Hej!

Någon här som har något tips på hur man skulle kunna förändra den här planlösningen?

http://s9.postimg.org/4hh3k5kof/planlosning.jpg

Den jag inte gillar är kökets placering. Köket känns inklämt.
Det skulle eventuellt gå att slå ner väggar mellan nuvarande kök, sovrum och vardagsrum (om de ej är bärande) så man får ett stort social rum som innehåller både köket och vardsrummet. Och sen istället slå upp en ny vägg längst ner till höger i det nuvarande vardagsrummet för att där ha det nya sovrummet. Då skulle det nya sovrummet bli utan fönster, men jag tänker att man i så fall kan ordna ljusinlsläppet med överfönster i den nya sovrumsväggen?

Någon med andra tips eller förslag? Vore mycket uppskatttat

Där väggen är ritad tjockare mellan sovrum/vardagsrum är den troligen olämplig att riva.

Jag skulle ta bort väggen mellan kök/sovrum som du säger. Vill du ha öppet ända till V-rum skulle jag nöja mig med och låta det bli öppning (ev. skjutdörr)i den övre smala delen av väggen mot vardagsrummet, men inte nödvändigt för att lägenheten ska fungera enl. mig

Vill du gärna ha ett riktigt sovRUM? Jag tror en alkovvägg i nedre högra delen av v-rum hade tilltalat mig bättre. Då saknar man knappast direktkontakt med fönstret, möjlighet att dra snyggt draperi åt hallen till vid besök.

Med tanke på hur toa och dusch är inklämda så är väl detta en äldre lägenhet. Ser ut att kunna ha varit tämligen normal etta med möblerbart kök innan någon ville ha ett avgränsat sovrum. Jag hör till dem som alltid skulle välja en etta med möblerbart kök före en tvåa som inte rymmer köksbord på samma yta. Men där finns folk som tycker det är lika självklart att välja tvärt om och är du den typen så blir utgångspunkten en annan.

• Gilla
KnockOnWood
  • Laddar…
Det ser ut att vara en lägenhet från 20-talet och jag tror att planlösningen är ursprunglig, förutom duschrummet som verkar ha byggts i en tidigare klädkammare. Du kan nog slå ut väggen mellan kök och sovrum, men inte den mellan sovrum och vardagsrum. Jag ser dock inte riktigt poängen med att ta en tvåa, om än liten, och göra den till en rätt dåligt planerad etta. I Stockholm känns det som kapitalförstöring då separat sovrum generellt sett ger högre värde.

Det beror ju alldeles på vad man vill uppnå. Kanske TS vill få det mer funktionellt i förhållande till sina behov.
Om man tillbringar mycket tid i köket och vilken typ av socialt liv man har spelar stor roll för vad som är en funktionell lägenhet.

Betvivlar inte bedömningen av marknadens värdering som anges ovan, men det betyder inte att det i varje enskilt fall är bäst att följa den gruppmajoritetens kollektiva åsikt. Hur stort är det ekonomiska värdet relativt att vantrivas i sin bostad? TS önskar uppenbarligen åtgärda det hen upplever som ett problem med kökets utformning.

Jag har bott i en liknande (men modernare där hallen var större och det även fans ett originalplanerat badrum) Men storlek och läge på rum resp. kök var väldigt lika och det tyckte jag inte var en dålig planering. För MINA behov var den bra.

Allt detta är dock lätt för mig att säga som INTE befinner mig på bostadsmarknaden i Stockholm.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.