767 läst · 3 svar
767 läst
3 svar
Utevatten från en dränkbar pump
Hej
Jag ska koppla ihop en pump som hänger på bryggan med 32/3 mm pemslang, ansluta ett filter, ansluta en tryckströmbrytare och en kran ute på väggen.
Vad ska man köpa för grejer? Jula verkar ha en hel del kopplingar mm.
TRYCKSSTRÖMSTÄLLARE
Art. nr: 710508
Kan den här funka så att man startar pumpen när kranen öppnas och trycket sjunker? Ska man sätta tryckbrytaren på en T-koppling?
KOPPLING 3-VÄGS MÄSSING
Art. nr: 710504
Det här filtret har jag vid brunnen, det borde väl duga för att grovfiltrera sjövatten?
FILTERHUS
Art. nr: 438008
Vad gör man för lösning med kranen, hittar inget vettigt? Separat väggfäste och kran?
Som ni ser så är jag rätt så novis på vvs.
Hoppas att nån har lite kommentarer/svar
Jag ska koppla ihop en pump som hänger på bryggan med 32/3 mm pemslang, ansluta ett filter, ansluta en tryckströmbrytare och en kran ute på väggen.
Vad ska man köpa för grejer? Jula verkar ha en hel del kopplingar mm.
TRYCKSSTRÖMSTÄLLARE
Art. nr: 710508
Kan den här funka så att man startar pumpen när kranen öppnas och trycket sjunker? Ska man sätta tryckbrytaren på en T-koppling?
KOPPLING 3-VÄGS MÄSSING
Art. nr: 710504
Det här filtret har jag vid brunnen, det borde väl duga för att grovfiltrera sjövatten?
FILTERHUS
Art. nr: 438008
Vad gör man för lösning med kranen, hittar inget vettigt? Separat väggfäste och kran?
Som ni ser så är jag rätt så novis på vvs.
Hoppas att nån har lite kommentarer/svar
För att en sådan tryckströmställare ska fungera bra, så måste det finnas en liten buffertvolym i systemet t.ex. en liten hydropress och en backventil. Ska du använda vattnet i trädgården, så behövs nog inget filter ( jag kör sjövatten i en pumpautomat i sommarstugan och har bara filter i det systemet, som har vatten för dusch). Tryckströmställare sitter normalt på ett T-rör.
Såna där moderna elektroniska pumpstyrningar kanske fungerar bra utan tank?Z zzzack skrev:
Liknande trådar
-
Kabel från dränkbar pump till något annat
El -
Dränkbar pump för bevattning från grävd brunn?
Trädgård allmänt -
Dra el från garage till dränkbar pump
El -
Vatten läckage från väggen/avloppsrör i samband med ny dränkbar pump
Vatten & Avlopp -
ny dränering / dränkbar pump från nytt till gammalt
Grund & Markarbeten