Hej!

Har gått vilse i ventilationsdjungeln och hoppas att någon kan leda mig rätt!

Vi har byggt om ett uteförråd till två stycken sovrum, likt bilden nedan.
  • Tak, väggar, golv är isolerade
  • På bilden är dörren grön, och fönster blåmarkerade
  • Det är två stora fönster på ena väggen mot vattnet
  • Rummet är öppet till yttertaket, så takhögden i mitten är ungf 4 meter och snett

stugventilation.JPG

Nu vill jag ha riktigt bra ventilation i rummen så att sovklimatet blir bra. Jag tänker mig att det ska fungera både på vår, sommar och höst. Vet inte riktigt än hur det kommer att se ut vintertid, eventuellt håller vi det hela "varmt" med frostvakt.

Den tanke jag haft är att:
  • Sätta en fresh tilluftsventil och intellivent 2.0 frånfläkt i båda rummen

Men frågorna hopar sig och gråa hår växer ut.
  • Låter en Intellivent 2.0 frånfläkt för mycket för ett sovrum, finns bättre alternativ? Vill känna lugnet, dvs inte ett massa brummande hela tiden.
  • Vilken tilluftsventil ska man välja, finns 100 olika modeller, TL98F, 90, etc. etc? Vi har ej golvvärme.
  • Var sätter man bäst tilluftsventilen, vi har bara flyttbara element så länge?
  • Var sätter man bäst fläkten?
  • Är detta överhuvudtaget en bra idé?

Om nån kunde hjälpa mig med en eller några svar så vore jag ytterst tacksam.

Med vänlig hälsning,
Daniel

Redigerat:
Om det är en sovplats i varje rum så räcker det med ca 10 l/s i varje rum så du klarar lätt behovet i båda rummen med en fläkt.
Du har inte plats att ovan taken till rummen sätta en fläkt? För isf kan du köpa en kanalfläkt på biltema tex och dra spirorör till varje rum.
Systemair balance don är helt ok som frånluftsdon och duger för ditt ändamål.
Som friskluftsventil skulle jag köpa fresh tl80 då dessa ventiler sprider luften uppåt mot taket så ni slipper kallras på er.
Friskluftsventilen skulle jag ha satt ovan fönstren eller på sidan om.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.