312 läst · 4 svar
312 läst
4 svar
Uterum värme
Hej! En fråga till proffsen, vi har en altan som är helt isolerad från topp till tå. Vi har inte använt den under vintertid utan "plockar ut allt" bland annat blommor för att de inte ska frysa. Nu har vi en tanke att låta blommor vara kvar och köpa någon slags värmekälla och använda under perioden typ nov-mars som ska hålla värmen på minimum 5 grader. Uterummet är ca 30 kvadrat stort och är ca 2.3 meter i höjd, dvs ca 65-70 kubik stort. Tanken är alltså inte att vi personligen ska nyttja det utan det är minimum 5 grader som gäller.
Vilken värmekälla skulle ni använda er av?
Sen är jag lite nyfiken på hur jag ska räkna den ev kostnaden på ett t ex Fläktkonvektor för det som inte kommer att "jobba" hela tiden för att hålla 20 grader? Någon som kan hjälpa mig i det tänket?
Mvh Patrik
Vilken värmekälla skulle ni använda er av?
Sen är jag lite nyfiken på hur jag ska räkna den ev kostnaden på ett t ex Fläktkonvektor för det som inte kommer att "jobba" hela tiden för att hålla 20 grader? Någon som kan hjälpa mig i det tänket?
Mvh Patrik
Vi har en luftluft i vårt uterum. Den kan köra lägst 10 grader. Men jag styr den med en sensibo connect. Så jag startar bara den vid 2+ och så kör den upp till 10+ och stänger av. Hade kunnat programmera något mer avancerat kanske men detta funkar för oss.
Sen såklart kan man värma på kalla höstdagar eller på julafton/nyår och vill lyxa till det.
Sen såklart kan man värma på kalla höstdagar eller på julafton/nyår och vill lyxa till det.
Jag hade nog provat ett år eller två med en enkel termostatstyrd elektrisk värmefläkt för att se driftskostnaden, jag tror inte den är skyhög.
Jag ska bygga ett växthus åt min kära fru en dag, det ska absolut lyxas till det på jul och nyår och andra helgdagar, vilken kvalitet!F Fideliox skrev:Vi har en luftluft i vårt uterum. Den kan köra lägst 10 grader. Men jag styr den med en sensibo connect. Så jag startar bara den vid 2+ och så kör den upp till 10+ och stänger av. Hade kunnat programmera något mer avancerat kanske men detta funkar för oss.
Klicka här för att svara
Liknande trådar
-
Spårad cellplast med golvvärme ovanpå betongplattan i uterummet
Byggmaterial & Byggteknik -
Värme uterum?
Altan & Uteplats -
Varför får jag inte ut någon värme till mitt nya uterums golvvärmesystem?
Värme allmänt -
Inbyggnad av värmeväxlare uterum
Värme allmänt -
Vedeldad värmekälla i isolerat uterum?
Ved, Pellets, Flis