om vi nu ändå pratar bilar och garantier så har ju eller hade iallafall Miele möjligheten att köpa till ett 10-årigt serviceavtal som kostade 3900:- som mer eller mindre motsvarar en garanti. På bilar åker de flesta av oss in årligen och betalar åtskilliga tusenlappar för att upprätthålla garantin. Jag är säker på att vitvarutillverkare skulle kunna erbjuda ngt liknande men tror inte det finns några kunder som vill betala för det. Men jag tror du är på rätt spår att vissa tillverkare erbjuder längre garantier innebär inte nödvändigtvis att det är en bättre produkt jag tror snarare tvärtom.
 
D DFYD123 skrev:
om vi nu ändå pratar bilar och garantier så har ju eller hade iallafall Miele möjligheten att köpa till ett 10-årigt serviceavtal som kostade 3900:- som mer eller mindre motsvarar en garanti.
Detär väl två problem.
1. Mielen är kanske lite mysigare att smeka men det finns en hel del andra maskiner som tvättar bra och går ljudlöst. Så produkten har inget egentligt övertag i själva funktionen (som jag menar att en bil kan ha, man betalar för mer än det faktum att hjulen rullar).

2. Det är fortfarande billigare att köpa en annan tvätt eller tork var femte år än en Miele med 10 års extra garanti. Det är synd att hålla på och byta ofta dock. (Allt under 15-20 år är ofta)

PS. På min Husqvarna/Elux tvätt har man slutat slruva ihop trumma. (men gjutgodset är avsett för skruv) så lagret som kostar några hundra går inte att byta. Electrolux har för övrigt en juste sida att beställa reservdelar från, vilket också är ett krav tycker jag.
 
A
D DFYD123 skrev:
om vi nu ändå pratar bilar och garantier så har ju eller hade iallafall Miele möjligheten att köpa till ett 10-årigt serviceavtal som kostade 3900:- som mer eller mindre motsvarar en garanti. På bilar åker de flesta av oss in årligen och betalar åtskilliga tusenlappar för att upprätthålla garantin. Jag är säker på att vitvarutillverkare skulle kunna erbjuda ngt liknande men tror inte det finns några kunder som vill betala för det. Men jag tror du är på rätt spår att vissa tillverkare erbjuder längre garantier innebär inte nödvändigtvis att det är en bättre produkt jag tror snarare tvärtom.
När vitvarorna kostar runt en 1/4 milijon kommer säkert många göra servicar på dessa
 
  • Gilla
martin43
  • Laddar…
electroluxaren skrev:
När vitvarorna kostar runt en 1/4 milijon kommer säkert många göra servicar på dessa
Tänk när vitvarorna blir som Kränzles högtryckstvättar. Kostar bara ett hanterligt belopp mer än en lågkvalitets-plasttvätt men man har den 30+ år och testamenterar den sedan till sin förstfödda son/dotter (nåja). Man behöver inte ens betala en kvarts-miljon och i manualen står det vilken service man behöver göra och hur man avhjälper vanliga fel så att man kan göra det själv. Där snackar vi låg årskostnad.
 
  • Gilla
13th Marine och 1 till
  • Laddar…
electroluxaren skrev:
När vitvarorna kostar runt en 1/4 milijon kommer säkert många göra servicar på dessa
Vi säljer redan vitvaror som kostar en kvarts miljon men det är ingen som gör årlig service på dom ändå... men mielens variant kostar 390:- per år i tio år och om dom kommer hem så passar dom på att gå igenom samtliga miele varor i hemmet när dom ändå är där men den tjänsten är ändå osäljbar för folk tycke det är för mycket pengar.
 
Martin_B
Service? På gamla hederliga kylskåp från 80-talet behövdes inte göras någon service på, mer än vanlig städning (städa rent baktill och runt kompressorn) och renhållning.
De höll ändå i flera årtionden!
 
  • Gilla
1
  • Laddar…
Martin_B Martin_B skrev:
Service? På gamla hederliga kylskåp från 80-talet behövdes inte göras någon service på, mer än vanlig städning (städa rent baktill och runt kompressorn) och renhållning.
De höll ändå i flera årtionden!
Med tanke på att väldigt många inte ens vågar/kan dra fram kyl eller frys för att städa där bakom kan detta vara vettigt. Jättemånga nybyggen lägger ju ömtålig ekparkett i köket så där blir ju fina hjulspår om man inte skyddar golvet.

Många har ju inte en susning om att dräneringshålet behöver göras rent ens. "Jag har ju 5 års garanti, hallå?". Rensa pumpen på tvätt/diskmaskin? Byta kolfilter på köksfläkten? Etc ...
 
Martin_B
Räcker med att dra fram skåpet en gång per år och dammsuga rent osv. Så vida man inte har det jättedammigt hemma, för då får det bli oftare.

För oss brukar det inte tillkomma så jättemycket damm på ens ett år, så man skulle säkert kunna dryga ut det till 2-3 års mellanrum egentligen. Men det går relativt snabbt att städa ett kylskåp om man fördelar tiden på ett helt år, så varför riskera? :)
 
Martin_B Martin_B skrev:
Service? På gamla hederliga kylskåp från 80-talet behövdes inte göras någon service på, mer än vanlig städning (städa rent baktill och runt kompressorn) och renhållning.
De höll ändå i flera årtionden!
För 30 år sen kostade en tvättmaskin oxå 8000:- precis som idag...skillnaden är att då var det en månadslön.
 
