Hej!

Har en utkastare på väggen och på insidan går röret ner i golvet.

Går en sån här att använda vintertid eller finns det risk att det fryser mellan väggen och en bit in i röret?

Se bilder:
2017-03-11-16-59-30.jpg

2017-03-11-16-59-35.jpg



Edit: Någon som kan rotera bilderna? Vet inte hur man gör....
 
hsd
Är den självdränerande, så går det bra att använda den på vintern
 
Kan man kolla det själv på något sätt eller är får man ringa till tillverkaren?
 
harry73
Jag skulle ta bort plastanslutningen och röra kranmunnen/öppningen med fingret, så att ytspänningen bryts och vattnet rinner ut.
 
hsd
Hur beter den sig när Du stänger vattnet
 
Tänk på att ta loss slangen när du spolat klart, annars står vatten var i röret och det fyser.
 
Det är ju vitsen med dessa utkastare, att de dräneras när man stänger kranen.
Själva ventilen sitter ju innerst, innanför väggen den går igenom.

Men långt norrut, med låga vinternatt-temperaturer,
är det ju viktigt att se till att det är plustemperatur på insidan också.
Annars är ju frysrisken uppenbar.

Här nere i "södern" använder vi våra utkastare året runt för vatten till hästarna t.ex. :)
 
Men som Harry73 säger, är det viktigt att det inte finns några tillbehör fastskruvade på kranöppningen, om den skall kunna tömmas ordentligt. Snabbkopplingen på bilden skall alltså skruvas bort, för att allt vatten skall försvinna ur röret som går in i väggen till avstägningsventilen.
 
Flyttade in mitt i vintern så har aldrig dragit igång den. Ska kolla hur det ser ut om jag plockar bort snabbkopplingen.
Insidan är i hallen så där är det varmt.
 
Men en enkel slangstump, utan koppling eller ventil ytterst går väl bra?

Det gör det i alla fall här hos oss.
 
KnockOnWood skrev:
Men en enkel slangstump, utan koppling eller ventil ytterst går väl bra?

Det gör det i alla fall här hos oss.
Skall man vara petig och följa tillverkarens instruktion, skall INGET vara monterat på utkastaren för att undvika frysning. Nu bor du och jag på "kontinenten" jämfört med TS, så för oss fungerar det under normala halländska vintrar att låta slangstumpen sitta kvar.
 
Det är väl mest beroende av hur slangen är dragen.
Om den går med rent enkelt fall ner, utan några krökar,
så att luft kan rinna baklänges upp till ventilen, så bör det väl fungera på alla kontinenter :)

Det är ju där det hänger, att luft skall kunna komma in och ersätta utrinnande vatten.
Så slangstumpen (jag pratar om en meters längd) får inte bilda ett vattenlås.
 
Jag, som inte bor på kontinenten, säger att den extra anslutningen kan sitta kvar under hösten när det är frostnätter osv. Men inte hela vintern när det är kallt på riktigt.

Har uthustemperatur, ca 10, på insidan och tycker röret leder så mycket kyla att det kan småstrula ibland vid kallare väderlek. Kanske TS inte kommer märka det som har varmare på insidan?

Sen är det väl bara jag som tar vatten när det är -20 ute... :D
Är det plus vid tappningstillfällena tror jag lite prylar som fördröjer tömningen inverkar mindre.
 
image.jpeg

Såhär ser den ut inuti. Vill kunna spola av bilen och/eller fälgarna såhär års. Annars får jag ta och skaffa en koppling inne i huset på kranen :)
 
Jag bor i stockholmsområdet, som knappast räknas till norrland, men fick nu i dec -21 röret i väggen sprängt. Har under 28 år i huset varje vinter tagit bort gardenakopplingen, men glömde denna gång. Det blev -17 grader och ett par dagar senare när det blev mildare började vattnet läcka i väggen.
Alltstå, som nån skrev: ta bort ALLA anslutningar till utkastaren. Det mindre hålet i kopplingen gjorde att ytspänningen kunde hålla kvar vattnet och hindra luften från att komma in i röret. Har även grannar som råkat ut för samma sak, så det var ingen unik tillfällighet som var orsaken.
Det går alldeles utmärkt att använda utkastaren när det är kallt; vattnet från huset är förmodligen 5-7 grader och tinar de mindre isrester som kan finna kvar i röret. Att röret blir dränerat när kopplingen tas bort märks då det rinner ut en skvätt, trots att kranen är stängd.
Jonas
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.