A
Martin_B Martin_B skrev:
Problemet är inte när man får hjälp. Problemet är att man allt för ofta inte får hjälp!

Att man får hjälp inom garantitiden med produkterna man har köpt är ju en självklarhet. Det är inte något ett företag skall få pluspoäng för.
Det är först när den biten inte fungerar som man däremot skall dela ut minuspoäng, för så skall det inte vara! Klart som tusan de skall hålla sin del av avtalet. Men de är snåla och giriga och vill maximera vinsterna till varje pris. Skitvaror och skitservice.

Electrolux var ett bra märke förr! Allt tillverkat i Sverige, ofta med kompressorer från Tyskland. Vitvaror som höll i 30 år.

Idag får man vara glad om skiten håller i 3 år.
Kompressorerna kom från danfoss i Danmark eller slovenien
 
  • Gilla
Nyfniken
  • Laddar…
Vårt frysskåp (utan isbitar men "självavfrostande") slutade funka, eftersom fläkten gett upp. Det berodde på att plastslangen som ska leda bort frostvattnet hoppat ur, så allt hade frusit vid kylelementet istället.

Vanligt fel, enligt serviceteknikern.
 
Jag håller med TS fullt ut.
Har haft mina duster med E-lux.
Mitt kylskåp har till och med varit med i programmet PLUS för länge sedan.
De tog upp just dålig kvalitet på vit varor.

Efter deras bemötande angående service, så bestämde vi att aldrig mera köpa Electrolux.
De vill att köparens försäkringsbolag ska ta kostnaden för deras undermåliga reservdelar.
I mitt fall var det ett kretskort som strulade även fast de bytte flera gånger.
Till sist ville de att mitt försäkringsbolag skulle ta deras servicekostnad.
De backade efter att PLUS redaktionen kontaktade dem.
Det är långt ifrån alla problem som kommer med i tv. Vi hade väl tur i det fallet.

Köper de andra välkända märkena och är nöjd än så länge:)
 
Martin_B
electroluxaren skrev:
Kompressorerna kom från danfoss i Danmark eller slovenien

Har haft flera Electroluxkylskåp med Danfoss kompressorer från tyskland "MADE IN FR GERMANY" och "Made in Germany" har det stått på de.
De var från 80-talet och början av 90-talet. Men sedan övergick de väl till skitkompressorer...
 
Martin_B
Här är ett exempel (och på vissa står det "MADE IN FR GERMANY"):

608471826_2_644x461_kompressor-danfoss-tles7f-na-razborku-fotografii_rev001.jpg
 
A
Ja det var länge sedan r134a användes i konsument kylar
Men det var kvalitet på den tiden och skåpen outslitliga samtidigt som de gav en oöverträffad kyleffekt
 
O Othahaiti skrev:
Det finns en anledning till att vi enbart köper Mieleprodukter nuförtiden. Vi hade en Bosch diskmaskin som lämnade in efter 3 år - inte lönt att ringa på service. Nästa diskmaskin (som ingick i köket vi köpt) är en Siemens. Den slocknade efter 4 år. Som tur är har vi en Miele diskmaskin "över". Den snurrar fortfarande efter 9 år.

Kanske kan tillägga att vi även har en tvättmaskin och en torktumlare från Miele. Jag bytte värmeelementet till tumlaren efter 12 år. I övrigt snurrar maskinerna lika bra som när de var nya.

Vår efarenhet är att man får vad man betalar för.
Miele verkar hålla högre kvalitet men de törs i vart fall inte stå för den med bara två års garanti. Svagt!!
Därför blir det Bosch/Siemens istället, så har man iaf fem års funktion utan extra kostnader.
 
  • Gilla
datpsu
  • Laddar…
electroluxaren skrev:
Produktionen i mariestad är inte flyttad den är nerlagd det finns inget kvar någonstans av svenskutvecklade produkter
Vill minnas att det var till Ungern de flyttade produktionen. De har ju i te slutat tillverka kyl och frys...
 
A
G Gurgel skrev:
Vill minnas att det var till Ungern de flyttade produktionen. De har ju i te slutat tillverka kyl och frys...
nä inget behölls, en epok gick i graven...
Ungern gör sina egna modeller har inget gemensamt med Mariestad förutom emblemen
och det gjorde de 10 år innan nedläggningen i Svedala
De har inte heller sparat kompetensen för ismaskiner eller kolsyrat vatten
inget är kvar
 
A
martin43 martin43 skrev:
Miele verkar hålla högre kvalitet men de törs i vart fall inte stå för den med bara två års garanti. Svagt!!
Därför blir det Bosch/Siemens istället, så har man iaf fem års funktion utan extra kostnader.
miele har bara 1 års garanti
 
Martin_B
G Gurgel skrev:
Vill minnas att det var till Ungern de flyttade produktionen. De har ju i te slutat tillverka kyl och frys...
Vissa Elektro Helios produkter tillverkas i Ungern vet jag. Är nog betydligt högre kvalité än Kinaskiten i alla fall.
Tyvärr är det Electrolux som har hand om det märket också, så många garantiärenden blir jobbiga.

