harry73 harry73 skrev:
Nu fick jag leta upp det :)
@torbeno har rätt och det är 3 år i Sverige.
EU föreskriver minst 2 år reklamationsrätt, och medlemsländer får välja att tillämpa en längre period om de vill. (i Sverige alltså 3 år)
I Nederländerna är det i alla fall 2 år, men beroende på den förväntade livslängden av produkten kan det bli mycket längre. I praktiken blir det 6 år på vitvaror, men då räknar man med åldersavdrag efter 2-3 år.

Och då har vi också svaret på varför F-bolaget inte går vidare med det
OK, tack för infon (y)

• Gilla
Tokslut
  • Laddar…
Fairlane
Jag kan förstå att TS är missnöjd med produkten, om den har så tafflig konstruktion. Dock så finns det ju en garantitid och den är vad den är.

Jag är liksom några andra skeptisk mot nyregistrerade som kritiserar så hårt. Än .er så när man letar upp gamla trådar som inte rör den varan, bara samma tillverkare, för att skriva i de trådarna om samma sak. En tråd räcker väl?

E Electrolux_not skrev:
Härlig kommentar från en annan tråd ...

"Jag har nog skrivit om det här förut, men jag bor i ett område med ~100 likadana hus där alla har Electrolux. Dessa är det 3 års garanti på. När husen var ~4 år gamla så hade vi en servicebil ståendes i området nästan konstant i flera veckor.#

[länk]
Här kan du läsa ett inlägg från mig som kommenterar ovanstående fenomen.

• Gilla
BirgitS
  • Laddar…
A
E Electrolux_not skrev:
Hej, PEX-slang har anslutits in till kylskåpet, det är inte problemet. Det är en intern slang i kylen som vi pratar om.
En intern slang???
i en frys???

är det inte den på utsidan som går från ventilen till ismaskinen?
är inte den en plast slang med kläm-kopplingar i var ände?
dvs de enda kopplingar som är godkända till den slangen?

• Gilla
nikasp
  • Laddar…
Martin_B
Håller med TS om Electrolux!

UNDVIK Electrolux till VARJE PRIS! Betala hellre flera tusen mer, bara ni slipper skitföretaget!

Så länge produkterna fungerar så är allt i sin ordning, då man inte behöver ha kontakt med deras kundservice. Men så fort något krånglar så får man ingen hjälp! Ger de hjälp får man bara betala i slutändan många gånger, trots att produkten är inom garantitiden! Det är nämligen upp till det lokala serviceföretaget att avgöra om det är ett garantiärendet eller inte. Anser de att det inte är det, får man snällt betala, alternativt börja skriva ihop anmälningar till ARN och så vidare, vilket i sin tur tömmer ens resurser (oftast inte värt det med andra ord)

De har inte ens en reklamationsavdelning man kan kontakta! Totalt jävla värdelöst! Och detta hos en av de största vitvarutillverkarna! Skandal!

Så bespara er de eventuella huvudvärken ni kan ådra er och välj ett annat märke!!!

• Gilla
maximm
  • Laddar…
Martin_B Martin_B skrev:

UNDVIK Electrolux till VARJE PRIS! Betala hellre flera tusen mer, bara ni slipper skitföretaget!

Så länge produkterna fungerar så är allt i sin ordning, då man inte behöver ha kontakt med deras kundservice. Men så fort något krånglar så får man ingen hjälp! Ger de hjälp får man bara betala i slutändan många gånger, trots att produkten är inom garantitiden! Det är nämligen upp till det lokala serviceföretaget att avgöra om det är ett garantiärendet eller inte. Anser de att det inte är det, får man snällt betala, alternativt börja skriva ihop anmälningar till ARN och så vidare, vilket i sin tur tömmer ens resurser (oftast inte värt det med andra ord)

De har inte ens en reklamationsavdelning man kan kontakta! Totalt jävla värdelöst! Och detta hos en av de största vitvarutillverkarna! Skandal!

Så bespara er de eventuella huvudvärken ni kan ådra er och välj ett annat märke!!!
Idag brukar sociala medier vara en bra kanal in till producenten om man som slutkund har stött på problem.
Har du testat detta?

Annars är väl upplägget med återförsäljare och sedan en utpekad serviceorganisation något som alla vitvarutillverkare använder sig av. Som slutkund vänder man sig mot dessa, att börja ringa huvudkontoret på Lilla Essingen brukar aldrig ge något.
Jämför med ex. bilar, det ska mycket till att en kund skulle ringa Volvo på Hisingen eller Volkswagen i Wolfsburg när ett surt problem uppstår.

• Gilla
nikasp
  • Laddar…
BirgitS
Martin_B Martin_B skrev:
Men så fort något krånglar så får man ingen hjälp! Ger de hjälp får man bara betala i slutändan många gånger, trots att produkten är inom garantitiden!
Jag har fått hjälp från Electrolux service flera gånger under åren och det sista var att få diskmaskinen åtgärdad på garantin, inga problem.