  • Gilla
BirgitS
  • Laddar…
Martin_B
D DFYD123 skrev:
För 30 år sen kostade en tvättmaskin oxå 8000:- precis som idag...skillnaden är att då var det en månadslön.
Ja, men bättre det, och att det sedan håller i 30 år, än att skiten håller i 3 år, varför man får spendera 8000 x 10 = 80.000 kr.

Det var fortfarande mer fördelaktigt ekonomiskt att betala 8.000 kr för 30 år sedan, än att betala 80.000 idag.

Sen att man utarmar jorden till "bristningsgränsen" och totalförstör miljön för alla dessa 9 extra tvättmaskiner gör ju inte saken bättre. ...för vi är inte de enda i världen som köper tvättmaskiner. Bor några miljarder människor på jorden :)
 
BirgitS
Martin_B Martin_B skrev:
Ja, men bättre det, och att det sedan håller i 30 år, än att skiten håller i 3 år, varför man får spendera 8000 x 10 = 80.000 kr.

Det var fortfarande mer fördelaktigt ekonomiskt att betala 8.000 kr för 30 år sedan, än att betala 80.000 idag.

Sen att man utarmar jorden till "bristningsgränsen" och totalförstör miljön för alla dessa 9 extra tvättmaskiner gör ju inte saken bättre. ...för vi är inte de enda i världen som köper tvättmaskiner. Bor några miljarder människor på jorden :)
Visst är det så men tyvärr är det ju inte så många människor tänker/tror/förstår när de sitter och surfar runt efter den billigaste maskinen som uppfyller de krav man har. Håller man ständigt på och jagar runt efter billigaste butiken och modellen så kommer tillverkarna att tillverka billigare modeller. Folk köper inte dyrare Miele fast de verkar hålla längre.
 
Claes Sörmland
Jag har inte samma positiva erfarenheter av 80-talets tvättmaskiner. De tycktes likt dåtidens övriga teknik gå sönder mest hela tiden men man lagade dem för det var ekonomiskt; Jag minns från min uppväxt en förbannad pappa och ständiga byten av remmar, pumpar, lager, slangar och bälgar. Ja, vad var det inte som gick sönder på den där tvättmaskinen som installerades 1984? Efter mycket svärande byttes den efter strax över 10 år. Och inte fanns det många 80-talsmaskiner kvar i bekantskapskretsen under det sena 90-talet.

På tal om samtidens dåliga kvalitet. Jag har väntat i ett årtionde på att vår billiga Whirlpool från 2005 ska ge upp men den vill inte dö trots att den står i en fuktig och kall källare med rost på plåten.
 
Martin_B
BirgitS BirgitS skrev:
Visst är det så men tyvärr är det ju inte så många människor tänker/tror/förstår när de sitter och surfar runt efter den billigaste maskinen som uppfyller de krav man har. Håller man ständigt på och jagar runt efter billigaste butiken och modellen så kommer tillverkarna att tillverka billigare modeller. Folk köper inte dyrare Miele fast de verkar hålla längre.
Det är så klart inte tillverkarnas fel egentligen, utan de gör bara allt de kan inom lagens ramar för att maximera vinsterna.
Problemet är snarare alla människor som låter detta ske och som själva lever och väljer på det vis som skapar denna utveckling.

Det i sin tur kokar väl slutligen ner till intelligensnivån, för så är det ju i slutändan. Sedan vems fel det är tål att diskuteras, då utbildningen i västvärlden är trots allt såpass hög att människor borde kunna lägga ihop 1 + 1, men ändå klarar de inte det. Så det kanske bara är så helt enkelt, att brist på intelligens kommer att ta död på mänskligheten.
Nu låter det som att jag drar detta riktigt långt, men gör jag det egentligen?

Människor handlar på som vanligt, slit och slängsamhället frodas.
https://www.svt.se/nyheter/inrikes/din-mobil-skapar-86-kilo-avfall

Men vi får väl se hur länge detta håller. Jorden kommer klara sig fint, det är vi som kommer få ta smällen.
 
Martin_B Martin_B skrev:
Ja, men bättre det, och att det sedan håller i 30 år, än att skiten håller i 3 år, varför man får spendera 8000 x 10 = 80.000 kr.

Det var fortfarande mer fördelaktigt ekonomiskt att betala 8.000 kr för 30 år sedan, än att betala 80.000 idag.

Sen att man utarmar jorden till "bristningsgränsen" och totalförstör miljön för alla dessa 9 extra tvättmaskiner gör ju inte saken bättre. ...för vi är inte de enda i världen som köper tvättmaskiner. Bor några miljarder människor på jorden :)
Fast om du köper en maskin idag för 8000:- så går den bara sönder efter 3 år om du missköter den...
 
Polarn som har Husqvarna i kåken har haft sjukt mycket problem med deras sidebyside... och våran lokala reparatör är hemsk.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.