nikasp
De känns lite fåniga de här trådarna där man i uppenbar affekt försöker låta objektiv men försöker snacka ner hela märket. Att ni får betala för besök på ett fyra år gammalt skåp där garantin gått ut är väl inget att debattera? Spelar väl ingen roll att det stått i en låda två av de åren eller missar jag något?
 
nikasp nikasp skrev:
Jag läser ofta på "Rörmokare utan gränser" på Facebook. De som ser alla skador verkar tycka att det är helt idiotiskt med vatten i köket. Hade det varit i badrum eller tvättstuga hade det troligen inte blivit någon skada alls. HJälper inte er men det kanske är tips till andra som funderar på ismaskin och kallvatten.
Hej,

Ja, jag håller med dig. Problemet är att dessa maskiner säljs och då finns det alltid köpare. Alla är inte specialister och handlar i god tro. Problemet är nog inte vatten i kök, det kommer att bli allt vanligare. E-lux har valt den snikna budgetvägen medans Miele har valt den mer ärofulla (och dyrare) vägen. Jag hade varit beredd att betala några hundra till för bättre kvalitet men det har E-lux valt bort. "Ju billigare desto bättre, desto mer säljer vi..." Detta har jag lärt mig nu men det visste jag inte då jag valde E-lux för 4 år sedan.

Problemet är tillverkare som tillverkar undermåliga produkter för att spara pengar, de vill vinstmaximera för att möta kraven från bl.a. aktieägarna. (Uh var är världen på väg?) I mitt perspektiv, detta kan de göra därför att det saknas riktlinjer och
"säker vatten" föreskrifter generellt för t.ex. vatten i kök. Tro mig, de räknar med att försäkringsbolagen går in och betalar för alla skador. Men hur länge till ? Fanns bransch-riktlinjer så hade de varit tvunga att använda t.ex. riktiga kopplingar och olyckan hade undvikits. Så länge som det inte finns regler och riktlinjer så kommer tillverkarna att fuska för att dra in maximalt med vinst. Så fungerar marknaden. Men det utesluter ju inte att man kan lyfta hur t.ex. E-lux beter sig mot oss konsumenter och sprider till allmänheten vilka dåliga maskiner de tillverkar :cool: . Vilket är syftet med min tråd. What comes around goes around ...
 
nikasp
Jag drar nästan alltid öronen åt mig när jag läser trådstart med "Varning för <fyll i valfri grej eller firma>". Det brukar låta som att allt den/de tillverkar och står för är skrot och värdelöst men så är det i regel inte. Förstår att ni haft rejäl otur med den här saken och dumt nog i ett nybyggt dyrt kök.

Har själv E-lux inbyggnadsugn och induktionshäll och de funkar men bara haft dem två år. Kör annars mycket Bosch hemma och inte top-of-the-line-grejer. Har även gott öga till Siemens som funkat bra för mig i tidigare hem.
 
Redigerat:
nikasp nikasp skrev:
De känns lite fåniga de här trådarna där man i uppenbar affekt försöker låta objektiv men försöker snacka ner hela märket. Att ni får betala för besök på ett fyra år gammalt skåp där garantin gått ut är väl inget att debattera? Spelar väl ingen roll att det stått i en låda två av de åren eller missar jag något?
Tycker du ? Nja, mitt inlägg och mitt syfte med denna tråd handlar nog om mer än så ... Det är många faktorer i denna soppa som retat upp mig rejält. Det förstår man om man läser hela tråden. Som man bäddar får man ligga kan jag hälsa E-lux ...
 
nikasp nikasp skrev:
Jag drar nästan alltid öronen åt mig när jag läser trådstart med "Varning för <fyll i valfri grej eller firma>". Det brukar låta som att allt den/de tillverkar och står för är skrot och värdelöst men så är det i regel inte. Förstår att ni haft rejäl otur med den här saken och dumt nog i ett nybyggt dyrt kök.

Har själv E-lux inbyggnadsugn och induktionshäll och de funkar men bara haft dem två år. Kör annars mycket Bosch hemma och inte top-of-the-line-grejer. Har även gott öga till Siemens som funkat bra för mig i tidigare hem.
Ja, det förstår jag, men jag måste ju få ta till lite slagkraftiga ord för att få upp detta till ytan :cool:. Såklart finns det mycket E-lux tillverkar som håller vad det lovar. Men inte i mitt fall gällande köksprodukter. Mycket dåliga produkter (massor av berättelser i olika forum på nätet), uselt bemötande och brist på respekt mot konsumenten (i mitt fall). Detta är mina upplevelser, inte någon annans.

Det vore trevlig att höra från någon annan som haft liknande problem som mig, jag tror inte jag är ensam på något sätt !
 
Vi har inte behövt krångla med våra Electrolux-vitvaror. En spis och en frys behövde dock åtgärdas på garantin för småsaker. Från Electrolux har vi tre spisar, fyra kyl/frys och en diskmaskin. Kyl/frys är 10-20 år nu så vi är nöjda med hållbarheten och prylarna köptes väl innan det gick utför med kvalitén. Skåpen är tillverkade i Sverige tror jag.

Den upplevda kvalitetskänslan är ganska låg på deras produkter och med tanke på kundomdömen kommer vi inte köpa fler produkter från Electrolux.

Vi har en del vitvaror från Miele och Bosch också som vi är mer nöjda med. Har själv bytt vattenpump, stötdämpare och en slang på en Miele-tvättmaskin som är 25 år gammal och det kostade inte mycket. Kommer nog köra på Miele framöver och laga själv om något går sönder.
 
