.

När jag började ( 24 år sedan) och till nu så har kraven/reglerna ändrats enormt mycket inom olika yrken, som plattis så är ju det yrket mest som jag mest har koll på :)

Idag med alla regler och olika fukt certifikat som man bör ha eller ha kunskap om (Står att jobben ska vara fackmannamässigt utfört) så gäller det att veta vad som gäller för hantverkaren, annars finns det stor risk att de inte gör rätt.
Tyvärr så har många platt/byggfirmor inte koll på om detta följs, trots att de kan visa upp ett intyg:mad:
Detta drar ju skam över alla svensk / icke svensk.
Kan ta upp massor med olika exempel på fel som "utbildade" plattsättare/hantverkare gör när det gäller våtrum, trots att de har gått utbildningen för säkert våtrum :confused:

Till er som ska anlita någon hantverkare, läs på lite själv om vad som gäller och begär löpande foto dokumentation på jobbet. När ex kaklet/klinkern är på plats så är det svårt att se om alla moment är gjorda på rätt sätt. Gäller vårtum, då många missar ex att bottna med silicon i hörnorna, många drar bara en sträng över fogen som är intryckt q(;^;)p vilket kan skapa sprickor i kaklet och i fuktskyddet. En annan viktig sak är att man läger på så mycket gum som det ska vara per kvm, man får inte "över" en hink, utan det ska vara ett vist antal kg/L mer kvm.

Nu ang timpriser:
Tack! Paul-Staffanstorp.
För att du tog upp ett problem som många av vi hantverkare får höra dagligen:(
Ni som tycker att det är så dyrt, ni borde också veta vad alla pengar går till och vilka kostnader man har som "egen".
det är inte att gå omkring i guldbyxor som många verkar tro...
Förutom det som räknas upp nedan så ska omkostnader många olika saker allt från kostnaden på tippen/sorteringen, städsaker/tid (ska vara renare/finare när jag går än när jag kom) olika försäkringar, bil/soppa, ev lager och mycket annat som kostar men som ingen ser.
Sen måste ju varje vettig människa tycka att TRE killar inte åker och köper matriel/verktyg är helt sjukt:mad:

Sen att kontrollen verkar vara under all kritik på att lagar och regler efterföljs är ju riktigt skrämmande.
Vet saneringsjobb (asbest) firman räknat på men inte fått pga priset var för högt.
Åker förbi några veckor senare och ser hur killar river asbesten med damfilter över munnen!!! Inga slussar, kastar skräpet i en öppen container så dammet yr.
Då undrar man hur systemet funkar egentligen:confused:

Planering är A-Ö!!!
Har har jag mot förmodan missat något så ska ju inte det drabba kunden, endera gör jag annat och tar med mig sakerna dan därpå eller så står jag själv för den tiden det tar att hämta det jag missat.
Detta är en punkt man bör ta upp i anbudet, kan ju vara ett jobb man inte kan se i förväg vad som kommer behövas och då måste det vara uppgjort från början vem som ska betala.
 
Paul-staffanstorp. Du verkar tycka att 120-150 kr ut per timme d.v.s. efter skatt är lite? Menar du verkligen det? Det blir ju ca 20-24000 kr ut per månad. det är mer än de allra flesta har innan skatt i Sverige som är bland de rikaste länderna i världen. Jag har själv blivit "anklagad" av många att vara höginskomstagare men några 24000 ut i månaden på nornaltid kan jag aldrig komma i närheten av. har du inte räknat lite fel?
 
HusByggarTomten skrev:
Haha. Svartjobbar för 90 spänn i timmen !? Va fan, är du dum eller?

Du har inte funderat på att ta ett riktigt jobb?

Om han är arbetslös söker han säkert redan arbete
170 tim x 90:- = 15300 plus a-kassa 10500 = 25800 netto det är
en helt okey inkomst enligt mig, dessutom är det väl som många
säger att folk är inte beredda att betala en hög timlön svart nu när det
finns rotavdrag.
 
storkarp skrev:
Paul-staffanstorp. Du verkar tycka att 120-150 kr ut per timme d.v.s. efter skatt är lite? Menar du verkligen det? Det blir ju ca 20-24000 kr ut per månad. det är mer än de allra flesta har innan skatt i Sverige som är bland de rikaste länderna i världen. Jag har själv blivit "anklagad" av många att vara höginskomstagare men några 24000 ut i månaden på nornaltid kan jag aldrig komma i närheten av. har du inte räknat lite fel?
Paul får ing pengar på semestern, du får tom extra.
Paul har svårt att få 100% beläggning, det behöver inte anställd bry sig om, som får betalt även för morgonfikat.
Paul får inga kolletkivavtalade pensionspremier, det får du (är du tjänsteman är det dessutom MYCKET).
Paul får bekosta sin utbildning själv, både kurskostnad och utebliven tid. En anställd blir bjuden på det.

