Hade elektriker hemma i dag för lite arbeten. Men jag är halvnöjd, eller är det här vad jag kan förvänta mig?

Strömbrytaren som jag säkert får betala några hundralappar för har märken. Ok?

Taklampan har de monterat direkt på kablarna.

Fläkten har de inte heller filat ur kåpan på (fresh intellivent).

En taklampa jag bad dem koppla ur har de tagit med sig.

De bytte ett ojordat uttag mot ett jordat. Det ojordade satt jag dit för några veckor sedan (eljo trend). Uttaget har de tagit med sig.

Visserligen är det snällt att de tar med sig skräp. Men skräpet har de lämnat kvar, och tagit med sig det jag kunde ha återanvänt.

1380899428849.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

1380899450364.jpg
Skapa konto

1380899473261.jpg
Skapa konto

Ja, det där hade jag blivit lite irriterad på. Det är så olika det där - vissa kunder vill bara ha jobbet gjort och är inte gör-det-självare så det vill inte ha prylarna som blir över. Andra vill ha allt som blir över och eldar med jämna mellanrum kabelrester för att utvinna kopparn bakom garaget.

I ditt fall verkar det bara som om dom tog med sig godiset...

Ring och tala med dom ... eller ... orkar man hålla på? ;)

• Gilla
Flöjten5
  • Laddar…
M
f-n va ruttet! (är min initiala reaktion)

• Gilla
Globetrot och 1 till
  • Laddar…
Tala om för honom att du inte vill ha en beg brytare....fråga samtidigt varför han inte knackade ur för kablarna i takarmaturen....för visst vill han väl ha betalt.. ;)
Synd för honom att han får åka på backjobb..... :D

• Gilla
Flöjten5
  • Laddar…
Tack, nu känner jag mig inte lika gnällig längre! Självklart ska jag ringa och snacka med chefen på måndag. Det är ända ett av de större företagen i länet.

En till fråga, vad är det här för dosa? De andra jag har är helt släta. Skitfult med två luckor som inte gör någon nytta.

1380899971759.jpg
Skapa konto

Här kan jag ha fel, men ska inte fast installerad kabel klamras? Det är en handdukstork. Min dotter är inne i en ålder där allt är roligt att dra i.

1380900941530.jpg
Skapa konto

Handdukstorken är helt okey. Anslutnings kabel. Förhoppningsvis är dragavlastningar i dosan och i handdukstorkar rätt dragna.

Den där dosan med 2 småluckor på kommer jag för stunden inte på vad den heter men det hade varit smidigare om de vänt den 180grader så hade "luckorna" kommit upp mot taket "dolt" istället. Dessutom sitter den snett så att locket inte sitter på ordentligt.

Lampan i taket är bara lathet att inte ha kunnat få in kabeln rätt. Dock möter inte kablarna varandra rakt på så kanske det inte fanns ett hål i den riktningen.

Brytaren kanske man inte behöver bry sig om men det verkar som att de har skadat den där de haft bort locket när de skulle montera upp den. Det händer att det blir smårepor på saker men man försöker dölja det så gott det går. Tex att vända det så att man inte ser det.

Att det blir lite skräp kvar ibland. Folk tror verkligen att man ska gå med dammvippan och städa. Om inte jag minns fel så allt som inte en kratta kan ta med sig är okey att lämna. Men de flesta brukar städa rätt bra eller slänga det i närmsta soptunna om det finns iaf. Att de tagit uttaget och lampan kanske är lite ruttet. Kanske otydligt om du sa att du skulle ha det eller om de skulle slängas.

Redigerat:
-=fullmoon=- skrev:
Handdukstorken är helt okey. Anslutnings kabel. Förhoppningsvis är dragavlastningar i dosan och i handdukstorkar rätt dragna.
.
Tack, va skönt att höra! :)

• Gilla
el_richard
  • Laddar…
Om du vill att dom ska göra lite backjobb så väntar du först på att du får fakturan innan du ringer. Då kan dom inte salta den för backjobbet, utan då vet du vad du ska betala för det första jobbet dom gjorde:D

• Gilla
mariatherese och 2 till
  • Laddar…
O
-=fullmoon=- skrev:
Brytaren kanske man inte behöver bry sig om men det verkar som att de har skadat den där de haft bort locket när de skulle montera upp den. Det händer att det blir smårepor på saker men man försöker dölja det så gott det går.
Den elektriker som "försöker dölja det så gott det går" hos mig får vackert komma tillbaks och åtgärda problemet. Att repa sönder en ram på det där sättet och inte omedelbart ersätta den med en ny oskadd ram är helt oacceptabelt.

-=fullmoon=- skrev:
Att det blir lite skräp kvar ibland. Folk tror verkligen att man ska gå med dammvippan och städa.
Nu är du bra barnslig. Det är ingen som förväntar sig att du skall gå med dammvippan. Däremot förväntar sig alla att du lämnar en arbetsplats i det skick den var i innan du kom dit. Det vill säga; Skall du dra el i någons vardagsrum, borra i väggen eller liknande, så tar du av dig skorna i entrén och du har med dig dammsugaren så att du kan städa efter dig. Självklart bör du kommunicera med kunden så att möbler och annat som är i vägen har flyttats undan. Men om du inte gör det så får du skylla dig själv och båda flytta undan och återställa ordningen själv. Lite hyfs och sunt förnuft borde även hantverkare besitta.

• Gilla
Dizzy84 och 7 till
  • Laddar…
Steamboy skrev:
Den elektriker som "försöker dölja det så gott det går" hos mig får vackert komma tillbaks och åtgärda problemet. Att repa sönder en ram på det där sättet och inte omedelbart ersätta den med en ny oskadd ram är helt oacceptabelt.
.
Håller med! Betalar jag pengar för en hel brytare, då ska jag få en hel också. Känns tråkigt att vara noggrann med tapeter och färg, för att sedan få en ful brytare.

Steamboy skrev:
.... Det vill säga; Skall du dra el i någons vardagsrum, borra i väggen eller liknande, så tar du av dig skorna i entrén och du har med dig dammsugaren så att du kan städa efter dig.....
Jag skulle då aldrig få för mig att ta av mig skorna om ja ska använda ett verktyg tyngre än en mobiltelefon. För vad händer om jag tappar t.ex skruvdragaren lr för den delen bara kabelsaxen på foten o krossar en tå? Inte betalar kunden den kostnaden, o försäkringen täcker det inte just för att skyddsskorna va av.

• Gilla
Patrik_Hed
  • Laddar…
DjAlbert skrev:
Jag skulle då aldrig få för mig att ta av mig skorna om ja ska använda ett verktyg tyngre än en mobiltelefon. För vad händer om jag tappar t.ex skruvdragaren lr för den delen bara kabelsaxen på foten o krossar en tå? Inte betalar kunden den kostnaden, o försäkringen täcker det inte just för att skyddsskorna va av.
Håller med, en hantverkare skall ha skyddsskor, men det går ju att ta med sig inneskor, man behöver inte klafsa in med traktorsula-sko fulla med fastnat grus och förstöra folks golv.

Tar jag hem en hantverkare tänker då inte jag betala för att han ska byta skor och dammsuga! Städa kan jag göra själv.

Nu framgår det inte vad det är för lampa men det kan väl aldrig vara ok att ta med sig en lampa man monterat ned om man inte särskilt kommit överens om detta?
Visst kan man diskutera om småsaker som en bit kabel som blivit över är skräp eller inte, men en lampa?

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.