Vad gäller garanti så erbjuds 5 års garanti för vissa Electroluxprodukter, genom Elgiganten. Vet ej om det är så via andra återförsäljare också. Sen hur mycket den specialgarantin är värd är ju värt att kolla innan köp.

LG har 10 års garanti på vissa av deras kyl/frys, men det gäller enbart inverterkompressorn! Resten av skåpet har "bara" 2 eller 3 år.

Har man ett fungerande gammalt Electroluxkylskåp från 80- eller 90-talet bör man nog vårda den ömt :)
 
martin43 martin43 skrev:
Miele verkar hålla högre kvalitet men de törs i vart fall inte stå för den med bara två års garanti. Svagt!!
Därför blir det Bosch/Siemens istället, så har man iaf fem års funktion utan extra kostnader.
Ett års garanti och två års reklamationsrätt.

Att de inte har fem års garanti på något beror på att alla femåriga garantier är något som förhandlas fram mellan tillverkaren och ÅF. Miele Tyskland vill inte fatta att fem års garanti blivit ett tungt försäljningsargument i Sverige utan ser det mer som att ”Kia har längre garanti än BMW men ingen säger att BMW är sämre". True story förmedlad av Key Account på Miele Sverige...

Min Siemens-disk rasade efter 10 år. Nu står det en Miele där, tiden får utvisa om beslutet var rätt.
 
  • Gilla
maximm och 1 till
  • Laddar…
BirgitS
Martin_B Martin_B skrev:
Vad gäller garanti så erbjuds 5 års garanti för vissa Electroluxprodukter, genom Elgiganten. Vet ej om det är så via andra återförsäljare också. Sen hur mycket den specialgarantin är värd är ju värt att kolla innan köp.
Har köpt med 5 års garanti från Elon och det är ingen specialgaranti utan omfattar samma saker som den lagstadgade garantin på 6 månader och reklamationsrätten.
 
Martin_B
BirgitS BirgitS skrev:
Har köpt med 5 års garanti från Elon och det är ingen specialgaranti utan omfattar samma saker som den lagstadgade garantin på 6 månader och reklamationsrätten.
Okej, där ser man!
 
[SH] [SH] skrev:
Miele Tyskland vill inte fatta att fem års garanti blivit ett tungt försäljningsargument i Sverige utan ser det mer som att ”Kia har längre garanti än BMW men ingen säger att BMW är sämre".
Jo det har jag också tänkt på. Jag gillar BMW-bilar helt enkelt för att det är väldigt trevliga bilar, men de har dåliga garantier jämfört med Kia. Ändå köper jag en BMW. BMW säljer bra ändå och mest till företag så de ser kanske ingen anledning att ha längre garanti? KIA sålde förut ingenting och var dessutom skit, men där har ju de långa garantierna hjälpt till ordentligt att få upp försäljningen.

Här väljer jag BMW för att jag tycker att produkten är mycket bättre att använda.

Är det så att de som köper Miele gör det ändå? Och att de fortfarande kostar så pass mkt mer att man inte skulle locka över köpare ur den stora grå massan om man har längre garanti? Miele har ju till skillnad från Kia (för flera år sedan) inget rykte om sig att vara skit som så att säga måste skyddas med lång garanti så att folk vågar köpa. Sen har Kia iofs många garantiåtaganden också...

Samtidigt kan man ju tycka att om man har en kvalitetsprodukt borde inte garantikostnaderna bli så höga att man går förlust jämfört med den extra försäljning det skulle ge.

Själv har jag sneglat på Miele tvätt och tork men vill inte riskera en högre årskostnad än på en bra Bosch/Siemens så jag avstår köp pga garantin.
Vidare har även Bosch/Siemens maskiner som kostar tre-fyra gånger så mycket men det är oklart vad man får. De måste ju hålla i 15-20 år i så fall om det ska vara någon ide.

Här levererar både både Bosch/Siemens (med flera) och Miele likvärdiga tvättresultat så då återstår ju bara kvalitet/livslängd/årskostnadsargumentet så jämförelsen med bilarna funkar inte.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.