• Gilla
Pagno
  • Laddar…
Jag köpte en spis med häll för ca 1 år sedan. Den gick på ca 12000kr. Valde den framför betydligt billigare då jag ville undvika strul. Det var värt några tusen att få bra grejer tänkte jag. Det ångrade jag bittert redan första dagen. Fläkten i ugnen var skev, medföljande plåtar slår sig av värme (så pass att allt blött rinner av i ena hörnet, ex vätska från kött), den stör ut min sambos mobil (skapar ett jävla oljud i telefonen), det går bara att köra hög värme på en platta i taget (induktion) (den sänker automatiskt nivån från ex 14 till typ 7). Går bara att använda powermode på en platta åt gången också naturligtvis. Den låter som ett kärnkraftverk från hällen. Induktionen är starkare på ena sidan än den andra (häller du några mm vatten i en stekpanna så kokar det på ena sidan medan du med lätthet kan sätta fingret i botten på den andra). Av alla dessa fel tyckte Elektrolux service att fläkten skulle bytas samt att vi fick en ny plåt (lika kass som de andra såklart) de var hos oss 4 gånger inom loppet av några månader. Resten är produktegenskaper enligt dem. Min kyl och frys tillverkade i Mariestad innan de flyttade produktionen därifrån fungerar fortfarande bra efter ca 5-6 år. Hade haft bättre funktionalitet på en Candy eller eller en random Ullared-maskin för 3000kr. Eller min gamla spis som jag skrotade.

T
torbeno torbeno skrev:
Sen när gäller detta? Att man kan reklamera efter 4 år? Upp till 3 år är rätt välkänt men har aldrig hört talas om längre än så.
Undrar även jag!

Martin_B
BirgitS BirgitS skrev:
Jag har fått hjälp från Electrolux service flera gånger under åren och det sista var att få diskmaskinen åtgärdad på garantin, inga problem.
Problemet är inte när man får hjälp. Problemet är att man allt för ofta inte får hjälp!

Att man får hjälp inom garantitiden med produkterna man har köpt är ju en självklarhet. Det är inte något ett företag skall få pluspoäng för.
Det är först när den biten inte fungerar som man däremot skall dela ut minuspoäng, för så skall det inte vara! Klart som tusan de skall hålla sin del av avtalet. Men de är snåla och giriga och vill maximera vinsterna till varje pris. Skitvaror och skitservice.

Electrolux var ett bra märke förr! Allt tillverkat i Sverige, ofta med kompressorer från Tyskland. Vitvaror som höll i 30 år.

Idag får man vara glad om skiten håller i 3 år.

• Gilla
Buildgates
  • Laddar…
A
E etompau skrev:
Idag brukar sociala medier vara en bra kanal in till producenten om man som slutkund har stött på problem.
Har du testat detta?

Annars är väl upplägget med återförsäljare och sedan en utpekad serviceorganisation något som alla vitvarutillverkare använder sig av. Som slutkund vänder man sig mot dessa, att börja ringa huvudkontoret på Lilla Essingen brukar aldrig ge något.
Jämför med ex. bilar, det ska mycket till att en kund skulle ringa Volvo på Hisingen eller Volkswagen i Wolfsburg när ett surt problem uppstår.
Ringer du lilla essingen så förstår jag för finns inte något electrolux

A
Martin_B Martin_B skrev:

Å ibland debiterar serviceföretaget både kunden och leverantören för samma jobb

A
G Gurgel skrev:
Jag köpte en spis med häll för ca 1 år sedan. Den gick på ca 12000kr. Valde den framför betydligt billigare då jag ville undvika strul. Det var värt några tusen att få bra grejer tänkte jag. Det ångrade jag bittert redan första dagen. Fläkten i ugnen var skev, medföljande plåtar slår sig av värme (så pass att allt blött rinner av i ena hörnet, ex vätska från kött), den stör ut min sambos mobil (skapar ett jävla oljud i telefonen), det går bara att köra hög värme på en platta i taget (induktion) (den sänker automatiskt nivån från ex 14 till typ 7). Går bara att använda powermode på en platta åt gången också naturligtvis. Den låter som ett kärnkraftverk från hällen. Induktionen är starkare på ena sidan än den andra (häller du några mm vatten i en stekpanna så kokar det på ena sidan medan du med lätthet kan sätta fingret i botten på den andra). Av alla dessa fel tyckte Elektrolux service att fläkten skulle bytas samt att vi fick en ny plåt (lika kass som de andra såklart) de var hos oss 4 gånger inom loppet av några månader. Resten är produktegenskaper enligt dem. Min kyl och frys tillverkade i Mariestad innan de flyttade produktionen därifrån fungerar fortfarande bra efter ca 5-6 år. Hade haft bättre funktionalitet på en Candy eller eller en random Ullared-maskin för 3000kr. Eller min gamla spis som jag skrotade.
Produktionen i mariestad är inte flyttad den är nerlagd det finns inget kvar någonstans av svenskutvecklade produkter

• Gilla
Nyfniken
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.