  • Gilla
Electrolux_not
  • Laddar…
K Kojak skrev:
Fantastiskt, kan du lägga upp bilder? Vart jättenyfiken, gav mig inspiration att renovera mitt kök.
Hej, nyfiken du ! Inte offentligt gärna men jag kan maila dig bilder om du väldigt gärna vill se köket. Mail, Skype, Msn, Whatsapp .. Bestäm du .. :D
 
FG FG skrev:
Vi har inte behövt krångla med våra Electrolux-vitvaror. En spis och en frys behövde dock åtgärdas på garantin för småsaker. Från Electrolux har vi tre spisar, fyra kyl/frys och en diskmaskin. Kyl/frys är 10-20 år nu så vi är nöjda med hållbarheten och prylarna köptes väl innan det gick utför med kvalitén. Skåpen är tillverkade i Sverige tror jag.

Den upplevda kvalitetskänslan är ganska låg på deras produkter och med tanke på kundomdömen kommer vi inte köpa fler produkter från Electrolux. Vi har en del vitvaror från Miele och Bosch också som vi är mer nöjda med. Har själv bytt vattenpump, stötdämpare och en slang på en Miele-tvättmaskin som är 25 år gammal och det kostade inte mycket. Kommer nog köra på Miele framöver och laga själv om något går sönder.
Hej, ja de gjorde bättre grejer förr. Vi byggde ett annat kök för 10-12 år sedan. Dessa produkter håller fortfarande (barnfamilj bor där nu) Och ja, Miele har fått nya kunder, d.v.s. oss. VI har en Miele dammsugare, fantastisk maskin, tyst och stark. Och tysk (y)
 
L
E Electrolux_not skrev:
Tycker du ? Nja, mitt inlägg och mitt syfte med denna tråd handlar nog om mer än så ... Det är många faktorer i denna soppa som retat upp mig rejält. Det förstår man om man läser hela tråden. Som man bäddar får man ligga kan jag hälsa E-lux ...
Det är ganska uppenbart att du bedriver en häxjakt mot Electrolux. Som jag sa tidigare. Varning för nyligen reggade användare. Det finns folk som har betalt för att klaga på olika märken på nätet.
Sedan kan jag tycka att företaget gör rätt som tar betalt för kostnader.
Vad skulle du anse om att försäkringsbolag lagade lite på bilar som inte var försäkrade hos dem?
Då skulle jag blir arg om jag var deras kund. För då skulle min försäkringskostnad betala för reparationer åt folk som inte har betalat in till försäkringen.
 
  • Gilla
Keld
  • Laddar…
harry73
Det är tråkigt att du fick vattenskador och framförallt att de blev så stor. Som tidigare sagt har garantin gått ur, och har Electrolux inget med er att göra.
Sedan finns det reklamationsrätt, och där går det även att reklamera efter 4 år, men då ska du inte reklamera hos Electrolux men hos din säljare. Jag tror att det även går att få ersättning för följdskador, men det finns forummedlem med bättre koll på det än jag.
Reklamationsrätten står beskriven i konsumentköplagen, så även där finns det mer att läsa.

Eftersom ditt f-bolag betalar skadan, kan jag tänka mig att de redan har undersökt möjligheten att få ersättning från säljaren, eller så har de bedömt att det inte är lönt att göra.
 
harry73 harry73 skrev:
...
Sedan finns det reklamationsrätt, och där går det även att reklamera efter 4 år, men då ska du inte reklamera hos Electrolux men hos din säljare.
Sen när gäller detta? Att man kan reklamera efter 4 år? Upp till 3 år är rätt välkänt men har aldrig hört talas om längre än så.
 
L Lolight skrev:
Det är ganska uppenbart att du bedriver en häxjakt mot Electrolux. Som jag sa tidigare. Varning för nyligen reggade användare. Det finns folk som har betalt för att klaga på olika märken på nätet.
Sedan kan jag tycka att företaget gör rätt som tar betalt för kostnader.
Vad skulle du anse om att försäkringsbolag lagade lite på bilar som inte var försäkrade hos dem?
Då skulle jag blir arg om jag var deras kund. För då skulle min försäkringskostnad betala för reparationer åt folk som inte har betalat in till försäkringen.
Ja men det är klart att jag bedriver en häxjakt på E-lux ! Och det gör jag med all rätt eftersom jag har köpt dåliga produkter och blivit illa bemött. Vi lever i en demokrati sist jag kollade ! Frågor på det ? Varför lägger du tid på att misskreditera mig, du tror att jag ljuger eller ? Vad är din agenda då ? Jag har inte anklagat dig för att jobba på E-lux men man börjar ju undra var du hittar kraft och energi på att beklaga dig här ? Skall strax hitta en bild på skadan på min frus telefon så att du kan göra något annat mer konstruktivt än att sitta vid datorn och vara nedsättande mot andra. Suck !
 
torbeno torbeno skrev:
Sen när gäller detta? Att man kan reklamera efter 4 år? Upp till 3 år är rätt välkänt men har aldrig hört talas om längre än så.
Hej,

Det stämmer att det är 3 år, jag var nog lite otydlig sorry. Men jag menade att det aldrig är för sent för ett företag att bry sig om och ta ansvar för sina produkter, särskilt när det är ett uppenbart monterings- eller konstruktionsfel Även kallat goodwill, kanske ett bättre ordval :)
 
harry73
Nu fick jag leta upp det :)
@torbeno har rätt och det är 3 år i Sverige.
EU föreskriver minst 2 år reklamationsrätt, och medlemsländer får välja att tillämpa en längre period om de vill. (i Sverige alltså 3 år)
I Nederländerna är det i alla fall 2 år, men beroende på den förväntade livslängden av produkten kan det bli mycket längre. I praktiken blir det 6 år på vitvaror, men då räknar man med åldersavdrag efter 2-3 år.

Och då har vi också svaret på varför F-bolaget inte går vidare med det
 
  • Gilla
Electrolux_not
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.