(Ovan förutsätter jämförelse med anställd, är du inte det så tar vi en anställd som exempel istället)
 
Jag har svårt att se att man kan kategorisera en hantverkares skicklighet, noggrannhet eller arbetstempo efter nationalitet utan det finns klantskallar och proffs i alla länder. Vi svenskar åker glatt till exempelvis norge och danmark och jobbar eftersom det är bättre betalt där utan att man för den skull behöver vara helt ratad på "hemmamarknaden" så det finns nog en del seriösa utländska hantverkare i sverige som också bekräftas av många inlägg. Däremot så förekommer det säkert många lyckosökare från andra länder som kommer till sverige för att tjäna pengar men skulle man räkna hur stor andel oseriösa aktörer som kallar sig hantverkare så är nog ändå merparten helt svenska.

Att svenska hantverkare får konkurrens av utlänska hantverkare som håller lägre priser är väl bara att acceptera eftersom verkligheten ser ut på det sättet. Istället så borde man fokusera på vilket mervärde man eventuellt får genom att anlita en svensk hantverkare. Det är inget unikt för hantverksbranchen utan massor av jobb läggs idag ut på "låglöneländer" så vill man överleva så måste man hitta ett värde för kunden att anlita just svensk arbetskraft. Om det handlar om språket, kunskapen om svenska regler eller kvaliteten på slutresultatet eller något annat, men man måste helt enkelt visa ett mervärde för kunden att anlita just en svensk hantverkare.

De flesta är intresserade av en bra produkt till ett bra pris och om det är svenskt är tydligen oftast inte så intressant. Annars så skulle väl alla i landet köra SAAB eller Volvo, äta svenska råvaror, enbart köpa svenska produkter och gå runt i svenska kläder etc, vilket uppenbarligen inte är fallet.

Personligen bryr jag mig mindre om hantverkaren kostar 300:- eller 600:- per timme bara jag vet att jag kommer att få det jag betalar för och att jag blir nöjd med slutresultatet. Idag är det uppenbart så att det är många gånger bara är ett stort problem att bara få tag på en hantverkare som kan utföra ett arbete inom en rimlig tid så det öppnar onekligen upp för utlänska hantverkare som vill komma till sverige och jobba. Som jag ser det behöver de inte ens konkurrera om priset om de är kompetenta utan jobb finns det gott om.
 
Redigerat:
Orkar bara läsa några inlägg men jag är chockad att det finns sådana ärthjärnor som tror att kvaliteten på utfört jobb har med vilket pass man har.

Vad jag inte kan förstå är hur dessa stackare överhuvudtaget kan vara skrivkunniga då det man knappast kan ha ett IQ under 50 om man tror på sådant.

Så kärnfrågan är......vem skriver eg dessa ilägg
 
Nimajneb skrev:
Orkar bara läsa några inlägg men jag är chockad att det finns sådana ärthjärnor som tror att kvaliteten på utfört jobb har med vilket pass man har.

Vad jag inte kan förstå är hur dessa stackare överhuvudtaget kan vara skrivkunniga då det man knappast kan ha ett IQ under 50 om man tror på sådant.

Så kärnfrågan är......vem skriver eg dessa ilägg
Kanske dom som sett i verkligheten hur "bra" polska arbetare är :eek:
 
Alltså är det som vanligt så att ska man anlita hantverkare svenska eller utländska ska man ta reda på vad dom gjort för arbeten tidigare så man vet kvalitén på arbetena alt få tips av vänner och bekanta om bra arbetskraft.
Har själv bara haft svensk arbetskraft och då en riktig sk.. samt en som både arbetade otroligt effektivt och noggrannt (som 2 personer) och jättetrevlig.
Grannarna har haft ett gäng från polen och dom verkade väldigt duktiga och arbetssamma så det gänget verkade bra.
Som sagt det går inte att säga det ena eller andra för det beror ju på personerna i fråga och sk..ar :pfinns det ju i alla länder liksom bra människor.d^_^b
Tänk va det kan bli diskussioner.,.....
 
Rrrrr skrev:
Kanske dom som sett i verkligheten hur "bra" polska arbetare är :eek:
För ett sådant kategoriskt uttalande krävs i så fall ett ganska omfattande empiriskt underlag. Och då kan man ändå undra hur det står till med intelligensen om man envisas med att anlita polska arbetare om och om igen trots att resultatet blir katastrof. ;)
 
Hur man ser på utländsk arbetskraft beror naturligtvis på vilken erfarenhet man har men det är ändå lite förvirrande att många privatpersoner har goda erfarenheter medans väldigt många hantverkare direkt dömer ut alla utlänska hantverkare efter sina erfarenheter. Rimligtvis borde de som anlitar arbetskraften vara bäst lämpade att svara på om de är nöjda eller inte. Jag har personligen aldrig anlitat någon utlänsk firma men våra grannar har haft polska hantverkare som fixat deras mur och de är jättenöjda. Däremot så har jag jättebra erfarenhet från vissa svenska hantverkare men också dålig erfarenhet så det är ungefär 50/50 om jag är nöjd med mina svenska hantverkare som jag anlitat.

Med tanke på de problem och de rötägg som uppenbarligen finns inom den svenska "hantverkarkåren" så känns det rätt förmätet att kategoriskt dömma ut alla utlänska hantverkare som mer eller mindre katastrof. Jag är helt övertygad om att majoriteten av de problem privatpersoner i sverige har på grund av hantverkare är orsakade av just svenska hantverkare men finns det någon med annan statistik så är det självklart intressant att ta del av den.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.